۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۲۴

رئیس کل دادگستری اردبیل:

هدف مشترک وکلا و قضات احقاق حق است

هدف مشترک وکلا و قضات احقاق حق است

اردبیل- رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: هدف مشترک و تلاش جهادی وکلا و قضات در مراجع قضایی احقاق حق و دادرسی عادلانه و منصفانه است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسین کثیرلو پیش از ظهر شنبه در کارگاه آموزشی چالش‌های قانون مجازات اسلامی در حوزه حدود، قصاص و دیات که به همت مرکز وکلای قوه قضائیه استان اردبیل در سالن ولایت اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: استان اردبیل، استان دارالارشاد و دارالمؤمنین است که عشق به اهل بیت به ویژه امام حسین (ع) و برادر باوفایش حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) زبانزد عام و خاص است که در آستانه اربعین حسینی پیاده‌روی مردم این استان برای زیارت عتبات عالیات آغاز شده است.

وی به برگزاری کنگره سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل اشاره کرد و گفت: بعد از سال‌ها و ماده‌ها تلاش و برگزاری اجلاسیه‌ها و پیش اجلاسیه‌ها، کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل در اردبیل برگزار می‌شود تا بتوانیم رهروی خود را در مسیر عزتمند شهدا بار دیگر نشان دهیم.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل به ۲۷ ماه مسئولیت خود در این استان و تعامل خوب و سازنده با مرکز و کانون وکلا اشاره کرد و افزود: در مسیر همبستگی و همگرایی بیشتر حرکت‌ها و اقدامات مؤثر و مناسبی را شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام کثیرلو در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در ۲۴ ماه گذشته تلاش‌ها و اقدامات مؤثری در مسیر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها انجام شده به طوری که استان اردبیل در این ۲۴ ماه، هر ماه به صورت مجزا و با بررسی‌های دقیق کشوری رتبه اول را در کاهش جمعیت کیفری و زندانیان به خود اختصاص داده است.

وی هدف مشترک دستگاه قضا، مرکز و کانون وکلا، کارشناسان و تمامی مجموعه‌های قضائی را احقاق حق و دادرسی عادلانه و منصفانه اعلام کرد و ادامه داد: باید محصول مشترک همه این نهادها احیای حق و حقیقت باشد تا رضایت مردم و آحاد جامعه فراهم آید.

حجت‌الاسلام کثیرلو اضافه کرد: در کنار این امر، ما با کاهش جمعیت کیفری و زندانیان نیز روبه‌رو هستیم که قطعاً این امر جایگاه استان اردبیل را در سطح ملی اعتلا و ارتقا می‌بخشد.

وی بیان کرد: در مراحل مختلف از دادرسی گرفته تا ورود پرونده به مراجع، محاکم قضائی و تجدید نظر بر اساس قوانین و مقررات رسیدگی‌ها انجام می‌شود و حتی در دادگاه تجدید نظری اگر حکمی نقض می‌شود، نشان از اختلاف نیست بلکه برگرفته از برداشت‌های متفاوت است و تلاش بر احقاق حق، دادرسی منصفانه و عادلانه است.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل در ادامه سخنان خود اظهار کرد: اصل وکالت نیز بر این مبنا است و ما تلاش کردیم تا با تعامل و ارتباط با مرکز وکلای قوه قضائیه استان اردبیل زمینه پیشبرد بهتر امور را فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام کثیرلو تصریح کرد: در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد مقداری از سطح علمی همکاران به ویژه وکلای جدید الورود کاهش یافته که باید این نقیصه که به دلایل مختلف و شرایط کرونایی و آموزش‌های غیرحضوری بوده، به نوعی جبران شود که برگزاری این کارگاه‌های مهارتی و آموزشی بهترین راه در ارتقای توانمندی همکاران وکیل و حتی قضات است.

وی گفت: امیدواریم با تداوم برگزاری این کارگاه‌های آموزشی، پژوهشی و مهارت‌افزایی بتوانیم توانمندی وکلا و قضات را افزایش داده تا احکام و لوایح صادر شده متقن و شایسته دفاع باشد.

حجت‌الاسلام کثیرلو افزود: در باب ماده ۴۷۷ که درخواست‌کننده زیادی در این حوزه وجود دارد بررسی‌ها و پذیرش تعداد محدودی انجام می‌شود که قطعاً ضروری است تا بعد از گذشت ۴۴ سال از استقرار نظام اسلامی از ظرفیت و توانمندی پیشکسوتان و وکلای قدیمی و صاحب تجربه نیز استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در بحث دادرسی حقوقی سطح معلومات همکاران پایین است که ضرورت دارد در جذب قاضی حقوقی به صورت اختصاصی عمل شده و وکلا نیز با تدوین لایحه مناسب بتوانند در این مسیر موفق عمل کنند.

حجت‌الاسلام کثیرلو به روز بودن معلومات وکلا را یک امر ضروری و حیاتی عنوان کرد و ادامه داد: باید وکلا فعالیت خود را منطبق بر ساختار خدمت‌رسانی الکترونیکی ارتقا دهند تا ما در دادرسی الکترونیکی با مشکلات و یا عدم شفافیبت روبه‌رو نشویم.

وی به سند تحول قضائی به عنوان سند مترقی و تحول آفرین اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری بر اجرای این سند تأکید دارند و ضروری است به عنوان یک تکلیف اداری و شرعی این سند را در ابعاد مختلف مورد توجه قرار دهیم تا شاهد اجرایی شدن آن در ابعاد و گستره وسیع باشیم.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل بیان کرد: امسال نیز در هفته قوه قضائیه مقام معظم رهبری در کنار تاکید بر جایگاه مقدس قضات و وکلا، بر اجرایی شدن این سند تاکید کرده و امیدواریم همکاران ما در این مجموعه به هم پیوسته بتوانند در اعتلای جایگاه وکیل، قضات و کارشناسان تخصصی تمام تلاش و جدیت خود را به کار گیرند.

کد خبر 5864966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha