۲۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۵:۴۴

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

حجاب اجبار اجتماعی نیست بلکه یک اصل انسانی است

حجاب اجبار اجتماعی نیست بلکه یک اصل انسانی است

یک استاد جامعه شناسی دانشگاه در خصوص اهمیت حجاب گفت: حجاب اجبار اجتماعی نیست بلکه یک اصل انسانی است پس همه انسان ها فارغ از موقعیت جغرافیایی به صورت فطری آن را رعایت می‌کنند.

غلامرضا جمشیدی‌ها استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص اهمیت مساله حجاب گفت: به لحاظ نظری حجاب یک امر فطری است یعنی همه انسان‌ها حجاب دارند. حتی در غرب هم انسان عریان در کشور نمی‌بینید و وقتی یک امر همه گیر است ریشه اش در فطرت انسان است.

وی افزود: اما سطح حجاب متناسب با سطح فرهنگ جامعه است. مثلاً آن سطح حجاب در آمریکا متناسب با فرهنگش است و آن نوع لباس پوشیدن در هند نیز متناسب با فرهنگ آن است، بالطبع در کشور ما متناسب با فرهنگ ایرانی و فرهنگ اسلامی سبک حجاب نیز متناسب است.

جمشیدی‌ها گفت: حجاب اجبار اجتماعی نیست بلکه یک اصل انسانی است.

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران درباره وجوب داشتن حجاب به لحاظ اجتماعی گفت: به لحاظ اجتماعی هر جامعه‌ای یک قواعدی دارد اگر شما تاریخ اسلام را مطالعه کنید زنان از گذشته‌ها پوشش مناسب داشتند اما در این تحولات زمانی یعنی نظام شاهنشاهی قبلی تا کنون این هجمه‌هایی که علیه حجاب به وجود امده است یک عامل غربی دارد.

جمشیدی‌ها ادامه داد: غربی‌ها برای اینکه فرهنگ خود را به ایران و کشورهای جهان سوم تحمیل کنند از ابزار بی حجابی استفاده می‌کنند چون توان نفوذ از راه‌های دیگر برای آنها در ایران وجود ندارد.

وی افزود: حداقل خواست مردمی که در ایران انقلاب کردند این است که به لحاظ فرهنگ ایرانی و اسلامی ظاهر شهر یک حالت خاص خود را داشته باشد پس باید ظوهر را رعایت کنیم.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: با توجه به اتفاقات اخیر کشور بحث حجاب دیگر یک مسئله فرهنگی نیست بلکه دلایل سیاسی دارد و حجاب یک اصل اجتماعی است، فرد با اندیشه نمی‌تواند اثبات وجود کند سعی می‌کند با جسمش این کار را انجام دهد.

جمشیدی‌ها درخصوص هدف غرب در برهم زدن نظم عمومی گفت: اساساً انقلاب سلامی یک سرفصل جدیدی در تاریخ بشر است انقلاب اسلامی مذهب را وارد میدان اجتماعی کرد یک نظام سیاسی را نابود کرد و تغییرت اجتماعی اجتماعی به وجود آورد.

وی افزود: هدف این انقلاب استقلال ایران و رهایی ایران از سلطه غرب بود و غرب هم یک جنگ هشت ساله را به ماتحمیل کرد و بسیاری از جوان‌های خوب کشور ما جانشان را در راه میهن اسلامی فدا کردند و غرب از لحاظ نظامی موفق نشد که به کشور ما تسلط پیدا کند اما حالا با نفوذ از طریق فرهنگی می‌خواهد اهداف خودش را در کشور پیاده کند.

جمشیدی‌ها گفت: بهترین راهکار در مقابله با این نفوذ غرب ابتدا توصیه به رعایت حجاب است سپس اجرای قانون است زیرا نمی‌شود با افراد دعوای شخصی کرد.

کد خبر 5980027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
      0 0
      موضوع همون سطح پوششه که شما به زور می‌خواین بگین باید همه روسری بذارن پس مغلطه نکنید و آسمون و ریسمونو بهم نبافید که نتیجه‌ای نداره
      • محمد امین سید رضی از قزوین IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
        0 0
        بی حجابی در انظار عمومی مجازات سنگینی دارد که باید از این کار زشت اجتناب شود
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
      0 0
      در نهایت وقتی می‌گی قانون یعنی اجبار هم هست. چرا فرار می‌کنید از اینکه گفته بشه اجبار، مگه بده از نظر خودتون؟
    • ناشناس IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 0
      بحث حجاب و دین در جامعه بحث ذائقه سازی برای جامعه است . جامعه ای که ذائقه دینی پیدا نکند . هر قدر امروز شرایط نا همگون آن تنش زا نباشد .در آینده دچار تنش می شود . خصوصا دولت های غربی روی همین تفاوت ذائقه دیت می گذارند و تنش ایجاد می کنند . باید برای جامعه ذائقه اسلامی ایجاد کنیم .
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 1
      انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است . دلیل شکست غرب در مقابل ایران و جبهه مقاومت همین فرهنگ است . برای همین حمله فرهنگی می شود به ایران