۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۲۰

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خبرداد;

کشت گل آفتابگردان در ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان کوهرنگ

کشت گل آفتابگردان در ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان کوهرنگ

شهرکرد_رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: کشت محصولات آجیلی مثل آفتابگردان در مساحت ۴۰۰ هکتار با حجم سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد ریال در شهرستان کوهرنگ اجرا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین برزگر صبح سه‌شنبه در حاشیه بازدید از مزارع گل آفتابگردان در شهرستان بروجن، اظهار کرد: در راستای بهینه‌سازی الگوی کشت محصولات زراعی، ابلاغی سال زراعی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ هیأت دولت و برنامه ابلاغی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در شهرستان کوهرنگ به واسطه کوتاه بودن فصل رشد، مقرر شد محصولات جدیدی کاشته شود.

وی افزود: کشت محصولات آجیلی مثل آفتابگردان در مساحت ۴۰۰ هکتار با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و اهالی روستای فانی‌آباد، دیمه و میان‌رودان شهرستان کوهرنگ و حجم سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد ریال اجرا شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اهمیت این قبیل کشت‌ها از این حیث مهم است که میزان مصرف آب بخش کشاورزی در محصولات زراعی به طور متوسط ۷ تا ۸ هزار مترمکعب در هکتار است و محصولی چون آفتابگردان کمتر از ۳ هزار مترمکعب در هکتار آب مصرف می‌کند و بهره‌وری فیزیکی آن پایین‌تر است.

برزگر عنوان کرد: به طور معمول برداشت تخمه آفتابگردان آجیلی در هر هکتار ۲ تا ۳ تن است اما با کشت ارقام اصلاح شده در شهرستان کوهرنگ به عملکرد بیش از ۴ تن در هکتار دست پیدا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: کشت یکجا زراعی و الگوی مناسب کشت باعث شده است تا بهره‌وری اقتصادی به ازای هر یک مترمکعب بیش از ۲ دلار و بیش از چهار برابر متوسط محصولات زراعی کشور بهره‌وری اقتصادی آب باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: اشتغال طرح کشت گل آفتابگردان بیش از ۹۰۰ نفر مستقیم و غیرمستقیم بوده است.

برزگر بیان کرد: در حال حاضر در چهارمحال و بختیاری نزدیک به ۳۰ طرح نیمه‌تمام تأمین و انتقال آب در اراضی شیبدار وجود دارد که نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است که عمدتاً محصولات زراعی را شامل می‌شوند.

کد خبر 5879594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha