۲۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۶

توسط ترکی انجام شد؛

جزئیات همایش ملی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها

جزئیات همایش ملی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها

دبیر همایش ملی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها ضمن اعلام خبر برگزاری این‌رویداد به اعلام جزئیات آن پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، «همایش ملی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها: راهکار و موانع» توسط گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و همکاری اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۸ و ۲۹ آذر در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار می‌شود.

محمدرضا ترکی دبیر همایش ملی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها گفت: با توجه به اینکه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نهاد سیاست‌گذار در حوزه ادبیات فارسی است، وظیفه خود دانستیم تا بنا به ضرورتی که در حوزه ادبیات پایداری احساس می‌کردیم، رویدادی ملّی را در این حوزه برنامه‌ریزی و برگزار کنیم تا ضمن بررسی موانع، بتوانیم راهکارهای سودمندی برای بهبود وضیعت گرایش ادبیات پایداری در کشور ارائه کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه نزدیک به یک دهه از تأسیس رشته ادبیات پایداری در مقطع کارشناسی ارشد می‌گذرد، در نخستین گام این رویداد را به طور تخصصی به ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها اختصاص دادیم.

این عضو پیوسته فرهنگستان ادامه داد: با اینکه در دانشگاه‌های متعددی در ایران رشته ادبیات پایداری تدریس می‌شود؛ امّا، همچنان از نظر تأمین منابع درسی و استاد متخصص در این حوزه کاستی‌هایی وجود دارد و برای آینده شغلی دانش‌آموختگان این رشته برنامه‌ریزی نشده است. با برگزاری همایش ملّی اعتلای ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها قصد داریم، زمینه‌ای را برای هم‌افزایی امکانات واحدهای دانشگاهی و بررسی مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستند فراهم کنیم. در این رویداد از ابتدای امر اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری با ما همکاری و همراهی شایسته‌ای کردند.

مدیر گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: مراسم گشایش همایش سه شنبه ۲۸ آذرماه با سخنرانی غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در تالار دکتر شهیدی آغاز می‌شود. در طول برگزاری همایش؛ پنج کارگروه «تحلیل و ارزیابی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری ادبیات پایداری»؛ «بررسی برنامه درسی و سرفصل‌های موجود در گرایش ادبیات پایداری»؛ «بررسی وضعیت موجود منابع درسی»؛ «کارگروه دانشجویان نخبه این گرایش» و «بررسی نشریات حوزه ادبیات پایداری» با حضور صاحب‌نظران تشکیل می‌شود.

وی افزود: این رویداد با حضور بیش از ۷۰ تن از استادان دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد و در مراسم پایانی که در تالار استاد داوری اردکانی واقع در فرهنگستان علوم برگزار خواهد شد. از دو کتاب مرتبط با ادبیات پایداری رونمایی خواهد شد. این دو کتاب در انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است.

ترکی در پایان گفت: دبیرخانه دائمی این رویداد راه‌اندازی خواهد شد و قصد داریم هر سال این همایش را به صورت تخصصی و موضوعی برگزار کنیم. همچنین برای تداوم فعالیت‌های این همایش امیدواریم بتوانیم «انجمن علمی ادبیات پایداری» را در فرهنگستان زبان و ادب فارسی راه‌اندازی کنیم. قصد داریم بخش عمده فعالیت‌های این انجمن را به صورت برخط برگزار کنیم.

کد خبر 5967980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha