۵ آذر ۱۴۰۲، ۸:۰۵

معاون آمار و اطلاعات اردبیل خبر داد؛

ابلاغ استانداردهای تعیین موقعیت ماهواره‌ای از سوی برنامه و بودجه

ابلاغ استانداردهای تعیین موقعیت ماهواره‌ای از سوی برنامه و بودجه

اردبیل- معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی اردبیل گفت: دستورالعمل مربوط به تعیین موقعیت ماهواره‌ای توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت جهت گیری‌های سازمان ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، موسی عبادی شامگاه شنبه در جلسه هماهنگی با شهرداری‌ها در خصوص توسعه ایستگاه‌های دائمی تعیین موقعیت ماهواره مبنا GNSS اظهار کرد: مطابق ماده ۱۱ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور فعالیت‌های مرتبط با نقشه برداری و اطلاعات مکانی، عکسبرداری هوایی، تهیه و تولید نقشه‌های پوششی و شهری در مقیاس‌های مختلف و نظارت بر آن در حوزه غیر نظامی، بر عهده سازمان نقشه برداری کشور است.

وی خاطرنشان کرد: استانداردها و دستورالعمل‌های مربوط توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت جهت گیری های کشور از جمله آمایش سرزمین، تهیه و ابلاغ می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل با بیان اینکه توسعه ایستگاه‌های دائمی ژئودینامیک و راه اندازی ایستگاه‌های دائمی تعیین موقعیت ماهواره مبنا GNSS یکی از برنامه‌های سال ۱۴۰۲ سازمان نقشه برداری کشور است، تصریح کرد: این برنامه توسط اداره کل نقشه برداری زمینی و بنیادی پیگیری می‌شود و در این راستا توسعه و راه اندازی تعداد هفت ایستگاه در طرح توسعه سامانه ارسال تصحیحات تعیین موقعیت آنی در نقاط شهری اردبیل، بیله سوار، مشکین شهر، رضی، عنبران و نقاط روستایی آقامحمدبیگلوی انگوت و زاویه هشجین پیش بینی شده است.

عبادی اهداف این طرح را یادآور شد و بیان کرد: ایجاد شبکه‌های دائمی ژئودینامیک، اندازه گیری و تعیین و پایش تغییرات پوسته زمین و مطالعات ژئودینامیکی در طول زمان از جمله این اهداف است.

وی اضافه کرد: امروزه از ایستگاه‌های این شبکه در پروژه‌های عمرانی و نقشه برداری، مطالعات مختلف در زمینه هواشناسی، کشاورزی و به روز رسانی چارچوب مرجع مختصات ملی نیز استفاده می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل با اشاره به توسعه ایستگاه‌های دائمی ژئودینامیک و GNSS در قالب سامانه هدی بیان کرد: مکاتبات مختلفی از طریق سازمان نقشه برداری کشور با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و نیز معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های سراسر کشور انجام شده و سازمان نقشه برداری کشور طی نامه‌ای به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و ارسال نقشه موقعیت ایستگاه‌های موجود و مدنظر در طرح توسعه شبکه ایستگاه‌های دائمی تعیین موقعیت ماهواره مبنا(GNSS) در استان اردبیل خواستار پیگیری لازم و ارائه پیشنهادها و برنامه زمانبندی برای ایستگاه‌های مورد نیاز در طرح توسعه شبکه استان شده است.

عبادی گفت: با توسعه ایستگاه‌های دائمی در شهرهای مختلف و تعیین سطح مبنای ارتفاعی شهرها با هماهنگی سازمان نقشه برداری کشور از موازی کاری و صرف هزینه‌های مضاعف برای کشور جلوگیری به عمل آمده و تهیه نقشه و محصول منتج از آن با حفظ کیفیت و استانداردهای لازم در اجرای پروژه‌های عمرانی در اختیار دستگاه‌های استانی و شهرداری‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به مباحث مطروحه در جلسه و اینکه کلیه عملیات مربوط به پشتیبانی، نصب و آموزش توسط سازمان نقشه برداری کشور انجام خواهد شد، مقرر شد هر یک از شهرداری‌های موضوع برنامه نسبت به بررسی و تعیین و پیشنهاد محل مناسب برای راه اندازی و نصب تجهیزات ایستگاه با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و سازمان نقشه برداری کشور اقدام کنند.

کد خبر 5949888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha