باج‌گیری آمریکا از عراق/ مسلح کردن ارتش مقابل انحلال حشدشعبی!

باج‌گیری آمریکا از عراق/ مسلح کردن ارتش مقابل انحلال حشدشعبی!

یک پایگاه خبری عراقی به باج خواهی آمریکایی‌ها از عراق برای اجرای قرارداد تسلیحاتی امضا شده میان بغداد و واشنگتن اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه خبری المعلومه عراق در خصوص باج گیری آمریکا از این کشور نوشت: آمریکایی‌ها عملاً از هیئت امنیتی بلندپایه عراق که به آمریکا سفر کرده بود، باج خواهی کردند. آنها مدعی شدند که تکمیل روند مسلح کردن ارتش عراق به تعهد دولت این کشور مبنی بر منحل کردن سازمان حشدشعبی که ضامن امنیت عراق به شمار می‌رود، منوط است.

بر اساس این گزارش، آمریکایی‌ها همچنین خواهان به کارگیری ۱۵۰ هزار تن از شبه نظامیان کرد سوری موسوم به قسد برای حمایت از مرزهای عراق و سوریه شدند.

عائد الهلالی یکی از رهبران ائتلاف الفتح عراق تاکید کرد که این باج خواهی ها خطرناک‌ترین موضوعاتی است که آمریکایی‌ها می‌توانستند خطاب به هیئت امنیتی عراق مطرح کنند.

وی افزود: باقی ماندن دولت عراق در توافقنامه‌های تسلیحاتی با آمریکا به ضرر این کشور است. واشنگتن با خرید جنگنده‌های نظامی توسط عراق از فرانسه مخالفت کرده است.

الهلالی بیان کرد: آمریکایی‌ها به هیچکدام از مفاد قراردادهای تسلیحاتی با عراق پایبند نیستند به طوری که بعضی از این مفاد را بعد از هشت سال از امضای آن عملیاتی کرده‌اند.

روزنامه المراقب العراقی پیش از این در گزارشی در خصوص معاملات تسلیحاتی میان عراق و آمریکا نوشته بود: از زمان سقوط نظام بعث تاکنون شاهد توافقنامه‌های تسلیحاتی میان عراق و آمریکا بوده‌ایم اما هر کسی که تحولات عراق را رصد کند به خوبی می‌داند که این توافقنامه‌ها تنها باعث هدررفتن پول‌ها و اعمال فشار بر دولت‌های عراق بوده و نتایج مطلوبی چه در جنگ علیه تروریسم و چه در روند حمایت از حاکمیت عراق محقق نکرده‌اند.

در این گزارش آمده است: کارشناسان امنیتی معتقدند که آمریکا از تحویل دادن سلاح‌های پیشرفته به عراق می ترسد چرا که از روحیه ملی گرایی و جهادی مردم این کشور خبر دارد بنابراین برای اینکه دولت‌های عراق را اسیر معاملات صوری کند برنامه ریزی می‌کند. این کشور تمام اقدامات دولت‌های قبلی برای امضای قراردادهای تسلیحاتی با روسیه و چین و تحویل گرفتن سیستم‌های پدافند هوایی و سلاح‌های پیشرفته برای مبارزه با داعش را متوقف کرده است.

بر اساس این گزارش، آمریکا نسبت به تمایل عراق برای بستن قراردادهای تسلیحاتی با روسیه و چین نگران بوده و به بغداد هشدار داده است. واشنگتن به بغداد ابلاغ کرده که تنها می‌تواند در زمینه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری با این کشورها درارتباط باشد.

کد خبر 5860069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha