۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۲۲

دبیر پنجمین کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران خبر داد؛

برگزاری ۹ نشست تخصصی در کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران

برگزاری ۹ نشست تخصصی در کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران

کرج- پنجمین کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران از تغییر رویکرد این کنگره و پیش بینی ۹ نشست تخصصی طی امروز و فردا خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید هادی میرابوالقاسمی صبح یکشنبه در آئین افتتاحیه پنجمین کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران و اختتامیه هفتمین جشنواره مهندسی و مدیریت آب ایران که در مرکز همایش‌های شهدای پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: چهارمین کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران در سال ۹۷ برگزار شد و به دلیل شیوع ویروس کرونا روال برگزاری دوسالانه کنگره تغییر یافت.

وی افزود: در نهایت پس از چند سال وقفه، قدمت حدوداً ۲۰ ساله این کنگره، موجب شد مجدداً به آن بپردازیم و کنگره و جشنواره را برگزار کنیم. چیستی، چرایی و سوالات مختلفی در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری این کنگره وجود داشت به ویژه در شرایطی که مجموعه‌های مختلف، سمینارگونه و همایش گونه مقالاتی را جذب می‌کنند و ارائه می‌دهند و احساس نیازی در این زمینه صورت نمی‌گرفت. در نهایت تصمیم بر آن شد که کنگره در قالب جدیدی برگزار شود که اثرگذار باشد.

دبیر هفتمین جشنواره مهندسی و مدیریت آب ایران افزود: در این راستا این کنگره از حالت مقاله محور خارج و مقرر شد نشست محور برگزار شود. در نهایت کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران با دیدگاه و تفکر جدید طی امروز و فردا برنامه ریزی شد و امیدواریم اثربخش باشد و تداوم یابد. حدود ۵۰ مقاله به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۳۴ مورد پذیرش اولیه و در نهایت ۲۵ مقاله پذیرش نهایی شدند.

میرابوالقاسمی مطرح کرد: در نهایت ۶ جلسه کمیته اجرایی برگزار و ۹ نشست تخصصی حول چهار محور تعریف شد. در این راستا در محور تکنولوژی و روش‌های جدید، دو نشست با موضوعات هوشمندسازی و آبیاری زیرسطحی و در محور بهره وری نیز دو نشست با موضوعات تجارب موفق در خصوص کشاورزی حفاظتی و مسائل تحویل حجمی آب که هنوز بلاتکلیف است تعریف شد.

وی ادامه داد: در محور مسائل مهندسی آب، سه نشست با موضوعات روش‌های تأمین سرمایه برای پروژه‌های آب، تحلیل زمانبندی پروژه‌های آب و تغییر و تحول دیدگاه‌های مهندسی در مورد طراحی پروژه‌های آبیاری زه کشی و در محور تغییر اقلیم نیز یک نشست تعریف شد. این نشست‌ها طی امروز و فردا با حضور متخصصان امر برگزار می‌شوند.

دبیر پنجمین کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران با اشاره به اینکه سابقه جشنواره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران نیز به سال ۸۳ بازمی گردد، افزود: تاکنون ۱۱ رویداد در قالب این جشنواره برگزار شده و تاکنون در جریان آنها ۸۵ پیشکسوت و افراد تأثیرگذار در بخش آب، ۱۵ کارشناس، ۹ نویسنده کتب مرتبط، ۳۲ نویسنده مقاله و پایان نامه دکتری و ۱۳ فیلم مستند مورد تجلیل قرار گرفته‌اند.

میرابوالقاسمی عنوان کرد: در این دوره از جشنواره نیز با توجه به امکانات و محدودیت‌ها سه محور اساسی و در بخش انتخاب پیشکسوتان دو گروه مدنظر قرار گرفتند؛ یکی بر اساس دانش بومی و دیگری کارشناسان تجربی که در این زمینه یکی از مقنیان استادکاران قنات انتخاب شد. در این مراسم از ۶ نفر از پیشکسوتان حوزه آب و مدیریت آن و کنشگران اجتماعی و پژوهشگران و محققان حوزه آب نیز تجلیل به عمل می‌آید.

وی با اشاره به تجلیل از سه کتاب در این بخش بیان کرد: بخشی هم تحت عنوان یاد ایام برنامه ریزی شده که هدف از آن این است که همه افرادی که در این مدت بین دو کنگره از دار دنیا رفته‌اند اما در بخش آب اثرگذار بوده‌اند شناسایی و از آنها یاد شود که در این راستا از چهار نفر که با این کنگره ارتباط قدیمی و نزدیک داشته‌اند، یاد می‌شود.

کد خبر 6000230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha