شرکت مشاوره دریایی دانمارکی:

لطمه بحران دریای سرخ به زنجیره تامین، وخیم‌تر از پاندمی کروناست

لطمه بحران دریای سرخ به زنجیره تامین، وخیم‌تر از پاندمی کروناست

داده‌های یک شرکت مشاوره‌ دریایی حاکی از آن است که اختلال جاری در ترابری دریایی در دریای سرخ ناشی از حملات یمن، بیشتر از همه‌گیری کرونا به زنجیره تامین کالای جهان لطمه وارد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، براساس داده‌های آماری شرکت مشاوره دریایی «سی‌اینتلیجنس/ Sea-Intelligence»، اختلال کنونی در کشتیرانی دریایی در دریای سرخ ناشی از حملات یمن به کشتی‌های اسراییلی عبوری از این گذرگاه، زنجیره تامین جهانی را بیشتر از دوران همه‌گیری کووید -۱۹ تحت‌الشعاع قرار داده است.

پس از شروع جنگ غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) در پی عملیات طوفان الاقصی حماس علیه رژیم صهیونیستی، ارتش یمن در واکنش به کشتار وحشیانه فلسطینیان در نوار غزه، اعلام کرد مادامی که تجاوز رژیم صهیونیستی به این باریکه ادامه دارد، کشتی‌های متعلق با وابسته به این رژیم عبوری از دریایی سرخ در امنیت نخواهند بود.

این شرکت دانمارکی تاخیر فعلی کشتی‌ها را در مقایسه با چندین سال اخیر مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است. آمار و ارقامی که به‌تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد که مسیرهای طولانی‌تر ترانزیتی اطراف «دماغه امید نیک» در آفریقای جنوبی، روی کشتی‌های کانتینری آماده بارگیری در بنادر تاثیر به مراتب بیشتری از خسارت واردشده به کشتیرانی دریایی در دوران همه‌گیری کووید -۱۹ دارد.

براساس گزارش این شرکت، در حال حاضر کاهش ظرفیت کشتی‌ها دومین افت ظرفیت کشتی‌های باری در سال‌های اخیر محسوب می‌‎شود. به طوری که تنها واقعه‌ای که تاثیر بیشتری روی ظرفیت کشتی‌ها داشت، زمانی بود که کشتی کانتینری «اوِر گیون» در مارس ۲۰۲۱ برای ۶ روز کانال سوئز را مسدود کرد. آن اتفاق باعث شد تا صدها کشتی در لنگرگاه‌ها به گل نشسته و به ازای هر روز توقف ۹ میلیارد دلار کالای دیگر کشتی‌ها در دو سوی این کانال گیر کند.

براساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، این شرکت دانمارکی و سایر سازمان‌های دریایی برآورد کرده‌اند که تقریباً ۱۰ درصد ناوگان جهان در حال حاضر فعال نیستند. این رسانه آمریکایی نوشت: در صورت اعزام کشتی‌های بیشتر، عدم توازن در دسترسی به کشتی‌ها قابل اصلاح است.»

افزایش مخاطرات حملات در دریایی سرخ، شرکت‌های بزرگ کشتیرانی را مجبور به اجتناب از عبور از کانال سوئز کرده؛ گذرگاهی که سریع‌ترین مسیر برای کشتی‌های باری از آسیا به اروپا است. این آبراهه به طور معمول ۱۵ درصد کشتیرانی بازرگانی جهان را تشکیل می‌دهد.

آمریکا و انگلیس در واکنش به حملات یمن در دریای سرخ، با هدف آنچه حفاظت از کشتیرانی تجاری در دریای سرخ خوانده شده است، اقدام به بمباران اهدافی در یمن کردند. در پی این حملات، سخنگوی انصارالله یمن اعلام کرد که برای هدف قرار گرفتن یک کشتی، «صرفا آمریکایی بودن آن کافی است.»

کد خبر 5999440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha