۱۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۹

راهنمای گام به گام انتخاب بهترین وکیل

راهنمای گام به گام انتخاب بهترین وکیل

باید برای انتخاب بهترین وکیل، توجه کافی داشته باشید. در ادامه شرایط یک وکیل خوب ذکر خواهد شد. با ما همراه باشید.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، زمانی که با یک مشکل حقوقی یا کیفری مواجه شوید، انتخاب بهترین وکیل تبدیل به دغدغه مهمی می‌شود. چرا که وکیل نقش بسزایی در پیش‌برد پرونده داشته و اگر از علم و دانش و مهارت کافی برخوردار نباشد، می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به موکل خود وارد نماید.

از این رو باید برای انتخاب بهترین وکیل، توجه کافی داشته باشید. در ادامه شرایط یک وکیل خوب ذکر خواهد شد. با ما همراه باشید.

وکیل و مشاور حقوقی کیست؟

وکیل یک دانش آموخته رشته حقوق یا فقه و مبانی است که بعد از گذراندن آزمون وکالت و قبولی در آن، می‌تواند در این رشته مشغول شود. وکیل بعد از ثبت قرارداد با موکل، در مراحل بررسی پرونده‌های حقوقی و کیفری حضور یافته و از موکل خود دفاع می‌کند.

اما مشاور یا کارشناس حقوقی کسی است که تنها دانش آموخته رشته حقوق بوده و در آزمون وکالت شرکت نکرده و مجوز وکالت ندارد. این افراد تنها می‌توانند مشاوره حقوقی بدهند و نمی‌توانند به وکالت از دیگران در دادگاه و مراجع قضایی حضور یابند.

چرا باید وکیل داشته باشیم؟

همانطور که وقتی ماشین خراب می‌شود آن را به تعمیرکار می‌سپارید یا در زمان بیماری به پزشک مراجعه می‌کنید، گرفتن وکیل برای پرونده‌ها نیز ضروری است.

مسائل حقوقی بیش از آنچه تصورش را می‌کنید پیچیده است. اگر بدون داشتن یک وکیل خوب و مناسب وارد دعاوی شوید، چه بسا در آخر بازنده شده و نتوانید حرف خود را اثبات کنید.

در صورتی که وکیل با تمامی راهکارهای قانونی و حقوقی آشنا بوده و می‌تواند در کمترین زمان و به سرعت پرونده را به نتیجه برساند.

راهنمای گام به گام انتخاب بهترین وکیل

انواع وکیل

وکلا را می‌توان بر اساس تخصص آن‌ها تقسیم‌بندی نمود. در یک دسته‌بندی کلی می‌توان آن‌ها را به انواع زیر تقسیم نمود:

وکیل پایه یک دادگستری

حتماً تا به حال اصطلاح وکیل پایه یک یا وکیل پایه دو را شنیده‌اید. این دو وکیل تفاوت‌های تخصصی با هم‌دیگر دارند.

وکیل پایه یک دارای مدرک لیسانس حقوق است که که در آزمون وکالت شرکت کرده و قبول شده و پس از تایید صلاحیت توسط مراجع قضایی، دو سال دوره کارآموزی را طی نموده است.

او می‌تواند در تمامی دعاوی حقوقی و کیفری اعلام وکالت کند. اما وکیل پایه دو اختیارات محدودتری داشته و فقط می‌تواند در پرونده‌های کیفری مربوط به جرائم تعزیری که مجازات آن‌ها حبس کمتر از ۱۰ سال دارد، شرکت کند.

وکیل معاضدتی یا وکیل رایگان

بر اساس قوانین مربوط به وکلا، هر وکیل باید در سال یک الی دو پرونده معاضدتی یا رایگان را قبول کند. این نوع وکیل مخصوص افراد کم بضاعت در دعاوی مالی با ارزش بیش از ۵ میلیون تومان است که حضور وکیل اجباری است.

وکیل تسخیری

گاهی در دعاوی کیفری از وکیل تسخیری استفاده می‌شود. اگر یکی از طرفین دعوی قادر به گرفتن وکیل نباشد و دادگاه حضور آن را لازم بداند، با بودجه دادگستری برای آن‌ها وکیل تسخیری گرفته می‌شود.

وکیل تسخیری باید در تمامی جلسات دادگاه حضور یافته و از موکل خود دفاع نماید. چنانچه از این کار خودداری کرد، دادگاه او را جریمه نموده و وکیل تسخیری دیگری را منصوب می‌کند.

بهترین وکیل کیست؟

انتخاب بهترین وکیل باید بر اساس نوع پرونده تعیین شود. هر پرونده‌ای ویژگی خاص خود و قوانین ویژه‌ای دارد. به همین جهت باید در انتخاب یک وکیل مناسب، نوع پرونده را در نظر گرفت.

بهترین وکیل کسی است که در یک زمینه تخصصی کار کرده و به خوبی به آن تسلط داشته باشد. زیرا پرونده‌های حقوقی و کیفری روندهای مختلفی برای طرح دعوی و دفاع دارند.

بنابراین باید بر اساس موضوع هر پرونده بهترین وکیلی که در آن حیطه تخصص دارد را انتخاب نمود. اما به طور کلی بهترین وکیل باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

دارای سابقه طولانی در زمینه موضوع حقوقی مدنظر باشد.

احاطه کاملی به مواد قانونی، نحوه دادرسی و آرای وحدت رویه مرتبط با موضوع پرونده داشته باشد.

میزان برد قابل توجهی در پرونده‌های مشابه داشته باشد.

دارای مهارت صحبت کردن و مدیریت جلسات دادگاه باشد.

راهنمای گام به گام انتخاب بهترین وکیل

خصوصیات بهترین وکیل

یک وکیل خوب همچنین باید خصوصیات و ویژگی‌هایی داشته باشد که عبارتند از:

دانش حقوقی وکیل باید کاملاً به روز باشد. وی باید تمامی تغییراتی که در قوانین و مقررات اتفاق می‌افتد را بداند.

یک وکیل شایسته باید امانت‌دار خوبی باشد. وی می‌بایست محرم اسرار موکلش بوده و هیچ کدام از اطلاعات زندگی او را حتی بعد از اتمام پرونده، نزد دیگران فاش نکند.

یک وکیل خوب هیچ وقت امید واهی به موکل خود نمی‌دهد. او موظف است تمامی جزئیات مربوط به پرونده را به درستی برای موکل تشریح کند و توضیحات جامعی درباره روند رسیدگی به پرونده را در اختیار آن بگذارد. وکیل نباید با دادن وعده برد به موکل، حق الوکاله بیشتری دریافت کند.

از ویژگی‌های بهترین وکیل این است که تمامی اسناد و مدارک موکل خود را بررسی کرده و با توجه به آن‌ها یک راه حل قانونی که به نفع موکلش است را پیدا کند.

بهترین وکیل باید از تجارب دیگران برای پیشبرد پرونده خود استفاده کند.

یک وکیل عالی هرگز کاری نمی‌کند که خلاف شان وکالت است. وی نباید برای دریافت حق الوکاله بیشتر موکل خود را وارد دعاوی غیرضروری کند.

بهترین وکیل کسی است که به شرافت و وجدان کاری پایبند باشد. حتی اگر وکیل معاضدتی است.

بهترین وکیل خانواده کیست؟

با توجه به اینکه حجم زیادی از پرونده‌های حقوقی مربوط به خانواده است، وکلای زیادی هستند که به طور تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند. اما بهترین وکیل خانواده کسی است که به روند پیچیده رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها کاملاً آگاه باشد.

وی همچنین باید مطالعات روانشناختی هم داشته باشد و احساسات شخصی خود را وارد پرونده نکند. او ابتدا باید سعی کند تا میان موکل و طرفش مصالحه و سازش را برقرار کند.

بهترین وکیل کیفری کیست؟

پرونده‌های کیفری انواع مختلف و مجازات‌های متفاوتی دارند. به دلیل حساسیت، پیچیدگی و اهمیتی که اینگونه پرونده‌ها دارند باید بهترین وکیل کیفری را انتخاب نمود تا کسی به اشتباه مجازات نشود.

بهترین وکیل کیفری علاوه بر ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد با دارای صبر، پشتکار و روحیه قوی باشد که بتواند پرونده را پیش برده و به طور منظم در جلسات شرکت کند.

وکیل خانم بهتر است یا آقا؟

امروزه خانم‌ها نیز در کنار آقایان به کار وکالت مشغول هستند. اینکه وکیل خانم برای پرونده بهتر است یا آقا، در درجه اول بستگی به علاقه و میل طرف دارد. اما به طور کلی امروزه بیشتر پرونده‌های خانواده و پرونده‌های حقوقی را به خانم‌ها می‌سپارند.

زیرا خانم‌ها قدرت بهتری در تجزیه و تحلیل رفتارهای طرفین دعوا دارند. اما در پرونده‌های کیفری به دلیل ماهیت خشنی که دارند، معمولاً از وکیل آقا استفاده می‌شود. ولی لزوماً به این معنا نیست که خانم‌ها نمی‌توانند در پرونده‌های کیفری موفق عمل کنند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5906800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha