۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۰۷

چهارشنبه در شهر کتاب؛

نقش جامی در گسترش سنّت عرفانی ابن عربی بررسی می‌شود

نقش جامی در گسترش سنّت عرفانی ابن عربی بررسی می‌شود

هفتمین و هشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ جامی روزهای چهارشنبه ۱۰ و ۱۷ آبان به «نقش جامی در گسترش سنّت عرفانی ابن عربی» اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفتمین و هشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره جامی، روزهای چهارشنبه ۱۰ و ۱۷ آبان ساعت ۱۶ به نقش جامی در گسترش سنّت عرفانی ابن عربی اختصاص دارد.

این نشست با حضور محمدرضا موحدی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

عبدالرحمان جامی با وقوف بر سنت‌های مختلف فکری در تصوّف (از مکتب زاهدانه‌ی بغداد تا شیوه‌ی عاشقانه‌ی خراسان و عرفانِ هستی‌شناسانه‌ی مغرب اسلامی)، گرایش بیشتری به فراورده‌های فکری ابن عربی داشت و بسی بیش از هم‌عصران خود در توضیح و بسط مبانی «وحدت وجود» قلم زد.

جامی افزون بر اینکه بُن‌مایه‌های «فتوحات مکّیه» را در ذهن و ضمیر خود جای داده و بسیاری از قصص و حکایات موجود در منظومه‌هایش را، به‌ویژه در سلسلة‌الذهب، سبحة‌الابرار و تحفة‌الاحرار، از فتوحات برگرفته بود، تلاشی مضاعف نیز در تبیین و تفهیم «فصوص الحکم» به خرج داد.

او علاوه بر شرحی تفصیلی بر اصل فصوص، نسخه‌ی خلاصه شده‌ی آن یعنی «نقش الفصوص» را با عنوان «نقدالنصوص»، شرح کرد و در شرح رباعیات، تمام توانِ شاعری خود را در پردازش و برگردان فارسیِ اندیشه‌های ابن عربی، به کار گرفت.

جامی همچنین «لمعات عراقی» را که بخشی از آموزه‌های عراقی از صدرالدین قونوی بوده با عنوان «اشعه اللمعات» توضیح داده و این روش را در رساله‌هایی چون «لوامع» در شرح خمریه‌ی ابن فارض و «لوایح» ادامه داده است.

همچنین هفتمین و هشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی جامی در روزهای چهارشنبه ۱۰ و ۱۷ آبان ساعت ۱۶ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و ورود به این جلسات برای علاقه‌مندان آزاد است.

کد خبر 5922759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha