۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۴۷

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان: 

خودکفایی در بخش برنج دور از انتظار نیست

خودکفایی در بخش برنج دور از انتظار نیست

رشت- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خرید ۷۰۰ تن برنج مازاد در استان گفت: خودکفایی در بخش برنج دور از انتظار نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، صالح محمدی امروز یکشنبه در آئین ملی برداشت مکانیزه برنج در طاهر گوراب صومعه سرا، اظهار کرد: کشاورزی بویژه محصول برنج یکی از مؤلفه‌های اصلی اقتصاد و اشتغال گیلان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به نقش مهم کشاورزی در توسعه و پیشرفت گیلان، افزود: گیلان را با محصولات برنج، چای، زیتون، کیوی و مرکبات می‌شناسند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه زراعت برنج با فرهنگ این مرز و بوم عجین شده است، گفت: زراعت برنج در گیلان فقط حرفه و شغل درآمدی نیست بلکه پیوست فرهنگی دارد.

محمدی با تاکید بر لزوم توجه به موضوع اشتغال کشاورزی و توجه به اقتصاد در این بخش، بیان کرد: توجه به دانش پژوهی و علمی کردن حوزه کشاورزی مورد تاکید سازمان جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره برپایی آئین همزمان برداشت و کاشت مکانیزه برنج در طاهر گوراب صومعه سرا افزود: این اقدام با تلاش جناب آرش قاسم زاده کشاورز پرتلاش اهل صومعه سرا، همزمان برداشت و کاشت مکانیزه برنج در طاهر گوراب این شهر انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به معرفی رقم جدید «آنام» بیان کرد: «آنام» در ادبیات محلی و فرهنگ بومی به معنای مادر است و هیچ مقامی بالاتر از مادر در فرهنگ وجود ندارد.

محمدی با اشاره به مزیت‌های رقم پرمحصول «آنام» بیان کرد: محصول «آنام» زودبازده و مقاوم بوده و بسیار پرمحصول و با کیفیت است.

وی با بیان اینکه در حوزه برنج می‌توانیم به خودکفایی برسیم، افزود: استفاده از ارقام پرمحصول، بکارگیری فنون و روش‌های علمی و پژوهشی و همچنین مکانیزه کردن کشاورزی، ملزومات رسیدن خودکفایی در بخش برنج است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تغییرات اقلیمی در جهان، کشور و همچنین این استان، اضافه کرد: در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هکتار نشاء برنج در نوبت دوم و کشت مجدد در گیلان انجام گرفت که پیش بینی می‌شود امسال هم این رقم افزایش یابد.

محمدی به اشاره به چالش جدی آب کشاورزی در دو سال گذشته، بیان کرد: با مدیریت خوب منابع آبی و تشکیل قرارگاه جهادی، گیلان در بخش تأمین منابع آب کشاورزی سربلند بیرون آمد.

وی از توجه و پایبندی ۸۵ درصدی جامعه کشاورزی به تقویم زراعی خبر داد و افزود: همراهی مردم و کشاورزان در رعایت تقویم زراعی منجر به توفیقات ارزشمند در حوزه کشاورزی گیلان شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه فقط ۱۰ درصد برنج کشورها در نظارت جهانی و لیست صادرات قرار دارد، گفت: زراعت برنج با چالش جدی مواجه است و عمدتاً مصرف برنج در خود کشورهای تولیدکننده صورت می‌گیرد و در آینده نزدیک هیچ جایگاهی در سبد صادرات نخواهد داشت.

محمدی از خرید ۷۰۰ تن برنج مازاد در گیلان خبر داد و اضافه کرد: خرید برنج ندا، فجر و شیرودی چند روز است که در گیلان آغاز شده است.

کد خبر 5855105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha