۱۱ دی ۱۴۰۲، ۸:۴۶

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

ایجاد اولین مرکز تخصصی جراحی زنان در آذربایجان شرقی

 ایجاد اولین مرکز تخصصی جراحی زنان در آذربایجان شرقی

تبریز- اولین مرکز تخصصی جراحی زنان آذربایجان شرقی در تبریز در حال راه اندازی است.

به گزارش خبرنگار مهر، نسرین پیرسمساری، مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور زنان و خانواده شامگاه یک شنبه در نشست خبری با موضوع حفظ باروری در زنان، نرخ موالید استان را کمتر از میانگین کشوری عنوان کرده و گفت: نرخ موالید در استان آذربایجان شرقی حدود یک درصد است که این میزان در کشور نزدیک به ۱.۵ درصد بیان می‌شود.

وی، آذربایجان شرقی را سومین استان پیر کشور دانسته و گفت: هم اکنون ۱۲ درصد جمعیت استان، سالمند بوده که از این نظر، در رتبه سوم کشور قرار گرفته ایم.

پیرسمساری از روند کاهش نرخ موالید از سال ۹۱ خبر داده و گفت: نرخ ازدواج با کاهش ۱۰ درصدی و نرخ طلاق نیز با افزایش هشت درصدی روبرو بوده است.

 ایجاد اولین مرکز تخصصی جراحی زنان در آذربایجان شرقی

وی همچنین از راه اندازی شورای زنان مجمع خیران سلامت استان خبر داده و گفت: این امر برای نخستین بار در کشور انجام شده و این شورا را با کمترین بودجه ایجاد کرده ایم. همچنین اندیشکده سلامت نیز در این مجمع با استفاده از ظرفیت پزشکان متخصص استان، راه اندازی شده است.

خدیجه پویا، جراح و متخصص زنان و زایمان با فلوشیپ تخصصی IVF و ناباروری از دانشگاه آنکارا و تبریز نیز در این نشست از ایجاد اولین مرکز تخصصی جراحی زنان در استان خبر داد و گفت: این مرکز به همت اندیشکده سلامت در حال راه اندازی است.

وی در ادامه حفظ باروری در بانوان به ویژه دختران مجرد را یکی از مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از کاهش جمعیتی عنوان کرده و گفت: سن ازدواج در کشور افزایش یافته و این موضوع، سبب شده تا میزان ذخیره تخمدان دختران کاهش یافته و این موضوع نیز زمینه ساز کاهش احتمال باروری آنان شده است.

پویا، سن را مهم‌ترین عامل برای کیفیت تخمک عنوان کرده و گفت: در گذشته حفظ باروری با فریز جنین و امروزه نیز با فریز تخمک امکان پذیر است. بارداری با تخمک فریز شده نیز طبیعی و بدون عوارض خاصی است.

 ایجاد اولین مرکز تخصصی جراحی زنان در آذربایجان شرقی

وی افزود: نوزادانی که از این طریق متولد می‌شوند، هیچ مشکل ژنتیکی و مادرزادی ندارند.

این جراح و متخصص زنان و زایمان، روش استاندارد برای برداشتن تخمک در کل دنیا را روش واژینال عنوان کرده و گفت: اما این امر برای دختران مجرد، پیامدهایی را به دنبال داشته و دختران ما به دلیل مسائل فرهنگی و اجتماعی، تمایل چندانی برای استفاده از آن ندارند.

پویا ادامه داد: روش بازیافت تخمک از راه شکم با پروب واژینال روش نوینی است که بدون آسیب به دوشیزگی افراد انجام می‌گیرد. این روش برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ توسط اساتید یکی از دانشگاه‌های ترکیه انجام گرفته است.

وی، این روش نوین را روشی منحصر به فرد و ایمن عنوان کرده و گفت: کاندیداهای استفاده از این روش بانوان مجرد با کاهش ذخیره تخمدان و بانوان مجرد مبتلا به سرطان هستند.

این جراح و متخصص زنان و زایمان از آغاز انجام این روش نوین در تبریز خبر داده و گفت: پس از استعلام‌های لازم، این روش در تبریز آغاز شده است. بهترین سن برای انجام آن نیز زیر ۳۵ سال است.

کد خبر 5981922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha