۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۱۴

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان تاکید کرد؛

لزوم توجه به توصیه‌های فنی برای جلوگیری از سرمازدگی باغ‌های گیلان

لزوم توجه به توصیه‌های فنی برای جلوگیری از سرمازدگی باغ‌های گیلان

رشت- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نسبت به لزوم توجه به توصیه‌های فنی کشاورزی برای جلوگیری از سرمازدگی باغ‌های استان تاکید کرد.

منوچهر پارسافر در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به بارش برف و احتمال یخ زدگی در باغ‌های استان طی امروز و روزهای آینده اظهار کرد: باغداران گیلانی باید نسبت به رعایت توصیه‌های فنی برای کاهش اثرات سرمازدگی در باغ‌های خود اقدام کنند و از ابزارهایی مانند پاشیدن آب بر روی درختان، ایجاد دود برای کاهش تشعشع، پوشیدن درختان با استفاده از پلاستیک سیاه و حفاظت درختان از طریق گرم کردن هوای باغ استفاده کنند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت موارد فتی توسط باغداران افزود: پاشیدن آب بر روی شاخه‌های درختان میوه در دمای صفر درجه سانتیگراد موجب تشکیل یخ می‌شود و به ازای تبدیل هر لیتر آب به یخ ۸۰ کیلو کالری گرما آزاد شده و گرمای آزاد شده موجب گرم شدن اجسامی که در تماس با آب هستند، می‌شود و تشکیل یک لایه نسبتاً عایق یخ در اطراف جوانه موجب می‌شود تا دمای جوانه از صفر درجه سانتیگراد پایین نیاید.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه سیستم آبیاری بارانی در شرایط فعلی توصیه می‌شود، گفت: یا می‌توان از طریق محلول‌پاش روی درختان میوه آب پاشید و به این نکته توجه کرد که پاشیدن آب باید در دمای صفر درجه سانتی‌گراد و یا بالاتر از آن انجام گیرد.

پارسافر با بیان اینکه باغداران می‌توانند در شب‌ها که احتمال سرما زیاد است با سوزاندن کاه و تایر موتور و مواد دیگر موجب ایجاد دود در هوای باز شوند، اضافه کرد: ذرات معلق در هوا هر چقدر بیشتر باشد انعکاس حرارت به سقف آسمان تقلیل می‌یابد و دمای باغ حفظ می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از پلاستیک سیاه برای حفاظت از درختان افزود: این کار سبب می‌شود در روز، تشعشات گرم هوا توسط پلاستیک سیاه جذب شده و در شب درختان گرم نگه داشته شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه روش‌های ذکر شده صرفاً به خاطر حفاظت میوه‌ها از سرمای ناگهانی است، گفت: گرم کردن هوای باغ توسط بخاری‌های باغی از دیگر مواردی است که باغداران می‌توانند از این روش استفاده کنند و ضروری است به ازای هر هکتار ۱۰۰ الی ۱۲۰ بخاری با سوخت روغن سوخته، گازوئیل، نفت سیاه و یا مخلوط گازوئیل و خاک اره استفاده شود.

پارسافر با بیان اینکه استفاده از بخاری باغی متحرک در سطح باغ و استفاده از سوخت‌های جامد توصیه می‌شود، تاکید کرد: حفاظت درختان از طریق پاشیدن آب روی شکوفه درختان با استفاده از روش آبیاری بارانی یا قطره‌ای و مخلوط کردن هوای سرد کف باغ با هوای گرم بالا یا حالت این ورژن دما به وسیله دستگاه مولد باد و بالگرد نیز باعث گرم شدن هوا در اطراف جوانه‌ها شده و خطر سرما را کاهش می‌دهد.

وی استفاده از دستگاه مولد مه یا فوگر را روشی دیگر برای کنترل سرمازدگی باغ‌ها دانست و افزود: این دستگاه با آب و نوعی روغن باعث ایجاد مه غلیظ در سطح درختان شده و از خسارت سرما به شرط عدم وجود باد جلوگیری می‌کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: غرقاب کردن زمین باغ در زمان احتمال وقوع یخبندان و پوشاندن نهال و درختان کوچک و تاج درختان با استفاده از گونی، پلی اتیلن و نایلون و ایجاد دود در سطح باغ از طریق سوزاندن کاه و کلش دارای رطوبت و فضولات دامی و سرشاخه‌های هرس شده درختان از دیگر اقدامات باغداران برای کنترل سرمازدگی است.

کد خبر 6037662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha