یک مقام مسئول با مهر مطرح کرد؛

تدوین سند همکاری ایران و کوبا در حوزه سلامت و انرژی

تدوین سند همکاری ایران و کوبا در حوزه سلامت و انرژی

رئیس مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی از تدوین سند همکاری ایران و کوبا در ۳ حوزه امنیت غذایی، سلامت و انرژی خبر داد.

امیرحسین میرآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح جزئیات دیدارها و نشست‌های جانبی معاون علمی رئیس جمهور در جریان سفر به کوبا و حضور در نشست سران گروه ۷۷ گفت: معاون علمی رئیس جمهور در بدو ورود به کوبا، یک دیدار اختصاصی با رئیس جمهور کوبا داشت و در این نشست تبادل نظر خوبی بر روی موضوعاتی نظیر امنیت غذایی، سلامت و انرژی صورت گرفت. اینها مواردی بود که به عنوان اولویت‌های همکاری مطرح شد. در زمینه موضوعاتی که از سوی رئیس جمهور کوبا اعلام شد، شرکت‌های دانش بنیان ایرانی ظرفیت‌ها و دستاوردهای خوبی دارند که بعضاً تجربیات صادراتی هم داشته اند.

همکاری ایران و کوبا در حوزه‌های زیست فناوری و نانوفناوری

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دیدار با وزیر علم، فناوری و محیط زیست کوبا یکی دیگر از دیدارهای دو جانبه معاون علمی رئیس جمهور بود، گفت: در این دیدار بر همکاری مشترک ایران و کوبا در حوزه‌های مختلف علم و فناوری بالاخص زیست فناوری و نانوفناوری تاکید شد اما هر دو کشور اعتقاد داشتند که نباید همکاری‌ها محدود به این دو حوزه باشد. در این نشست همچنین همکاری‌های علمی و فناوری در حوزه‌های کشاورزی، صنایع غذایی، انرژی‌های تجدید پذیر و تغییر اقلیم مطرح شد.

سند همکاری‌های ایران و کوبا به زودی آماده می‌شود

وی ادامه داد: طرف کوبایی پیش نویس یک سند همکاری مشترک را به طرف ایرانی ارائه داد که بتوان در چارچوب مشخصی در حوزه علم و فناوری و براساس موضوعاتی که ذکر شد، همکاری‌ها شکل بگیرد. انتظار داریم در سفری که رئیس جمهور کوبا به زودی به ایران خواهند داشت، این سند به امضا معاونت علمی و وزارت علم، فناوری و محیط زیست برسد تا به یک تفاهم مشترک در همکاری‌ها برسیم.

راه اندازی مرکز فناوری و نوآوری ایران در کوبا / تبادل محققان و متخصصان

میرآبادی با بیان اینکه طرف کوبایی درخواست ایجاد یک مرکز فناوری و نوآوری ایران در کوبا را داشت و اعلام آمادگی کردند که زیرساختی را برای این امر در اختیار ایران قرار بدهند، گفت: همچنین در این دیدار، در حوزه تبادل متخصصان مباحثی مطرح و مقرر شد ایران متخصصانی را در حوزه بایوتکنولوژی با توجه به اینکه کوبا ظرفیت‌های تحقیقاتی خوبی دارد، به آن کشور اعزام کند و در طرف مقابل کوبایی‌ها متخصصانی را به ویژه در حوزه نانوفناوری به ایران اعزام کنند. برنامه تبادل محققان، پروژه محور بوده و در واقع دوره‌های کوتاه مدتی است که افراد آموزش‌های تخصصی را برای پیشبرد پروژه‌های خود می‌بینند.

وی ادامه داد: ایران و کوبا درباره موضوعات و محورهای کلی علم و فناوری توافق کرده اند و در آینده‌ای نزدیک مدل همکاری و پروژه‌ها نیز مشخص خواهد شد.

ایجاد یک لاین همکاری خصوصی با دانش بنیان‌ها در زمینه واکسن سازی

این مقام مسئول معاونت علمی ریاست جمهوری بازدید از مؤسسه واکسن سازی فینلای را از دیگر نشست‌های جانبی دکتر دهقانی عنوان کرد و گفت: این مؤسسه پیش از این در دوران کرونا، همکاری خوبی با انستیتو پاستور داشته است، دکتر دهقانی این همکاری را همکاری با ارزشی عنوان کردند و به طرف کوبایی پیشنهاد دادند با شرکت‌های بخش خصوصی فعال در حوزه واکسن سازی و بایوتکنولوژی نیز همکاری داشته باشند. همچنین به طرف کوبایی پیشنهاد داده شد، یک لاین همکاری خصوصی با شرکت‌های دانش بنیان نیز در خصوص واکسن سازی ایجاد شود. این امر می‌تواند سبدهمکاری دو کشور را متنوع‌تر می‌کند. در برخی شرکت‌های دانش بنیان داخلی پلتفرم‌های پیشرفته واکسن داریم که کوبایی‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

میرآبادی تصریح کرد: همچنین دکتر دهقانی طی بازدید از مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا تاکید کردند با توجه به پلتفرمهای جدیدی که در شرکتهای دانش بنیان ایرانی ایجاد شده، زمینه‌های خوبی برای همکاری‌های مشترک و حتی انتقال خط تولید از ایران در حوزه واکسن وجود دارد.

کد خبر 5891815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha