۲۳ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۰۱

در ۱۰ سال گذشته؛

اخذ نمایه ISC توسط ۵۴۰۰ همایش در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی

اخذ نمایه ISC توسط ۵۴۰۰ همایش در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی

طی ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۵۴۰۰ عنوان همایش در سطح ملی، منطقه ­ای و بین­ المللی توانسته­ اند شرایط لازم جهت اخذ نمایه ISC مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام را کسب کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل زاده رییس مؤسسه ISC گفت: طی ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۵۴۰۰ عنوان همایش در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی توانسته اند شرایط لازم جهت اخذ نمایه ISC را کسب کنند و بیش از ۱۴۰ هزار عنوان مقاله از همایش های مذکور در ISC نمایه شده اند.

وی افزود: بیشترین تعداد همایش ها در سطح ملی با ۲۴۹۱ همایش (۷۴ درصد) و پس از آن ۸۳۲ عنوان (۲۵ درصد) در سطح منطقه ای و ۳۴ عنوان (۱ درصد) در سطح بین المللی است.

رییس مؤسسه ISC گفت: برگزاری همایش‌های علمی، به عنوان بخشی از فرآیند مدیریت دانش، نقش مهمی در تقویت ارتباط میان اعضای جامعه علمی، تبادل اندیشه و اشاعه دستاوردهای پژوهشی در جامعه ایفا می کند.

فاضل زاده اظهار داشت: طبق مصوبه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همچنین دستورالعمل برگزاری همایش های علمی پژوهشی، تنها همایش ها و کنفرانس هایی که در مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) مورد بررسی قرار گرفته و به ثبت رسیده اند دارای اعتبار و مقالات ارائه شده در آنها حایز شرایط کسب امتیاز جهت ارتقای شغلی و تحصیلی است.

وی ادامه داد: از این رو، سامانه جامع ثبت و اطلاعرسانی همایش های معتبر علمی به آدرس https://conf.isc.ac به منظور نمایه کردن همایش ها، مدیریت متمرکز اطلاعات همایش ها، اطلاع‌رسانی سریع و جامع در خصوص زمان، مکان و محورهای موضوعی همایش ها به پژوهشگران در حوزه های گوناگون و ... توسط موسسه ISC ایجاد شده است.

فاضل زاده خاطرنشان کرد: همایش های نمایه شده در ISC در شش حوزه موضوعی سطح کلان رده بندی شده و امکان پالایش، جستجو و بازیابی مرتبط را برای کاربران تسهیل می کند. بیشترین تعداد همایش ها با ۵۵ درصد به حوزه علوم انسانی و سپس ۲۳ درصد به حوزه فنی و مهندسی و پس از آن به علوم پایه و کمترین تعداد به حوزه علوم دامپزشکی، پزشکی و هنر و معماری اختصاص دارد.

جدول ۱: آمار همایش های ثبت شده در ISC بر اساس رده بندی موضوعی در سال ۱۴۰۱

اخذ نمایه ISC توسط ۵۴۰۰ همایش در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی

وی گفت: همانطور که در جدول ۲ مشاهده می شود، از سال ۱۳۹۷ تا کنون بالغ بر ۶۷ درصد از همایش ها توسط دانشگاه ها (رتبه اول)، ۱۸.۲ درصد توسط انجمن های علمی (رتبه دوم) و ۷.۶ درصد توسط مؤسسات آموزش عالی (رتبه سوم) برگزار شده است.

جدول ۲. مؤسسه های برگزارکننده همایش های نمایه شده در ISC از سال ۱۳۹۷ تا آذرماه ۱۴۰۲

اخذ نمایه ISC توسط ۵۴۰۰ همایش در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی

فاضل زاده گفت: پس از برگزاری همایش، سازمان برگزارکننده موظف به ارسال مقالات همایش برای مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) است. در ادامه، ضمن کنترل صحت به دروندهی اطلاعات کتابشناختی مقالات شامل: عنوان، نویسندگان و وابستگی سازمانی آنها، کلیدواژگان، چکیده و ارجاعات مقالات پرداخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون بیش از ۱۴۰ هزار عنوان مقاله همایش در ISC دروندهی و نمایه سازی شده است. تعداد مقالات نمایه شده به تفکیک سال در نمودار ۱ قابل مشاهده است.

نمودار ۱: مقالات نمایه سازی شده همایش های معتبر در ISC از سال ۹۷ تا آذرماه ۱۴۰۲

اخذ نمایه ISC توسط ۵۴۰۰ همایش در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی

کد خبر 5993055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha