۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۲۲

ایسلند به دلیل خطر فوران آتشفشان وضعیت اضطراری اعلام کرد

ایسلند به دلیل خطر فوران آتشفشان وضعیت اضطراری اعلام کرد

مقامات ایسلندی پس از وقوع یک رشته زمین لرزه قدرتمند در جنوب غربی شبه جزیره ریکیانس این کشور که نشان دهنده افزایش احتمال فوران آتشفشانی در این منطقه است، وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از گاردین، مقامات ایسلندی پس از وقوع یک رشته زمین لرزه قدرتمند در جنوب غربی شبه جزیره ریکیانس این کشور که نشان دهنده افزایش احتمال فوران آتشفشانی در این منطقه است، وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

وزارت حفاظت مدنی و مدیریت اضطراری در بیانیه‌ای گفت: رئیس پلیس ملی، به دلیل فعالیت شدید در Sundhnjukagigar، شمال گرینداویک، وضعیت اضطراری اعلام می‌کند.

دولت هشدار داد: زمین‌لرزه‌ها می‌توانند بزرگ‌تر از زمین‌لرزه‌هایی باشند که رخ داده‌اند و مجموعه‌ای از این رویدادها می‌تواند منجر به فوران شود.

اداره هواشناسی ایسلند گفت: که فوران ممکن است طی چند روز رخ دهد.

روستای گرینداویک، محل زندگی حدود ۴۰۰۰ نفر، در ۳ کیلومتری جنوب غربی منطقه‌ای قرار دارد که زلزله روز جمعه در آن ثبت شده است. در صورت وقوع فوران، طرح‌های تخلیه منطقه در نظر گرفته شده است.

بر اساس آمار اولیه بزرگترین زمین لرزه در شمال گرینداویک به بزرگی ۵.۲ ریشتر بوده است.

اداره هواشناسی ایسلند به تجمع ماگما در زیر زمین در عمق حدود ۵ کیلومتری اشاره کرد و اعلام کرد: اگر به سمت سطح حرکت کند، می‌تواند منجر به فوران آتشفشانی شود.

در این بیانیه آمده است: محتمل‌ترین سناریو این است که رسیدن ماگما به سطح چندین روز به جای ساعت‌ها طول می‌کشد.

از سال ۲۰۲۱، سه فوران در شبه جزیره ریکیانس در مارس ۲۰۲۱، آگوست ۲۰۲۲ و ژوئیه ۲۰۲۳ رخ داده است. این سه فوران دور از هرگونه زیرساخت یا مناطق پرجمعیت قرار داشتند.

ایسلند دارای ۳۳ سیستم آتشفشانی فعال است که بالاترین تعداد در اروپا است.

کد خبر 5935697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha