۱۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۰

ادبیات دیگران؛

خالد خلیفه رمان‌نویس سرشناس سوری درگذشت

خالد خلیفه رمان‌نویس سرشناس سوری درگذشت

خالد خلیفه نویسنده سوری در ۵۹ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ناسیونال، خالد خلیفه، رمان‌نویس سوری روز شنبه این‌هفته در ۵۹ سالگی درگذشت.

یاروب علیسه دوست این‌نویسنده، روزنامه نگار سوری، با اعلام این خبر گفت وقتی او خبری نداده و به خانه‌اش رفتند، او را بی‌جان روی مبل یافتند. علت مرگ وی سکته قلبی اعلام شد و این خبر در محافل ادبی عرب موجب سوگواری شد.

خلیفه برای خلق آثار ادبی‌اش که دربرگیرنده فیلمنامه نیز می‌شود، شهرت داشت. وی در این آثار به بررسی پیچیدگی‌های تاریخی، فرهنگ، ایمان و سیاست که تشکیل دهنده جامعه معاصر سوریه است پرداخته است.

خلیفه که سال ۱۹۶۴ در حلب متولد شد، در سال‌های تحصیل در دانشگاه حلب به انتشار اشعارش در روزنامه‌های محلی پرداخت و از استعداد خود برای خلق فیلم‌نامه‌های درام‌های تلویزیونی سوریه از جمله «رنگین کمان»، «زندگی‌نامه خاندان جلالی» و «خاطرات» بهره گرفت.

خلیفه اولین رمانش «نگهبان فریب» را سال ۱۹۹۳ منتشر کرد و با چهارمین رمانش که سال ۲۰۰۶ با عنوان «در ستایش نفرت» منتشر شد به فهرست نهایی جایزه بین‌المللی داستان عربی (بوکر عربی) راه یافت. این رمان که بیش از یک دهه از زندگی یک خانواده سوری در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ درگیر نبرد شدید بین افراط‌گرایان و مقامات سوری را دربرمی‌گیرد، به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و آلمانی ترجمه شد.

وی با رمان «بدون چاقو در آشپزخانه‌های این شهر: یک رمان» نیز در فهرست نهایی جایزه بین‌المللی داستان عربی در سال ۲۰۱۴ قرار گرفت. این رمان که در جریان جنگ داخلی سوریه منتشر شده، نشان می‌دهد که چگونه یک کشور و جامعه از انسانیت فاصله می‌گیرد. این رمان وی برنده مدال نجیب محفوظ سال ۲۰۱۳ هم شد.

خلیفه با وجود چشم‌اندازهای تیره و تاریک رمان هایش، نسبت به آینده زادگاهش حلب خوش بین بود و از آن به عنوان شهری یاد می‌کرد که در طول صدها سال دوره‌های آشفتگی زیادی را پشت سر گذاشته؛ از زلزله گرفته تا تهاجم… اما همواره مقاومت خود را حفظ کرده است.

«مردن کار سختی است» از کتاب‌های خلیفه است که به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

کد خبر 5901108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha