۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۳۶

مهر گزارش می دهد؛

جدال آتش در جنگل‎های مازندران/ ردپای چوپانان اجاره ای و بیگانه

جدال آتش در جنگل‎های مازندران/ ردپای چوپانان اجاره ای و بیگانه

ساری- آسمان غرب مازندران در جدال آتش و جنگل کبود و تار است و دود سیاه جنگل سوزی حال زمین و هوا را ناخوش کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - علیرضا نوری کجوریان: هفته جاری و در پی افزایش دما حال جنگل‌های مازندران در زمستان نیز خوش نبود و چندین فقره آتش سوزی در نواحی مختلف به وقوع پیوست.

آتش همواره بلای جان جنگل‌های شمال است، فرقی ندارد زمستان باشد یا تابستان، همیشه از این پهنه سبز دود به هوا می‌خیزد. ردیابی آتش سوزی‌ها پای گنج یابان، گردشگران و یا چوپانان را به آن باز می‌کند و در این میان درختانی هستند که بی‌گناه از بین می‌روند و کباب می‌شوند.

بررسی دلایل آتش سوزی‌های جنگل‌های شمال مازندران نشان می‌دهد که بیش از ۹۵ درصد این حریق‌ها عمدی و عامل انسانی دارد و گاه سودجویان برای انتقام گرفتن از جنگلبانان و حافظان طبیعت شعله‌های آتش را برمی‌افروزند و برخی مواقع نیز سهل انگاری مسافر و یا گردشگر جنگل‌ها را به جهنم تبدیل می‌کند.

برخی چوپانان از اتباع بیگانه و فاقد آموزش برای اطفای حریق هستند

«مهرداد خزایی» مدیر کل منابع طبیعی مازندران نوشهر پای اتباع غیر مجاز بیگانه را در وقوع برخی از آتش سوزی‌ها دخیل می‌داند و می‌گوید: برخی از افرادی که به عنوان چوپان در نواحی کوهستانی استان فعالیت می‌کنند از اتباع بیگانه هستند و آشنایی چندانی با شرایط جنگل ندارند.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر ادامه داد: همچنین شاهد هستیم که برخی از این افراد در مواجهه با آتش و اطفای آن آموزش کافی ندارند و این مساله سبب می‌شود که برخی مواقع شاهد آتش سوزی‌های باشیم.

وی ادامه داد: رد این افراد را در قاچاق چوب در برخی مناطق نیز می‌توان مشاهده کرد و بسیاری از این افراد به عنوان قاطرچی و یا چارپادار برای باندهای متخلف فعالیت می‌کنند.

جدال آتش در جنگل‎های مازندران/ ردپای چوپانان اجاره ای و بیگانه


از نقش اتباع بیگانه غیر مجاز در آتش سوزی و قاچاق جنگل‌ها که رد شویم پای گردشگران و مسافران سهل انگار در جریان آتش‌سوزی‌های جنگل باز می‌شود و این افراد گاه با برافروختن آتش و خاموش نکردن آن داغ به دل جنگل و طبیعت می‌زنند.

عامل آتش سوزی‌ها عمدی است

روزهای گذشته چندین فقره آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی غرب مازندران از جمله نوشهر و چالوس به وقوع پیوست و عامل همه آتش سوزی‌ها در این فصل انسانی بوده است.

«جواد فلاح» رئیس اداره منابع طبیعی نوشهر و رویان در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آتش سوزی جنگل‌های نیرنگ و دارنو در هفته جاری گفت: ریشه این آتش سوزی‌ها عمدی و انسانی بوده است.

وی با بیان اینکه در این آتش سوزی‌ها در مجموع به بیش از ۸ هزار متر مربع از عرصه‌ها به صورت سطحی خسارت وارد شده است، گفت: آتش سوزی منطقه نیرنگ به دلیل آن که در منطقه صخره‌ای و کوهستانی رخ داد پس از چند ساعت مهار شد.

وی با اشاره به افزایش دما و کاهش رطوبت در سطح جنگل از مسافران و گردشگران خواست تا از برافروختن آتش در دامنه طبیعت پرهیز کنند و در صورت روشن کردن آتش نسبت به اطفای آن اطمینان کامل حاصل کنند.

جدال آتش در جنگل‎های مازندران/ ردپای چوپانان اجاره ای و بیگانه

فلاح ادامه داد: گاه یک بی‌احتیاطی سبب می‌شود که خسارت‌های زیادی به عرصه‌های طبیعی و طبیعت وارد شود.

افزایش دمای هوای مازندران در روزهای اخیر خطرات آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی و جنگلی را بیش از گذشته افزایش داده است، از این رو مدیریت بحران و هواشناسی مازندران نسبت به آتش سوزی‌های فراگیر در طبیعت استان هشدار داده است. روز گذشته نیز آتش سوزی به هفت هزار مترمربع از جنگل‌های نمک آبرود خسارت زد.

هشدار هواشناسی نسبت به آتش سوزی جنگل‌ها

«علیرضا فرجی» کارشناس هواشناسی مازندران گفت: با عبور امواج تراز میانی جو تا بعدازظهر پنج شنبه شاهد افزایش دما و وزش باد نسبتاً شدید در ارتفاعات خواهیم بود.

فرجی درباره افزایش دمای هوا، کاهش نسبی رطوبت و آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی استان هشدار داد و افزود: شهروندان و مسافران از روشن کردن آتش در کنار مزارع و جنگل‌ها جداَ خودداری کنند و یا قبل از ترک محل از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنند.

وی گفت: با توجه به احتمال وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع مناطق بالادست استان، هم استانی‌ها به ویژه دهیاران و روستاییان ساکن در حاشیه جنگل، در صورت مشاهده هر گونه دود و موارد مشکوک به آتش سوزی، بلافاصله موارد را به نزدیک ترین مراکز امدادی و خدماتی اطلاع دهند.

فرجی ضمن هشدار درباره افزایش دما و وزش باد گرم در روزهای آینده از احتمال سقوط بهمن و ریزش سنگ‌های روان از کوه در محورهای استان خبرداد و گفت: رانندگان از توقف در جاده‌های کوهستانی استان بخصوص کندوان و هراز پرهیز کنند چرا که احتمال ریزش سنگ و رانش کوه در این جاده وجود دارد.

منابع طبیعی مازندران هم از مردم خواست از روشن کردن آتش در دامنه و حاشیه جنگل‌ها و مراتع خودداری کنند و در صورت مشاهده آتش سوزی با سامانه ۱۵۰۴ و ۱۳۹ تماس بگیرند.

آتش سوزی هر سال سطح قابل توجهی از جنگل‌های شمال و مازندران را از بین می‌برد و آسیب می‌زند. طی هفته جاری دود ناشی از آتش سوزی‌های جنگل، آسمان نواحی غربی استان را تار و غبارآلود کرده است.

کد خبر 6023968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha