۲۶ آبان ۱۳۸۶، ۱۱:۱۶

سفیر ایران در رومانی:

پرونده هسته ای ایران باید به‌ آژانس باز گردد

سفیر ایران در رومانی گفت: ملت ایران نمی‌پذیرد که با ایران به‌عنوان یک استثنا برخورد شود. وقتی فعالیت هسته‌ای عادی است، موضوع باید به آژانس بازگردد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید رضا ارشدی روز جمعه  در نشستی مطبوعاتی که به ‌طور مستقیم از تلویزیون این کشور پخش می‌شد، به تشریح آخرین تحولات هسته ای ایران پرداخت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس خبری به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای مبنای برای همکاری بین ملتها اشاره کرد و گفت: لازم است که معاهده ان پی تی و آژانس بین المللی انرژی اتمی تقویت و احیا شوند و احیای آژانس و ان پی تی مانند هر معاهده و سازمانی در صورتی عملی خواهد شد که بین تکالیفی که تعریف می کند وحقوقی که تعیین می کند توازن وجود داشته باشد.

وی افزود: معاهده NPT  سنگ بنای رژیم عدم  اشاعه سلاح های هسته ای می باشد، این معاهده دارای سه جنبه عدم اشاعه سلاحهای هسته ای ، خلع سلاح هسته ای و همکاری های صلح آمیز هسته ای است،متاسفانه برخی کشورهای دارنده سلاح هسته ای در هر سه زمینه  به تعهدات خود پایبند نبوده اند. این کشورها خود به تکثیر هر چه بیشتر سلاح های هسته ای می پردازند و در زمنیه خلع سلاح هسته ای ، گام های عملی قابل توجهی بر نمی دارند و نیز در زمینه همکاری های صلح آمیز هسته ای  نه تنها از تعهداتشان بر پایه معاهده منع گسترش سرباز می زنند، بلکه با توسل به رویکرد های غیر قانونی و تهدید آمیز ، در پی ایجاد موانع فراوان برای جلوگیری از تلاش های عملی و فعالیت های صلح آمیز هسته ای دیگر کشورها می باشند.

سفیر جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: ما عضو ان پی تی  و آژانس هستیم ، تکالیف پادمانی را انجام دادیم و به همان نسبت که به تکالیف خود عمل کردیم. بر حقوق خود هم اصرار داریم این یک خواست منطقی ملت ماست.

به گفته ارشدی، جمهوری اسلامی ایران در جهت شفاف  سازی حرکت کرده  است چون به منطق خود اعتقاد و به رفتار خود اطمینان دارد. لذا ما ازحرکت شفاف هیچ واهمه ای نداریم به همین خاطر ما همیشه دو حرکت را دنبال کردیم یعنی تکالیف پادمانی را انجام داده ایم و همزمان از حقوق خود هم دفاع می کنیم .

وی اظهار داشت: سیر رفتار هسته ای ایران نشان می دهد که علاوه بر اینکه تکالیف پادمانی  خود را انجام داده، بسیاری از اقدامات اعتماد ساز را هم انجام داده است . ایران برای دو سال داوطبانه برای اعتماد سازی فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را تعلیق کرد و پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا نمود، بیش از 2500 نفر روز به بازرسان آژانس اجازه داد به ایران بیایند و بازرسی کنند.

سفیرجمهوری اسلامی ایران در بخارست افزود: علی ایحال اتخاذ چنین سیاستی از سوی جمهوری اسلامی ایران باعث شد که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها اعلام نماید که هیچ نشانه ای دال بر انحراف مواد هسته ای اظهار شده از مقاصد صلح آمیز در ایران وجود ندارد و آژانس قادر است عدم انحراف این مواد و فعالیتها را راستی آزمایی نماید.

ارشدی گفت: متاسفانه، علی رغم شفافیت کامل ایران پاسخ های نامتناسب و غیر عادلانه به این رویکرد سازنده داده شد. برخی کشورها با انگیزه سیاسی ، تمام تلاش خود را بر این قرار ادند تا روند رسیدگی به موضوع را از مسیر قانونی خود خارج ساخته و از طریق شورای امنیت با تحمیل اراده سیاسی خود بر آژانس ، جمهوری اسلامی ایران را از حقوق قانونی و مشروع خود در بهره برداری از انرژی صلح آمیز  هسته ای محروم سازند. بطوریکه در آخرین گزارش آقای البرادعی  که شب گذشته منتشر گردید آمده است نشانه ای مبنی بر انحراف مواد و فعالیتهای هسته ای وجود ندارد و این خبر خوبی برای جهان است که پس از چهار سال غوغا و هیاهوی پوچ تبلیغاتی اکنون هیچ شواهدی برای انحراف و فراوری مجدد پلوتونیوم دیده نشده است.

وی افزود: یکی از بندهای مهم گزارش جدید البرادعی این است که پاسخ ایران درباره سانتریفیوژهای پی 1 و پی 2 با یافته های آژانس تطابق دارد، همین باعث فرو ریختن مبنای بسیاری از اتهامات است. آقای البرادعی نوشته است: پاسخ های یران در خصوص برنامه های گذشته سانتریفیوژهای پی 1 و پی 2 با یافته های آژانس سازگاری دارد.

ارشدی ادامه داد: با این جمعبندی آژانس ، پس از موضوع پلوتونیوم ، موضوع پی 1 و پی 2 که مهمترین موضوع روابط ایران و آژانس بود حل و بسته شده است  و اکنون با گزارش آژانس کاملا ثابت شده است که ادامه کار شورای امنیت درباره موضوع هسته ای ایران ، انحرافی است و باید موضوع هسته ای از نیویورک به وین باز گردد. ملت ایران نمی پذیرد که با ایران به عنوان یک استثنا برخورد شود و مطالبه مردم ایران این است که وقتی فعالیت  هسته ای کشور عادی و طبیعی است ، موضوع باید به آژانس بر گردد.

وی گفت: این بدان معنا است که تمام ادعاهایی که در خصوص انحراف ایران به سمت برنامه نظامی یا اهداف نظامی مطرح می شد، آژانس  خلاف آن را مطرح کرده و طبق پاسخ های ایران ،آژانس اعلام کرده که چنین ادعایی صحت ندارد و این بدان معنا است که ایران مشغول انجام وظیفه خود در جهت دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته ای بوده است.

ارشدی با بیان اینکه گزارش البرادعی ، پاسخ روشنی بود به ابهاماتی که عده ای مطرح کرده بودند و بر مبنای آن یک رفتار غلط را پایه ریزی کرده بو دند گفت : با توجه به حل این مسائل برخی قدرتها در معرض آزمون جامعه جهانی می باشند تا مشخص شود به دنبال شفاف سازی یا محروم سازی ملت ایران  هستند .

ارشدی اذعان داشت: آمریکا بدون توجه به گزارش آژانس قبل و بعد از آن همچنان به برخورد سیاسی با مسئله هسته ای ایران ادامه می دهد و می توان اینگونه نتیجه گرفت که موضوع هسته ای برای آن یک بهانه است ، آمریکا از همکاری مثبت ایران با آژانس لطمه دیده و راضی نیست و پیگیر صدور قطعنامه علیه ایران می باشد که در صورت صدور قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران بر روند اجرای تفاهمات ایران با آژانس تاثیر منفی خواهد گذاشت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان حقوقی فراتر از حق مسلم خود تحت معاهده عدم اشاعه نمی باشد و به کمتر از حقوق مشروع خود نیز رضایت نخواهد داد. ایران مواضع و اصول روشنی برای استیفای حقوق قانونی و مشروع خود دارد.

وی ادامه داد: ما اعتماد سازی را اقدامی دو سویه دانسته و معتقدیم در ازا  برداشتن گام های بلند جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ، گام های متقابل را در پذیرش عملی حق خویش مشاهده نکرده ایم این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با انجام مذاکرات اخیر با آژانس ، یک بار دیگر حسن نیت و رویکرد سازنده خود را نسبت به حل و فصل منطقی و مسالمت آمیز این موضوع به ا ثبات رساند.

بنا بر این گزارش، در این کنفرانس خبری که خبرنگاران اغلب رسانه های رومانی حضور داشتند، سفیر جمهوری اسلامی ایران به سئوالات خبرنگاران پیرامون پرونده هسته ای ایران نظیر تداوم همکاری سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی ، ادامه مذاکرات دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با سولانا ، ادامه غنی سازی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با آمریکا، تحریم های احتمالی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد.

کد خبر 587613

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha