۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۸:۴۷

سپهرزاد در گفت و گو با مهر:

دو مدال حق دوومیدانی نیست/ ورزشکاران در اوج آمادگی بدنی نبودند

دو مدال حق دوومیدانی نیست/ ورزشکاران در اوج آمادگی بدنی نبودند

مدیر تیم های ملی دوومیدانی کشورمان کسب دو مدال توسط نمایندگان ایران در بازیهای آسیایی با شرایط فعلی این رشته را خوب دانست و گفت: معتقدم دوندگان در هانگژو در شرایط مطلوب بدنی نبودند.

به گزارش خبرنگار مهر، دوومیدانی در شرایطی راهی بازیهای آسیایی هانگژو شد که بر روی کاغذ هیچ مدالی برای ورزشکارانش متصور نبودند اما با این حال با اتکا به پرتابگران دیسک صاحب دو مدال طلا و نقره شد.

تیم ملی دوومیدانی با شش ورزشکار مرد و دو زن راهی هانگژو شد. حسین رسولی در اولین حضورش در بازیهای آسیایی با رکورد ۶۲ متر و ۴ سانتی متر اولین مدال خود را در این رویداد به رنگ طلا کسب کرد تا بعد از احسان حدادی اولین طلایی ایران در ماده پرتاب دیسک آسیا باشد و این مدال از ایران خارج نشود.

مهدی صابری در پرتاب وزنه پنجم شد. مهدی پیرجهان در ۴۰۰ متر مانع از حضور در فینال بازماند. فرزانه فصیحی المپین ایران در بازیهای توکیو حتی نتوانست به مرحله نیمه نهایی صعود کند و در گروه خود چهارم شد. حمیده اسماعیل نژاد دونده جوان ایران که این روزها رکورد دار دوی ۱۰۰ متر زنان هم محسوب می شود به فینال رسید و در فینال هفتم شد.

حسن تفتیان سریع ترین مرد ایران هم به فینال رسید اما در فینال به عنوان چهارمی بسنده کرد. حسین کیهانی هم که در دقیقه ۹۰ مجوز حضور در بازیها را دریافت کرد در دوی ۳ هزار متر مانع هفتم شد و در دوی ۵ هزار متر شرکت نکرد.

به این ترتیب پرونده تیم دوومیدانی ایران در این بازیها با دو مدال طلا و نقره در پرتاب دیسک بسته شد. ایران در سال ۲۰۱۰ و در بازیهای آسیایی گوانگجو با کسب دو طلا و سه نقره بهترین عملکرد تاریخی خود را در این رشته داشته است.

هادی سپهرزاد مدیر تیم های ملی دوومیدانی کشورمان که برای نخستین بار به عنوان یک مربی و مسئول نه در چهره یک ورزشکار تیم این رشته را همراهی می کرد در گفت و گو با خبرنگار مهر عملکرد دوومیدانی کاران را بررسی و تشریح کرد.

می توانستیم مدال های بیشتری بگیریم

وی در این خصوص به مهر گفت: نتایج دوومیدانی کاران در بازیهای آسیایی رضایت بخش بود هرچند که معتقدم می توانست بهتر از این هم باشد. با شرایطی که در این چند سال داشتیم بچه ها پیگیر تمرینات خود بودند می توانستیم مدال های بیشتری داشته باشیم.

وی در مورد عدم کسب مدال های بیشتر توسط دوومیدانی کاران هم افزود: در روز مسابقه توان ورزشکار ما همین قدر بوده، اما اگر ورزشکاران می توانستند متمرکزتر و هدفمندتر برنامه ریزی کنند قطعاً نتیجه بهتری می گرفتند. معتقدم ورزشکاران ما اوج بدنی خود را در این رقابت ها نداشتند در حقیقت دو ماه جلوتر از این دیدارها به اوج آمادگی خود رسیده بودند و هدف گذاری آنها مسابقات دیگر و رقابت های قبلی بود.

اوج آمادگی ورزشکاران دو ماه قبل بود

مربی رشته دوومیدانی اظهار داشت: قطعاً با نگاهی به رکوردها و شرایط آنها به این نتیجه می رسیم که رکورد دو ماه یا حتی سه ماه قبل ورزشکاران در مسابقات قهرمانی آسیا بهتر از بازیهای آسیایی بود.

وی بیان داشت: ۹۵ درصد ورزشکاران کل آسیا زودتر به شرایط آرمانی شان رسیده بودند و در کل رکوردهای ورزشکاران دوومیدانی کار کشورها در بازیهای آسیایی در حد خودشان نبود و بسیاری از شرکت کنندگان هم همین شرایط را داشتند و به آن هدف خود نرسیدند.

هدف رسولی کسب مدال بود و به آن رسید

مدیر تیم های ملی دوومیدانی کشورمان در تشریح عملکرد نمایندگان کشورمان در بازیهای آسیایی ادامه داد: ما در پرتاب ها شرایط بهتری داشتیم. از قبل هم روی مدال رسولی و حدادی حساب باز کرده بودیم. اوج آمادگی رسولی هم در این بازیها بود و توانست به مدال طلا برسد. خودم هم به عنوان مربی رسولی از ابتدا برنامه ریزی ها رو طوری انجام دادم که این ورزشکار برای حضور در بازیها آماده باشد. حدادی هم بهترین عملکرد چند سال گذشته خود را داشت و توانست به مدال نقره برسد.

عملکرد نه چندان رضایت بخش فصیحی

سپهرزاد به نتایج دو دوومیدانی کار زن کشورمان همم اشاره کرد و گفت: اسماعیل نژاد هم از نظر رکوردی خوب بود. وی در اولین حضورش در بازیهای آسیایی عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشت. فرزانه فصیحی عمکلردش قابل قبول نبود به نظرم این دونده سرعتی ایران بیشتر برای مسابقات قهرمانی آسیا آماده بود و در آن میدان عملکرد درخشانی داشت.

دو مدال حق دوومیدانی نیست/ ورزشکاران در اوج آمادگی بدنی نبودند

وی ادامه داد: مهدی صابری در پرتاب وزنه هم در شرایط فعلی عملکرد خوبی داشت. هر چند رکوردهایی که ثبت کرد نشان داد اوج آمادگی وی در مسابقات دو ماه قبل قهرمانی آسیا بود. پیرجهان هم تمام تلاش خود را کرد که حداقل بتواند ورودی مسابقات قهرمانی جهان را بیاورد و در مسابقات متعددی هم شرکت کرده بود و توانایی اش به حداقل رسید و نتوانست در بازیهای آسیایی موفق نشد.

تفتیان خودش ضرر کرد

مدیر تیم های ملی دوومیدانی کشورمان در پاسخ به این پرسش که «عملکرد حسن تفتیان با توجه به اردوهای متعددش در خارج کشور را چطور ارزیابی می کنید؟» هم گفت: حسن تفتیان دونده سرعتی کشورمان نتوانست مدال بگیرد. به نظرمان تفتیان خودش از عملکردش ضرر کرد. هدف گذاری این ورزشکار مسابقات قهرمانی آسیا بود و اگر همه ظرفیت خود را در این رقابت ها می گذاشت و ظرفیت ۱۰۰ خود را داشت قطعاً شرایط بهتری داشته و می توانست به مدال برسد. حسین کیهانی هم که در دقیقه نود و بعد از چهار سال دوری به عنوان آخرین نفر به ترکیب تیم اضافه شد و به نظرم با توجه به دوری چند ساله از میادین عملکرد قابل قبولی داشت.

عملکرد دوومیدانی با شرایط فعلی خوب بود

وی در مجموع عملکرد تیم دوومیدانی را در این بازیها مثبت قلمداد کرد و گفت: به نظرم عملکرد دوومیدانی با توجه به شرایط چند سال گذشته در درون خودش بالاخص یکی دو سال قبل مثبت بود. در شرایطی که قبل از بازیها مسئولین و دوستان ورزش پیش بینی مدالی برای ما نمی کردند کسب این دو مدال خوب بود.

حق دوومیدانی دو مدال نیست

مربی رشته دوومیدانی با تاکید بر اینکه البته که این دو مدال حق دوومیدانی ایران نیست ادامه داد: قطعاً دوومیدانی با برنامه ریزی و ثبات مدیریت می تواند در سه چهار سال آینده باز هم به نقطه اوج خود رسیده و صاحب ۶ تا ۸ مدال در مسابقات بشود. من معتقدم این پتانسیل برای دوومیدانی ایران وجود دارد.

نیازمند ثبات مدیریت هستیم

رکورد دار ماده دهگانه ایران بیان کرد: ما نیازمند ثبات مدیریت و برنامه ریزی دقیق و طولانی مدت و حمایت از این رشته داریم. در حال حاضر فدراسیون برای جایگزینی ورزشکاران قبلی روی ۶۰ تا ۷۰ نفر از ورزشکاران رده سنی نوجوانان و جوانان تمرکز کرده و آنها را تحت پوشش خود قرار داده است.

وی اظهار داشت: امیدواریم به زودی این نفرات که در رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال قرار دارند بتوانند با بالا بردن توانایی ها و تجربیات خود ما را در چند سال آینده به مدال مسابقات مختلف برسانند تا دوومیدانی دوباره به شرایط اولیه سالهای قبل خود باز گردد.

کد خبر 5930706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha