۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۴۱

نشستی با اهل قلم؛

نویسندگی شغل نیست/ نبود صنعت کتابخانه در ایران

نویسندگی شغل نیست/ نبود صنعت کتابخانه در ایران

ساری- برنده جایزه کتاب سال و نویسنده مازندرانی با بیان اینکه نویسندگی شغل محسوب نمی شود، اولین مشکلات این صنعت را ریشه در همین مساله دانست.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ریشه پایین بودن سرانه مطالعه و کتابخوانی را می‌توان در بی توجهی و بی مهری به فعالان حوزه نشر و کتاب جست وجو کرد. در حال حاضر ۱۲۱ کتابخانه در استان گسترده‌ای همانند مازندران وجود دارد و سهم روستاها از این میزان فقط ۳۷ کتابخانه است. وجود کتاب‌های قدیمی و به روز نشده در قفسه‌های کتابخانه‌هایاستان مشکل تمامی کتابخانه‌ها در کشور می‌رود.

همچنین بیش از دو میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های استان وجود دارد و از جمعیت سه میلیون نفری مازندران فقط ۹۰ هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی هستند و این استان تاکنون از کتابخانه سیار نیز بی نصیب مانده است.

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با «حسن شیردل» رمان نویس و داستان نویس مازندرانی که تاکنون موفق به دریافت جایزه ادبی سال هم شده است، پرداختیم. از وی تاکنون کتاب‌هایی مانند زمین ناله می‌کند، شیری شبیه آهو، تاتیک، انارستان و غیره منتشر شده و برخی کتاب‌هایش نظیر زمین ناله می‌کند برنده جایزه سال شد و به چاپ ششم رسیده است.

نگارش اولین رمان شهدای اقلیت کشور

این رمان نویس همچنین در کتاب تاتیک به سراغ شهدای اقلیت کشور می‌رود و این کتاب اولین کتاب شهدای اقلیت است که داستان یک پسر مسیحی را روایت می‌کند که به جبهه می‌رود و وقایع جبهه را برای مادربزرگ خود می نگارد.

شیردل در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره چالش‌های فراروی حوزه نشر و تألیف، بی‌توجهی دولت و ارگان‌های فرهنگی کشور را مهم‌ترین چالش و مانع فراروی نویسندگان و فعالان چاپ و نشر بیان کرد و ادامه داد: نویسندگی در کشور شغل نیست در حالی که بسیاری از مشاغل نظیر جوشکاری و غیره در کشور شغل محسوب می‌شود و و تا زمانی که یک موضوع شغل محسوب نشود، پایه‌های اصلی خود را نخواهد داشت و این بزرگترین چالش و مشکل در عرصه کتاب و کتابخوانی است.

وی ادامه داد: همچنین مراکز فرهنگی ما با کتابخانه‌ها در ارتباط نیستند و انواع و اقسام فرهنگسراها و ارگان‌های مختلف را احداث کردیم اما در کمتر از ۱۰ درصد از ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی کشور با کتابخانه‌ها در ارتباط هستند.

شیردل با اظهار اینکه یکی از تفریح بزرگان ادبیات دنیا این است که روزانه حدود دو ساعت را حتی برای تفریح کتابخانه گردی کنند و این جزو تفریحات یک نویسنده به حساب می‌آید، افزود: آن قدر مشغول چاپ و نشر، گرانی کاغذ و غیره شدیم که اصل موضوع یادمان رفت در حالی که کتاب یک کالای فرهنگی است که جنبه تفریحی و علمی دارد اما انگار حوزه کتاب و نشر تفریح شده است.

آن قدر مشغول چاپ و نشر، گرانی کاغذ و غیره شدیم که اصل موضوع یادمان رفت در حالی که کتاب یک کالای فرهنگی است که جنبه تفریحی و علمی دارد

وی با انتقاد از اینکه عنوان می‌شود در سبد کالای خانوار کتاب نیست، گفت: آیا کتاب به عنوان خوراکی حساب می‌شود؟ چرا باید کتاب جزو سبد روزانه خانوار به حساب آید.

نویسنده رمان تاتیک با اظهار اینکه بزرگان نویسندگی ادبیات و پژوهشگران، شاعران و غیره شناخته شده نیستند، افزود: حوزه کتاب و نویسندگی دو مشکل بزرگ دارد و آن اینکه نویسندگی شغل نیست و کتابخانه ها در حال تبدیل به بیتوته هستند و چه عیبی دارد که دستگاه‌های فرهنگی نظیر شورای شهر و غیره جلسات را در کتابخانه‌ها برگزار کنند و برای حل یک موضوع نباید این قدر شاخه ایجاد کرد زیرا وقتی مرکزیت کتابخانه باشد همه چیز مشخص و روشن می‌شود..

وی ادامه داد: اگر به بسیاری از کتابخانه‌ها را برویم می بی نم که کتاب‌های به روز شده آن مربوط به ۱۰ سال قبل است و این مساله در روستاها بیشتر نمایان است و بیشتر کتاب‌ها مربوط به ۴۰ سال پیش است و حتی می‌توان کتاب‌های کاه‌ی با قیمت پشت جلد ۷۵ ریال مشاهد کرد.

وی نبود صنعت کتابخانه در ایران را از مهمترین چالش‌ها ذکر کرد.

کد خبر 5945919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha