۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۰۰

سردار حسینی:

نرخ جریمه‌های رانندگی طی ۷ سال تغییر نکرده است

نرخ جریمه‌های رانندگی طی ۷ سال تغییر نکرده است

رییس پلیس راهور فراجا از ضرورت ارتقای استانداردهای ایمنی خودرو خبر داد و گفت: نرخ جریمه‌های رانندگی طی ۷ سال تغییر نکرده است و باید بازدارندگی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سید تیمور حسینی با بیان اینکه کلیدی‌ترین، محوری‌ترین و اصلی‌ترین مأموریت پلیس راهنمایی و رانندگی، ایجاد نظم و انضباط ترافیکی به منظور پیشگیری از تخلفات و به دنبال آن پیشگیری از وقوع تصادفات است، گفت: هر اقدامی که در پلیس راهور انجام می‌دهیم از شماره‌گذاری، صدور گواهینامه و اجراییات گرفته تا آموزش، پلیس‌ترافیک شهری، پلیس راه، عملیات و … همه و همه با هدف انتظام بخشی ترافیک و به منظور کاهش تصادفات است. به همین دلیل نیز از همان روز نخست فعالیتم در مجموعه پلیس راهور تاکید کردم که هر اقدامی، باید دو پیوست داشته باشد، یکی پیوست اجتماعی و دیگر پیوست کاهش تصادفات.

وی با بیان اینکه سه عامل راه، وسیله نقلیه و عامل انسانی در وقوع تصادفات مؤثر است، گفت: برآوردها حاکی از آن است که عامل انسانی به تنهایی، سهم پررنگ و بیش از ۷۵ درصدی در وقوع تصادفات دارد، بنابراین برای تغییر در رفتار عامل انسانی دو سیاست کاملاً روشن را در اختیار داریم، اول؛ استفاده از ابزار قانونی به عنوان روش سلبی و دوم؛ استفاده از ابزارهای نرم و اصطلاحاً فرهنگی و آموزشی در قالب اقدامات ایجابی.

جریمه‌های رانندگی و بازدارندگی لازم

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با بیان اینکه در بُعد اقدامات سلبی، اجرای برنامه‌هایی را در دستورکار داریم، گفت: مجازات‌ها یا همان جرایم رانندگی باید بازدارندگی داشته باشد و ما بر این موضوع تاکید داریم. در سال ۱۳۸۹، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در مجلس وقت شورای اسلامی، تصویب و ابلاغ شد و از ابتدای سال ۹۰ هم به اجرا گذاشته شد، در این قانون پیش بینی شده بود که جرایم در هر سال بر اساس تورم و نرخ جریمه‌ای که می‌تواند اعمال بشود، به روز شود تا بازدارندگی لازم را داشته باشد. اما خوب است بدانید که آخرین آمار به‌روزرسانی شده در این حوزه، برای سال ۱۳۹۶ است و بعد از آن به دلایل مختلف ما شاهد این به روز رسانی و افزایش نرخ جریمه‌ها با توجه به شاخصی که وجود دارد، نبودیم؛ در کشورهای جهان، موضوع جریمه‌های رانندگی به عنوان یک ابزار بازدارنده مدنظر گرفته شده و در حال اجرا است.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر مستندات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که جریمه‌های رانندگی بازدارندگی لازم را ندارد، از سال ۸۶ به واسطه ابزارهای مختلفی که به کار گرفتیم و از جمله بحث افزایش نرخ جریمه‌ها، توانستیم در یک بازه بیش از ۱۰ ساله تقریباً یک روند کاهشی در مورد تصادفات و جان باختگان ناشی از سوانح رانندگی را ایجاد کنیم، اما متأسفانه به دلایل مختلف و از جمله بی توجهی به میزان تأثیر مجازات‌هایی که قانونگذار در مورد تخلفات رانندگی پیش بینی کرده است، ما از سال ۹۶ به بعد، مجدد سیر صعودی سوانح رانندگی را شاهد بودیم و در سال ۱۴۰۲ شاهد از دست دادن تقریباً ۲۰ هزار نفر از هموطنان‌مان در تصادفات بودیم. ما نمی‌توانیم نسبت به این ابزار کارآمدی که در همه کشورهای دنیا به درستی بهره برداری می‌شود و یک ابزار و اهرم اثربخش برای جلوگیری و پیشگیری از رفتارهای پرخطر است، بی تفاوت باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید بر تخلفاتی که زمینه ساز تصادفات هستند، متمرکز شویم، گفت: به طور مطلق هیچ تصادفی نداریم که خود به خود ایجاد شده باشد و در واقع یک تخلفی بستر و زمینه ساز آن نباشد، پس عملاً ما با کنترل تخلفات می‌توانیم تصادفات را کنترل کنیم و به طبع کاهش بدهیم، تاکید و تمرکزمان در این مساله بر اصلاح رفتار به عنوان مؤلفه پررنگ و تأثیرگذاری است که نامش عامل انسانی است، ولی مطمئن باشید از تکالیف سایر سازمان‌هایی که در مورد دو مؤلفه دیگر، هم وسیله نقلیه و هم راه به عنوان دو عامل مهم دیگر، نقش و سهم دارند، غافل نمی‌شویم.

ضرورت ارتقای استانداردهای ایمنی خودرو

حسینی ادامه داد: ما نباید از سهم و تکلیف دستگاه‌هایی که متولی مؤلفه‌های دیگر هستند، همچون دستگاه‌هایی که متولی موضوع ایمنی خودرو هستند، سازمان ملی استاندارد، وزارت صمت و سایر دستگاه‌هایی که نظارت و کنترل بر یک بخش برعهده دارند و از جمله خود خودروسازها، غافل شویم؛ باید تلاش کنیم که در یک بازه زمانی مشخص استانداردهای ایمنی خودرو را در یک حد قابل قبولی ارتقا دهند، اولین مطالبه پلیس از خودروسازان، از دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی، این است که نسبت به ارتقای ایمنی بدنه و استحکام ستون و بدنه اقدام کنند.

رئیس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: موضوع بعدی، ایمنی راه‌ها است؛ در همه دنیا، کارشناسان امر، بر این نکته متفق‌القول و در واقع هم نظر هستند، که عامل انسانی، امکان خطا برای آن وجود دارد، راه‌ها باید با آن کیفیت و استانداردهای ایمنی که دارد باید قادر به جبران خطای انسانی باشد.

نقاط حادثه خیز شناسایی و رفع خطر شود

وی ادامه داد: در سال گذشته، ۸۷۷ نقطه به عنوان نقاط پر تصادف دارای اولویت، شناسایی شد و بیش از ۴۰۰ نقطه از این ۸۷۷ نقطه شناسایی و مشکلات آنها برطرف شده است و پیش بینی می‌شود تا نیمه اول امسال هم الباقی این نقاط شناسایی شده و مشکلات آنها رفع می‌شود. البته که توأمان در مورد وضعیت ایمنی ترددها و حمل و نقل جاده‌ای و شهری لازم است که هر دو مؤلفه را در کنار هم قرار دهیم و نسبت به اصلاح و بهبود آنها نیز اقدام کنیم، موضوع مؤلفه انسانی نیز با دو ابزار تشویق و تنبیه باید جلو برود، این موضوع را دنبال می‌کنیم، طرحی تحت عنوان "رتبه بندی رانندگان" که محور اصلی این موضوع رتبه بندی شناخت و شناسایی نفرات قانونمند است در دستورکار داریم.
گواهینامه‌های رانندگی رتبه‌بندی می‌شود

حسینی از اجرای طرح رتبه‌بندی گواهینامه‌های رانندگان به عنوان گامی در راستای اجرای اعمال سیاست‌های تشویقی به منظور ترویج فرهنگ قانونمندی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: مطابق این طرح، گواهینامه‌های رانندگی دارای سه رتبه ۱ ،۲ و ۳ می‌شوند؛ هرکسی که بتواند بر اساس شاخص‌ها و استانداردهای تعیین شده ازسوی پلیس راهور شامل عدم تخلف، عدم تصادف، الزام به رعایت فرهنگ ترافیک، رفتار صحیح در رانندگی و … در یک بازه زمانی مشخص رفتار کند، می‌تواند این انتظار را داشته باشد که رتبه گواهینامه اش افزایش یابد و برای این رتبه‌ها، امتیازهای ویژه اعم از دریافت تخفیف‌های شگفت‌انگیز و بالا در بیمه نامه‌ها، بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و… در نظر گرفته می‌شود؛ به هر حال پس از تکمیل چرخه برنامه‌ریزی تا اجرای این طرح، به کاربران ترافیک و مخاطبان اعلام خواهیم کرد که این رتبه بندی گواهینامه‌ها دقیقاً چگونه اجرایی می‌شود و رانندگان قانونمند چه امتیازهایی دریافت می‌کنند.

حسینی درباره اعمال جرایم با استفاده از ابزارهای هوشمند گفت: تقریباً از حدود سه یا چهار سال اخیر، سال به سال، درصد عملکرد سامانه‌های هوشمند ما افزایش پیدا کرده است، یعنی کنترل‌های دستی و چهره به چهره بین پلیس و فرد متخلف تبدیل شده است به کنترل‌های سیستمی. هدف گذاری روی این است که بالغ بر ۷۰ درصد از کنترل‌ها باید با ابزارهای هوشمند و بدون نیاز به مواجهه چهره به چهره پلیس با فرد متخلف انجام شود.

مؤسسات خدمات هوشمند ترافیکی راه‌اندازی می‌شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ادامه داد: در گام‌های پیش رو، یکی از ایده‌هایی را که باید به فعلیت برسانیم برون سپاری بخشی از تصدی‌گری‌های پلیس راهور است و به زودی مراکزی با عنوان مؤسسات خدمات هوشمند ترافیکی راه‌اندازی و فعال می‌شود که بناست بخشی از تصدی‌گری‌های راهور واگذار و برون سپاری شود. در واقع بخشی از وظایف این مؤسسات این است که بر مبنای حوزه جغرافیایی محدوده مشخص و تعیین شده، البته تجهیزات هوشمند و متصل به سرورهای مرکز، برای تخلفات رصد شده در حوزه شأن، اعمال قانون هوشمند و نه به شکل دستی و چهره به چهره انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: با طراحی اپلیکیشن مرتبط با فعالیت‌های این مؤسسات و پس از تجهیز به الزامات اعم از تبلت‌ها، دست‌افزارها و … کارشناسان تأیید شده و فعال در این مؤسسات، کد فعالیت دریافت می‌کنند و می‌توانند خدمات هوشمند ترافیکی ارائه دهند، در واقع با فعالیت این مؤسسات، پلیس راهور فراجا نقش کارکردی‌تری به عنوان ناظر عالی می‌گیرد و نیروهای این پلیس به جای اینکه صرفاً در یک نقطه مستقر باشند، بر ترددها متمرکز و در تخلفات ضمن حرکت، اعمال قانون بیشتری خواهند داشت.

حسینی تصریح کرد: از طرفی، امروزه، در مراکز تعویض پلاک شهرهای بزرگ گاهاً تجمع جمعیتی داریم که موجب انتقاد و گلایه مردم است؛ در صددیم از توان این مؤسسات بهره برده و تعداد مراکز تعویض پلاک را در کلانشهرها از جمله تهران بالا ببریم و چه بسا با استفاده از پتانسیل این مؤسسات در بحث تعویض پلاک از در منزل نیز استفاده کنیم. ضمن اینکه اصلاحاتی در فرآیند تعویض پلاک در دستورکار است که بیش از ۹۰ درصد فرآیند مربوط به تعویض پلاک کاملاً اینترنتی شود و بخشی از فرایند فک و نصب را نیز حذف کنیم تا در آینده شاهد انجام فرایند تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو در کوتاه‌ترین بازه زمانی باشیم. ارتقا کیفی و بهره‌وری سامانه‌های موجود اعم از شهری و جاده‌ای و توسعه کمی این سامانه‌ها را نیز در دستورکار داریم.

وی گفت: قطعاً در آینده‌ای نزدیک شاهد اجرای برنامه‌های تحولی به منظور توسعه انضباط ترافیکی و تسهیل تردد مردم، کاهش تصادفات و جان باختگان جاده‌ای و سوانح رانندگی خواهیم بود.

کد خبر 6072134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سید خدا IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      8 0
      سلام فقط یک کار مثبت انجام دادید نجات از صف تعویض پلاک و تشکر دیگه کار مثبت ندیدم فقط پول گرفتید
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      10 0
      آقای حسینی شما که فقط زوم کردی رو جریمه یه بار گفتی تو لید این همه خودرو نه خیابان و نه جاده کجایش ای همه خوردو نداره فقط وفقط زوم کردی رو جریمه
    • صادق IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      7 0
      اخه جریمه برای کشورهاییه که از لحاظ جاده واز لحاظ تولید خودرو حرف اولو میزنند شما چی جادها ۱۰۰در صد غیر استاندارد ماشینها فرغون با ساخت حلب روغن نباتتی باید گفت جریمه بخاطر چه خدماتی
    • جانباز IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      7 0
      مسئولان محترم مردم را از جمهوری اسلامی روی برگردان نکنید .مردم به اندازه کافی فقیر و بیچاره هستند اگر راست می گویی اول زیرساخت ها را درست کنید بعد سراغ جرایم ۵۰۰ برابری بروید. کدام ماشین تولید داخل استاندارد جهانی را دارد.کدام بنزین استاندارد جهانی را دارد تولید داخل را می گویم. کدام جاده های ایران
    • سید IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      7 0
      حمله به جیب مردم کار درستی نیست .بهتر است فرهنگ سازی شود بیشتر تا جریمه مالی
    • مخمود IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      6 0
      سردار حسینی و تمام دوستان راهور خداقوت. مبلغ جرایم باید خیلی بالا باشد. ولی حداقل دوشرط باید رعایت شود. اول. اینکه پلاک کسی را اشتباهی جریمه نکنند. دوم اینکه مبلغ بالای جرایم دست آویز برای دوستان پلیس نشود تا باتهدید جریمه مردم را سرکیسه کنند مخصوصا دوستان دوربین سیار که واقعا معظلی شده. رسیدگی
    • منفرد IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      3 0
      پایین آوردند سرعت در گذشته ونصب دوربین در جاهای شیب دار طراحها یی هست در گذشته که کسانی برای پاسداری از خودشان انجام دادند ومجلس همان دوره باهاشون همکاری کرد
    • ب م IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      2 0
      پس چرا کسی این خودرو سازان داخلی بی کیفیت را جریمه نمی‌کند چرا مردم باید مجبور شوند از خودرو بی کیفیت که قاتل جانش هست استفاده کنند مسوولان بی فکر و حامی مافیای خودرو از واردات خودرو با کیفیت خلوگیری میکند
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      1 0
      اگر واقعا به فکر جان ومال مردم هستیم بجای افزایش مبالغ کمر شکن جرائم جاده های فاقد خط کشی ، نقاط حادثه ساز ، دست انداز های فراوان و ترمیم آسفالت جاده ها را توصیه و پیشنهاد می کردیم نه افزایش جرائم !
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 0
      حیف و صدحیف که این افزایش سنگین جرائم بنام ایشان درتاریخ ثبت شد !
    • احد IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 0
      هر سال ۲۰ درصد اضافه می کردی تا شوگ وارد نمی شو
    • شهرام IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      1 0
      بنظرم گرانی چند برابر تخلفات را کاهش نمیده بلکه رشوه را بسیار زیاد خواهد کرد.
    • Vahid IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 0
      با سلام،لطفا بس کنید با جریمه های الکی و دوبرگی،انگار رد بشی از کنارشون دست توی جیبت میکنن و دزدی میکنن،راست میگی نگه دار بگو این مشکل رو داری
    • احمد IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 0
      ماشین سیصد درصد گرون شده همه چی گرون شده.
    • ممصادق IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 0
      این قضیه با روند کیفیت خودرو ها و جاده ها بیشتر سرکیسه کردن مردم است نه بخاطر قدرت بازدارندگی
    • ناشناس AM ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 0
      باز کم آوردید .دنبال بهانه و دست تو جیب مردم هستید .مدیریت و خلاقیت ندارد .اما برای جریمه دست به هر کاری میزنید .
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 0
      تلافی ۱۰سال کردی
    • علی برکت الله IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 0
      سردار توجه دHشته باشید اگر قیمت را کاهش دهید مشتریاتون بیشتر میشه و اگر گران کنید فقط افراد طبقه مرفI بی درد میتونن جریمه بشن و دوباره ما فقرا از این فیض محروم میشیم و همDن طور میشه که همه چیز برای مرفIینه چون پول دارن
    • سامیار IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 0
      مطمئن باش کسی که دارا باشه براش مهم نیست گرانی این جریمه بیچاره ها رو که کسب و کارشون با ماشین کلافه خواهد کرد و صدر درصد نارضایتی از عملکرد پلیس بدنبال خواهد داشت و تنش ها را بالا می بره به جای این نظرات راه‌ها رو استاندارد سازی کنید که لازم نباشه کسی سبقت غیر مجاز بگیره و....
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 0
      مردم ی تنه دارن جور همه چی رو میکشن خودرو های بی کیفیت و آشغالهای چینی رو بعنوان خودرو ملی به قیمت ده برابر و جاده های شخم زده و آماده شده برای کاشت صیفی جات و...... مقصر همه اینها مردمند و شما در قبال هیچ چیز دیگه مسولیتی ندارین جز جریمه کردن خداقوت
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 0
      واقعا من متاسفم که یک سردار یک چنین حرفی می زند مگر باید جریمه تغییر می کرده این خودش تورم زا است نوعی تورم و بدبینی است همه به جان هم افتاده اند از بی تدبیری حتی برای مهار تورم و ثبات بازار بایستی جریمه را بردارند و خیلی کارهای دیگر وقتی این کار ها درست انجام شود خود بخود تورم از بین میرود
    • سجاد IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 0
      سردار عزیز آیا کیفیت ماشین ها و جاده هامون خوب شده که جریمه ها افزایش پیدا کرده؟؟ یک درصد ماشین‌ها کیفیت خوب شده که میخوای ۷ درصد جریمه افزایش دهید
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 0
      همیشه این کار ضمن اینکه تورم زا است جواب معکوس دارد و یک مدیر اگر بفکر در امد از جیب مردم باشد جوابی ندارد باید فرهنگ سازی شود پلیس باید ارامش بدهد نه ارامش را از مردم بگیرد من نمی دانم بزرگواران چطوری در دانشگاه بودند
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 0
      فقط میگد تورم وقتی دیه یک فرد از نهصد میلیون میشود یک میلیارد چهارصد تورم ایجاد میشود وقتی جریمه میشود چند برابر تورم ایجاد میشود کرایه اتوبوس مترو حقوق های نجومی و اختلاسها زمین خواری همه تورم ایجاد می کنند
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 0
      سردار جریمه کار درستی نیست بخدا قسم فرهنگ سازی کنید بهتر جواب می گیرین کل جادها استاندار نیستند