۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۹

روزبه مطرح کرد؛

انسجام در دیپلماسی فرهنگی در دستور سازمان فرهنگ‌وارتباطات است

انسجام در دیپلماسی فرهنگی در دستور سازمان فرهنگ‌وارتباطات است

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌ المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: در اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی ایران سعی داریم تا به انسجام عملیاتی دقیق در عرصه دیپلماسی فرهنگی دست یابیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نخستین اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی ایران در کشورهای همسایه عصر امروز یکشنبه ۹ مهر با حضور حسین روزبه معاون توسعه و روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات حوزه ریاست این سازمان برگزار شد.

حسین روزبه معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌ المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ظرفیت فرهنگی ایران در تمام ادوار تاریخ حرف‌های جذابی برای گفتن داشته است و تاریخ فرهنگی ما فهم و ویژه‌ ای در منطقه داشته و خواهد داشت. برای اینکه این حرف به صورت هوشمند مطرح شود، باید دیپلماسی فرهنگی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس این دیپلماسی ابتدا باید شناسایی و سپس منتقل شود. برای تحقق این امر نیازمند هم اندیشی فرهنگی هستیم. به همین منظور اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی ایران در کشورهای همسایه را هفته آینده برگزار می‌کنیم. در این اجلاس سعی داریم تا به انسجام عملیاتی دقیق در عرصه دیپلماسی فرهنگی دست یابیم.

وی گفت: در عرصه فرهنگ نیازمند وحدت رویه هستیم و رویکرد بعدی شناسایی ظرفیت‌های استانی است که در این اجلاس به صورت ویژه به آن خواهیم پرداخت تا حرف فاخر فرهنگی خود را در کشورهای همسایه مطرح کنیم. در شهرهای مرزی این ظرفیت بسیار زیاد است که باید از آن بهره ببریم.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: وضعیت و شرایط منطقه به لحاظ فرهنگی وضعیت منحصر به فردی است؛ گرایش‌های فرهنگی موجود در منطقه، فرصت‌های منحصر به فردی را برای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی به وجود آورده است. ما باید از این فرصت بهره مند شویم.

وی افزود: گفتمان امروز ما پیشرفت‌های جدیدی را پیش روی دستگاه دیپلماسی کشور قرار داده است؛ بر همین اساس مقرر شد تا نخستین اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه به منظور شناخت فرصت‌های منطقه‌ای برگزار کنیم و به بررسی دقیق تحولات فرهنگی منطقه‌ای بپردازیم.

روزبه گفت: نخستین اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی رایزن‌های فرهنگی از پانزدهم تا بیستم مهر در تهران با شعار «با شعار «دیپلماسی فرهنگی؛ فرصت‌های منطقه‌ای، ظرفیت‌های استانی» با حضور شخصیت‌های برجسته و مقامات ارشد کشوری و با حضور ۲۳ رایزن فرهنگی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌خواهیم هم از ظرفیت‌های نمایندگان فرهنگی و هم از ظرفیت استان‌ها بهره ببریم. همچنین در این راستا فرصت‌های منطقه‌ای و استان‌ها را مد نظر داریم. ما همیشه نسبت به دیپلماسی فرهنگی دغدغه داریم. طیف وسیعی از همکاران برای دیپلماسی فرهنگی تلاش می‌کنند تا اهداف جمهوری اسلامی ایران در غالب دیپلماسی فرهنگی لحاظ شود.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: سازمان وظیفه اصلی فعال سازی دیپلماسی فرهنگی است و در صدد هستیم تا از ظرفیت‌های استان‌های مرزی بهره ببریم و استانداری‌های این شهرها برای معرفی دقیق‌تر حضور داشته باشند.

وی افزود: کارگروه ویژه ای را راه اندازی کرده‌ایم که یکی از وظایف این کارگروه شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی برای پشتیبانی از دیپلماسی فرهنگی و بهره گیری از فضای جدید منطقه‌ای است.

کد خبر 5900267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha