۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۴۶

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد؛

تجهیز ۲۲۰۰ هکتار از اراضی سد سرخاب به سیستم آبیاری کم فشار

تجهیز ۲۲۰۰ هکتار از اراضی سد سرخاب به سیستم آبیاری کم فشار

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: همزمان با گرامیداشت هفته دولت بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سرخاب به سیستم‌های نوین آبیاری کم فشار تجهیز شد .

به گزارش خبرنگار مهر، نوبخت اژدری ظهر یکشنبه در آئین افتتاح طرح‌های جهاد کشاورزی شهرستان نیر به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: به منظور پیشگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال از طریق نهرهای سنتی، افزایش تعداد دفعات آبیاری و در نتیجه افزایش تولید و درآمد کشاورزان، طرح آبیاری کم فشار انتقال آب با لوله پایاب سد سرخاب با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری آبیاری تحت فشار سامانه‌های نوین آبیاری در اوایل سال ۹۸ با پنج پیمانکار اجرایی و یک شرکت تأمین‌کننده لوازم طرح شروع شد.

وی تصریح کرد: مساحت تحت پوشش سیستم آبیاری کم فشار سه هزار و ۵۳۰ هکتار و در هشت روستا بود که با لوله‌گذاری شبکه فرعی به طول ۷۸ کیلومتر که تا اواخر سال ۹۸ به طور مستمر عملیات اجرا و متأسفانه از اوایل نیمه دوم سال ۹۹ علی‌رغم پیشرفت فیزیکی حدود ۶۸ درصد به دلایل مختلف از جمله شیوع کرونا، وجود معارض در برخی از انهار انتقال آب و نبود اعتبار تا ۱۴۰۰ راکد و غیرفعال بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سال ۱۴۰۱ از محل اعتبارات ساختمان شبکه‌های آبیاری و زهکشی حوضه ارس مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار به صورت نقد تخصیص یافت که در قالب ۲ قرارداد در سال ۱۴۰۲ و به منظور ترفیع نواقصات و تکمیل پروژه منعقد شده و در نهایت ۳۷۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شد.

اژدری افزود: در این طرح به طول ۷۸ کیلومتر لوله‌گذاری صورت گرفته که تعداد دهانه‌های آبگیر آن ۳۷۸ باب بوده و تعداد حوضچه فشارشکن آن نیز ۲۷ باب است، دبی کل شبکه یک هزار و ۶۶۰ لیتر در ثانیه است که تعداد ۶۶۳ زارع از مزایای این طرح بهره‌مند خواهند شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: اراضی تحت پوشش این طرح جمعاً سه هزار و ۵۳۰ هکتار است که روستاهای ویرثق، علی‌آباد، گوگه و گوگرچین، بوران و قره تپه و ایرنجی و سرخاب را پوشش خواهد داد.

کد خبر 5872123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha