۱۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱:۱۵

«با مهر انتخاب کنید»

مصطفی غفاری

مصطفی غفاری

تهران- «مصطفی غفاری» به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» پیوست.

مصطفی غفاری عضو لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن تقدیر از اقدام خبرگزاری مهر مبنی بر راه اندازی پویش «کارآمدی و شایسته گزینی» برای تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بنده حتماً و با افتخار عضو این پویش می‌شوم و دلیل اصلی این مساله آن است که باید خودم را قدردان چنین اقدامی بدانم.

وی افزود: سالهاست که دغدغه شخصی و سیاسی بنده این است که بپذیریم شایسته گزینی یا شایسته سالاری و کارآمدی جزو کانونی ترین ارزش حکمرانی ما است و بدون این مؤلفه‌ها، نظام حکمرانی ما در هیچ زمینه‌ای موفق نخواهد شد. این حرکت خبرگزاری مهر را هم تحسین می‌کنم و هم با افتخار عضو این پویش می‌شوم.

غفاری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه همکاری و همراهی میان مجلس و سایر قوا و دستگاه‌ها چه تأثیری می‌تواند بر پیشرفت کشور داشته باشد گفت: هر چقدر همگرایی بین نهادهای مختلف حکمرانی بیشتر شود، احتمالاً سطح کارآمدی نظام نیز بالاتر خواهد رفت.

وی تاکید کرد: نکته مهمی که باید در این زمینه مدنظر قرار گیرد آن است که همکاری میان قوا با یکدیگر به معنای صرف نظر کردن هر کدام از نهادهای حکمرانی از وظایف و کارکردهای خودشان از جمله نقش‌هایی که در رابطه با نظارت بر یکدیگر دارند، نباید تلقی شود.

عضو لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در تهران تصریح کرد: برای مثال اگر مجلس با دولت همراهی می‌کند نباید به این معنا باشد که از ابزارهای نظارتی خودش استفاده نکند و به هیچ وجه نباید چنین تصوری شود. اما بنای کلی بر همگرایی میان قوا و عدم حاشیه سازی و دوقطبی سازی است. البته نظارت نهادهای کشور بر یکدیگر هم می‌تواند مصداق کمک نهادها به یکدیگر باشد و هم افزایی به این معنا نیست که ما هیچ نظارتی بر یکدیگر نداشته باشیم و اگر این نظارت‌ها صورت نگیرد در نهایت آن هدفی که از همگرایی دنبال می‌کنیم یعنی کارآمدی، محقق نخواهد شد.

غفاری تاکید کرد: ما برای کارآمدی نیاز به همگرایی داریم و زمانی که همگرایی می‌کنیم نباید این همگرایی به گونه‌ای پیش برود که از امکانات نظارتی و مهار کردن این نهادها نسبت به یکدیگر صرفنظر کنیم چرا که در این صورت آن کارآمدی محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر آن است که در یک حکمرانی پیشرفته و امروزی به نظر می‌رسد که حکمرانی باید به صورت «اجتماعی شده» اعمال شود، یعنی دستگاه‌های رسمی و سیاسی ما نیز باید حکمرانی را با نهاد علم، رسانه و خانواده شریک شوند و باید یک نگرش فراگیر نسبت به حکمرانی وجود داشته باشد ودیگران رقیب حکمرانی نیستند بلکه شریک آن هستند و ما باید حکمرانی را به صورتی تعریف کنیم که نهادهای مختلف اجتماعی هر کدام به شکلی و در حد کارویژه های خود بتوانند در این زمینه سهمی ایفا کرده و خود را شریک حکمرانی بدانند. اگر دو طرف با این منظر به حکمرانی نگاه کنند، سطح بالایی از همگرایی و کارآمدی در کشور محقق خواهد شد.

عضو لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای حل معضل کمبود سرانه‌های آموزشی، ورزشی و فضای سبز در برخی از مناطق تهران باید چه تدابیری اندیشیده شود، گفت: ما باید بین نقش مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا تفکیک قائل شویم و نباید نقش‌های این دو با یکدیگر خلط شود.

وی ادامه داد: منظور بنده این نیست که نمایندگان مردم حوزه انتخابیه تهران نباید نسبت به حوزه انتخابیه خود بی تفاوت باشند بلکه جنس برخی از مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه تهران به گونه‌ای است که رفع آن را باید از شورای شهر مطالبه کرد. رفع این مشکلات صرفاً نباید از مجلس شورای اسلامی مطالبه شود.

غفاری تاکید کرد: برخی از مشکلات استان تهران با وجود آنکه بسیار مهم است اما لزوماً این مسائل با قانون گذاری حل نخواهد شد. حتماً نمایندگان مردم تهران باید با اولویت نسبت به حل مسائل و مشکلات تهران که ربط مستقیم به کیفیت زندگی مردم استان دارد، هم باید حساس باشند و هم اگر خلاء قانونی وجود دارد باید آن خلاء قانونی یا موانع قانونی را رفع کنند.

وی ادامه داد: مجلس امکانات نظارتی و امکان ارتباط با شورای عالی استان را دارد و می‌توان همکاری تنگاتنگی در این حوزه برقرار کند و با ظرفیت نظارتی خودش بتواند نهادهای دیگری را که مسؤول این کار هستند، پای کار بیاورد. باید این صدا در مجلس طنین انداز شود و مجلس جایی است که راجع به خواسته‌هایی که مردم دارند گفت و گو می‌شود و زمانی که مردم دغدغه‌ای دارند، باید این موضوع طرح شود و خود طرح مسائل مورد توجه و دغدغه مردم در مجلس بسیار ارزشمند است.

عضو لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در تهران اظهار کرد: ما باید درباره مسائل و مشکلاتی که در کشورمان وجود دارد، در جامعه گفتمان سازی کنیم و بتوانیم از درد، رنج، نیازها و خواسته‌های مردم در مجلس صحبت کنیم. باید دغدغه‌ها و مسائل مردم در دستور کار مجلس شورای اسلامی باشد.

غفاری گفت: برخی از مسائل و مشکلات تهران ملی است و سایر نمایندگان هم باید برای رفع این مشکلات خودشان را مس ئ ول بدانند. برای مثال وضعیت زیست محیطی تهران از لحاظ آب و هوایی بغرنج است و دغدغه‌های ملی در این زمینه وجود دارد و در اینجا نه فقط نمایندگان تهران باید به این مساله توجه داشته باشند و پیشران باشند، بلکه باید توان همگرا کردن بقیه نمایندگان با خودشان را هم داشته باشند، چراکه این مسائل محلی و منطقه‌ای نیست و باید در مقیاسی ملی به آن توجه شود.

کد خبر 6040891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha