در همایش آیت الله خزعلی مطرح شد؛

آیت‌الله خزعلی فدای رهبری بود

آیت‌الله خزعلی فدای رهبری بود

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی گفت: آیت الله خزعلی از استقبال امام در قم تا فعالیت‌های دیگر نقش بسزایی داشتند، می‌توانیم بگوییم نسبت به رهبری ایشان فدایی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی مسئول دفتر مقام معظم رهبری در همایش نکوداشت مجاهد بصیر و خستگی‌ناپذیر آیت الله ابوالقاسم خزعلی فقیه انقلابی، حافظ قرآن کریم و نهج البلاغه و دبیر کل بنیاد بین المللی غدیر که امروز دوشنبه ۲۷ شهریور ماه در موزه امام علی (ع) برگزار شد، گفت: شهیدی در ایام اغتشاشات به نام آرمان علی وردی داشتیم که در حوالی شهرک اکباتان با وضع فجیعی به شهادت رسید. آقایی از مداحان برای رهبری نقل کردند که جنازه آرمان را در قبر گذاشتم و مادرش در بالای قبر شیون می‌کرد بهشان گفتم که من این جنازه پاک را در آغوش امام حسین (ع) گذاشتم. سه روز بعد کسی که از این قضیه خبری نداشت خواب دید که حضرت اباعبدالله جنازه آرمان را به آغوش گرفته است.

وی با بیان اینکه اعتقاد ما هم همین است، ادامه داد: کسانی که یا حسین گفتند و به پایش هم ایستادند را در اربعین دیدیم. جمعیت بیست و دو میلیونی راه طولانی را زیر آفتاب راه رفتند و این عشق خاموش شدنی نیست.

مسئول دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: جمله‌ای دارند رهبری که میگویند: امام حسین (ع) علی اصغرش را در دست گرفته بود و خون‌ها را به سمت آسمان می‌پاشید و می‌فرمود: تحمل این مصیبت برای من آسان است چرا که میدانم خدا دارد می بیند.

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی افزود: ما باید افتخارات خودمان را بهتر و بیشتر بشناسانیم. مردم خیلی از افتخارات را نمی‌شناسند.علامه حلی، آخوند خراسانی، آیت الله بروجردی، آیت الله خزعلی و دیگر علمای ما برای نسل جوان ناشناس هستند.کشور ما در این زمینه غنی است چه در علوم دینی و قرآنی و چه در غیر آن. گرچه بخش زیادی از این ضعف از سوی روحانیون است. آنها بخش زیادی از ظرفیت خود را بروز نداده و هیچکس هم این خلأ و کمبود را جبران نکرده‌است. حتی کسی نمی‌داند ولایت فقیه چه چیز هست؟ در آن زمان مرحوم آیت الله خزعلی تا پای جان برای ولایت فقیه ایستاد.

وی با بیان خاطره‌ای اشاره کرد: مرحوم آیت الله خزعلی زمانی که به کربلایی کاظم ساروقی برخورد کرده بودند و برای امتحان ایشان چند آیه را از سوره‌های مختلف سرهم کرده و یک آیه جدید درست کرد و از ایشان خواست بگوید در کجای قرآن است. اما کربلایی کاظم ساروقی تمام اجرای آیه را به هرکجای قرآن مرتبط بود بیان کرد. در این میان مرحوم آیت الله خزعلی گفتند: اگر می‌دانستم درس و بحث را کنار می‌گذاشتم و کنار کربلای کاظم ساروقی می‌ماندم و از ایشان بهره می‌گرفتم. ما باید چنین افرادی را بشناسیم.

وی بیان کرد: یکی از نعمتهای بزرگ امامزادگان هستند که نقش‌های خاصی دارند در گوشه کنار کشور مرقد و ضریحشان به چشم می‌خورد و محل و پناهگاهی برای حاجات مردم هستند. ازجمله مکان‌هایی که رهبری به آن بسیار معتقد هستند مشهد اردهال است.

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی در پایان اظهار داشت: چقدر ما آیت الله خزعلی را می‌شناسیم. این شخصیت برجسته از استقبال امام خمینی در قم و تا فعالیت‌های دیگر نقش بسزایی داشتند. می‌توانیم بگوییم نسبت به رهبری ایشان فدایی بود. برنامه‌هایی اینچنین را هرچه شود تکرار کنید. بنیاد غدیر از روزهای آغازین بسیار کار کرده است و آوازه اش در عرصه بین المللی نیز آمده است. در حال حاضر در شرایطی هستیم که صدای اشهد ان علی ولی الله به تمامی نقاط دنیا می‌رسد.

آیت الله خزعلی در جهاد تبیین پرچمدار بود

در ادامه همایش حجت الاسلام کاظم صدیقی خطیب موقت نماز جمعه تهران در آئین نکوداشت آیت‌الله ابوالقاسم دبیرکل فقید بنیاد بین‌المللی غدیر که در موزه امام علی (ع) برگزار شد با اشاره به اینکه خداوند کسانی که گوهر ولایت را درک کرده محبوب خود می‌داند، اظهار کرد: انسان مؤمن آینه‌وار مشکلات را دیده و سر و صدا به راه نمی‌اندازد و آیت‌الله خزعلی چنین شخصیتی بود.

وی یادآور شد: ما به خوبانی همچون مرحوم آیت‌الله خزعلی فطرتا بدهکار هستیم، در واقع همه عالم امکان به خوبان اعم از پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) و همچنین انسان‌های مجاهد و خوب چون آیت‌الله خزعلی که میراث‌دار گنجینه وحی و سیره ائمه ما هستند، مدیون هستند زیرا افرادی چون این عالم ربانی نگهبان دین هستند.

صدیقی ابراز کرد: آیت‌الله خزعلی یکی از علمدارها، سنگرنشین‌ها، دیده‌بان‌ها در قشون امام زمان (عج) در جبهه نرم و بلندگوی شفاف دین و انقلاب بود، همچنین یکی از مقاوم‌ترین کسانی‌که در بقای انقلاب تلاش کرد ایشان بود که ولی‌فقیه را معتقد و زیر این پرچم تا آخرین لحظه بودند.

دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر افزود: از کجا می‌توان گفت این شخصیت محب خداوند بوده است، خداوند خودش نشان داده است، خدا به پیغمبر (ص) خود گفت به امت خود بگو کسی که خدا را دوست دارد باید زیر پرچم آسمانی باشد که ولایت‌محوری و محبت به او نشانه دلدادگی به خداوند است، کسانی که تمام عمر خود ایثار و نماز شب بخوانند اما زیر پرچم جبهه ولایت و جبهه حق نباشد محب خداوند نیستند. علامه طباطبایی می‌گویند هرجایی که اطاعت از خداوند و پیامبر (ص) می‌آید منظور اطاعات از حکومت اسلامی است.

صدیقی تصریح کرد: این عالم ربانی از پیش از انقلاب در درس آیت‌الله بروجردی و امام خمینی (ره) حضور داشت و یک فرد مبارز، انقلابی و جهادی به شمار می‌رفت و برای انقلاب دینی از همه‌چیز خود یعنی آبرویش مایه می‌گذاشت، حتی در برخی از انتخابات که غرب‌گراها می‌خواستند حضور پیدا کنند صریح واکنش نشان می‌داد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: هیچ غباری از دنیا بر روی زندگی ایشان وجود نداشت و هیچ تعلقی به این دنیا نداشت و این به خاطر ایمان قوی وی بود، از این رو محب و محبوب خداوند به شمار می‌رفت.

صدیقی تصریح کرد: آیت‌الله خزعلی کسانی که از مسیر انقلاب منحرف شده و زیر پرچم انقلاب نبودند با صراحت با آنها برخورد می‌کرد.

پدرم از وجوهات، مبلغی را وارد زندگی ما نکرد

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در آئین نکوداشت آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی دبیرکل فقید بنیاد بین‌المللی غدیر که در موزه امام علی (ع) برگزار شد ضمن تشکر از برگزارکنندگان این نکوداشت اظهار کرد: پدرم وصیت کردند که پس از فوت‌شان جز سال اول برای ایشان مراسمی نگیریم چون دوست نداشتن مردم به زحمت بیافتند، حتی تاکید کردند که هیچ القابی بر روی سنگ قبرشان نوشته نشود و تنها نام ابوالقاسم منقوش شود و این کوچک‌ترین اخلاصی بود که در زندگی ایشان دیدیم.

وی با اشاره به سه ویژگی شخصیتی آیت‌الله خزعلی یادآور شد: ویژگی اول ایشان اخلاق و دلدادگی به امیرالمومنین (ع) بود، ایشان هر زمان نام امام علی (ع) می‌آمد به پهنای صورت گریه می‌کردند. همچنین اخلاص ایشان در زندگی شخصی و حتی انقلابی‌شان را بارها می‌دیدیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید کرد: وارستگی شدید ایشان کم‌نظیر و دومین ویژگی‌شان بود، وارستگی از دنیا و وابستگی‌های آن در شخصیت ایشان کامل قابل مشاهده بود.

انسیه خزعلی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در مورد پدرم فرمودند «این مرد پای این انقلاب ایستاد»، بسیاری از کسانی که با زهد و وارستگی زندگی کردند همیشه مورد اتهام هستند در حالی که اموال ایشان از قبل و بعد از انقلاب تغییری نکرد و حتی از وجوهات مبلغی را وارد زندگی ما نکرد. به گونه‌ای که در زمان بیماری مادر کتابخانه ای که خیلی برایشان دوست‌داشتنی بود را فروختند.

وی افزود: سومین ویژگی ایشان عرفان آمیخته با سیاست و انقلاب بود، همچنین مفاهیم عرفانی در وجود ایشان با تمام وجود دیده می‌شد، از سوی دیگر در مسائل انقلاب محکم و با کسی تعارف نداشتند و اولین اخطارها به انحرافیون، منافقین و فتنه‌ها از سوی پدرم بود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ابراز کرد: پدرم دلداده امام راحل و ارادتمند به رهبر معظم انقلاب بودند و اثر این اخلاق‌ها را در انقلاب می‌بینیم.

در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام صدیقی دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر، حجت‌الاسلام مصلحی وزیر سابق اطلاعات، حجت‌الاسلام میرلوحی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و دختران و داماد آیت الله خزعلی از کتاب سه گفتار پیرامون حکومت اسلامی از سخنرانی‌های آیت‌الله خزعلی و گزارش عملکرد نهادهای مردمی و دستگاه‌های اجرایی در دهه امامت و ولایت ۱۴۰۲ رونمایی شد.

کد خبر 5888813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha