۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۸:۴۷

ظرفیت های کشاورزی ایران- ۱۰

کشاورزان استان بوشهر حمایت می‌خواهند/ لزوم ارائه تسهیلات مناسب

کشاورزان استان بوشهر حمایت می‌خواهند/ لزوم ارائه تسهیلات مناسب

بوشهر- دریافت تسهیلات برای توسعه و احداث واحدهای کشاورزی یکی از مهمترین مطالبات فعالان حوزه کشاورزی استان بوشهر است که انتظار می‌رود مسوولان زمینه تسریع و تسهیل ارایه آن را فراهم کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر در عرصه کشاورزی دارای ظرفیت‌های فراوانی است که سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول در این استان تولید می‌شود که از خرما، گوجه‌فرنگی و آبزیان می‌توان به عنوان مهمترین محصولات این حوزه یاد کرد.

خرما یکی از مهمترین محصولات کشاورزی استان بوشهر است که فعالیت‌هایی همچون آبیاری به صورت غرق‌آبی و بارورسازی و برداشت و. … به صورت سنتی انجام می‌شود و مکانیزاسیون در این حوزه بسیار پایین است.

گوجه‌فرنگی یکی دیگر از مزیت‌های حوزه کشاورزی استان است که بخش عمده آن به صورت سنتی و روباز کشت می‌شود و سهم گلخانه‌ها در تولید گوجه فرنگی پایین‌تر از ظرفیت‌های این حوزه است.

با تخصیص اعتبارات و تسهیلات مورد نیاز به بخش کشاورزی می‌توان امیدوار بود که زمینه توسعه کشاورزی نوین در استان بوشهر فراهم شود و زمینه تقویت مکانیزاسیون و همچنین آبیاری نوین و توسعه گلخانه‌ها فراهم شود.

لزوم اختصاص تسهیلات برای گلخانه‌

یکی از کشاورزان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سال‌ها است که برای دریافت تسهیلات مورد نیاز برای احداث گلخانه تلاش می‌کنیم و پیگیری‌های متعددی را در این زمینه داشته‌ایم ولی به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم.

کشاورزان استان بوشهر حمایت می‌خواهند/ لزوم ارائه تسهیلات مناسب

مریم رضایی اضافه کرد: انتظار می‌رود مسئولان همراه و همکار کشاورزان باشند ولی متأسفانه در ارائه تسهیلات شاهد سخت گیری‌های فراوانی هستیم که به همین خاطر با مراجعات فراوان و پیگیری‌های مستمر نتوانسته‌ایم تسهیلات بگیریم.

وی تصریح کرد: امید داریم که با تلاش مسئولان زمینه تسهیل و تسریع در ارائه تسهیلات فراهم شود و بتوان با ارائه تسهیلات مناسب زمینه توسعه گلخانه‌ها و تولید با کیفیت محصولات در استان بوشهر فراهم شود.

حمایت ویژه از کشاورزان انجام می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر در معارفه رئیس بانک کشاورزی بوشهر با اشاره به جایگاه و نقش بخش کشاورزی در اقتصاد ملی اظهار داشت: بخش کشاورزی در توسعه ملی کارکردهای مختلفی در کشور دارد که یکی از آنها در حوزه تأمین امنیت غذایی است.

علی باستین با بیان اینکه در کشور ۸۰ درصد محصولات غذایی داخلی است گفت: با تولید ۸۰ درصد محصولات در داخل، امنیت غذایی در کشور محقق شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر به نقش‌آفرینی بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال پرداخت و تصریح کرد: کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که ضمن اینکه هزینه ایجاد اشتغال آن پایین است، اشتغال پایدار فراهم می‌کند.

باستین با اشاره به اینکه ۱۹ درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی است گفت: بر اساس ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد توقع است این میزان افزایش یابد.

وی نقش غالب اشتغال در بخش خدمات را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در استان بوشهر ۶۴ درصد اشتغال مربوط به بخش خدمات است ولی ظرفیت‌هایی که در بخش کشاورزی وجود دارد نقش‌آفرینی این بخش در ایجاد اشتغال می‌تواند افزایش یابد.

کشاورزان استان بوشهر حمایت می‌خواهند/ لزوم ارائه تسهیلات مناسب

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر تأمین مواد خام به بخش‌های دیگر را از دیگر ویژگی‌های بخش کشاورزی دانست و بیان کرد: کشاورزان در حوزه تولید ثروت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و بیشتر کشاورزان خرده‌پا و کوچک هستند و ۹۵ درصد بهره‌برداران حوزه کشاورزی که بخش خصوصی هستند خرده پا هستند و در مقیاس کوچک به کشاورزی اقدام می‌کنند.

باستین نقش کشاورزی در ارزآوری را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد ۲۹ درصد صادرات غیرنفتی و ارزآوری مربوط به بخش کشاورزی است.

وی از پیش بینی رشد اقتصادی ۸ درصدی کشور در برنامه هفتم خبر داد و بیان کرد: برای بخش کشاورزی این رشد ۵.۵ درصد در نظر گرفته شده است و میزان افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی در برنامه هفتم ۳۵ درصد تعیین شده در حالی که اکنون ۱۲ درصد است.

باستین با بیان اینکه در استان بوشهر و کل کشور پروژه‌های بخش کشاورزی خرد است تصریح کرد: لازم است در استان بوشهر پروژه‌های پیشران، بزرگ و کلان راه‌اندازی شود.

وی در ادامه از تدوین سند راهبردی زنجیره ارزش محصولات اساسی در استان خبر داد و گفت: تدوین زنجیره ارزش خرما، آبزی پروری و صنایع پایین دست پتروشیمی در حال نهایی شدن است.

پرداخت تسهیلات به بسته‌بندی‌ها و سردخانه‌ها

به گفته رئیس هیئت مدیره بانک کشاورزی، هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای بسته‌بندی خرما و سردخانه‌هایی که محصول نخیلات را خریداری و فرآوری می‌کنند، پرداخت شده است.

وهب متقی‌نیا گفت: امسال توافقی با سازمان تعاون روستایی برای خرید توافقی محصول مازاد سنوات گذشته باغداران انجام شد و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود ۱۳ درصد و بازپرداخت ۹ ماهه برای این مورد در نظر گرفتیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی شده امسال ۱۷۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های استان بوشهر برداشت شود، برای حمایت از بهره‌برداران خرد و افرادی که بیشتر به صورت معیشتی فعالیت دارند، ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده تا این عده از افراد کمترین مشکل را در سال جاری داشته باشند.

انتظار می‌رود که مسئولان با جدیت برای کمک به کشاورزان استان بوشهر پای کار باشند و حمایت لازم از آنها صورت گیرد تا پرداخت تسهیلات در سریع‌ترین زمان انجام شود.

کد خبر 5937421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha