۲۹ آذر ۱۳۸۶، ۱۱:۴۱

حزب مخالف دولت از راهیابی به پارلمان قرقیزستان باز ماند

حزب مخالف دولت از راهیابی به پارلمان قرقیزستان باز ماند

با اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی قرقیزستان، حزب وابسته به رئیس جمهوری اکثریت کرسیها را از آن خود کرد و حزب اصلی مخالف از راهیابی به پارلمان باز ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، کمیسیون انتخابات قرقیزستان امروز اعلام کرد حزب "آک زول" به رهبری "قربان بیک باقی اف"، رئیس جمهور توانست 71 کرسی از 90 کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد و پس از آن حزب سوسیال دموکراتیک با 11 کرسی و حزب کمونیست به هشت کرسی دست یافتند.

به این ترتیب حزب اصلی مخالف دولت یعنی "آتا مکن" با وجود کسب 9 درصد از کل آرا نتوانست به پارلمان راه یابد درحالی که حد نصاب برای ورود به پارلمان 5 درصد بود. طبق قانون انتخابات این حزب برای ورود به پارلمان علاوه بر حد نصاب 5 درصد باید نیم درصد از آرا در هر حوزه انتخابیه را نیز کسب می کرد، اما نتوانست به این حدنصاب دست یابد.

دادگاه عالی قرقیزستان روز سه شنبه با لغو بندی از قانون انتخابات که مانع از ورود سایر احزاب به پارلمان و اختصاص هر 90 کرسی به حزب آکزول می شد، راه را برای ورود احزاب دیگر به پارلمان مهیا کرد. در صورت تشکیل پارلمانی تک حزبی احتمال بروز بحران سیاسی در کشور وجود داشت.

اعضای حزب آتا مکن گفته اند در اعتراض به ممانعت از ورودشان به پارلمان دست به اعتصاب غذا خواهند زد و تعدادی از فعالان این حزب امروز خواستار ابطال نتایج و اصلاح قانون انتخابات شدند.

نخستین جلسه پارلمان جدید فردا تشکیل خواهد شد.

باقی اف در تاریخ 30 مهر با صدور حکمی، پارلمان را منحل و روز 16 دسامبر(25 آذر) را برای برگزاری انتخابات پارلمانی تعیین کرد. این اقدام باقی اف در پی برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی و رأی مثبت اکثریت مردم به اصلاحات صورت گرفت.

باقی اف در ابتدا مخالف اصلاحات مزبور بود، اما سرانجام سال گذشته در پی اعتراضهای مردمی، با اکراه تن به پذیرش آنها داد؛ وی اوایل مهرماه،حزب اک زول (حزب مردم) را تاسیس کرد.

قرقیزستان از سال 2005 و به دنبال تقلب در انتخابات پارلمانی که به سرنگونی "عسگر آقایف" رئیس جمهور پیشین این کشور منجر شد و باقی اف جای وی را گرفت؛ با بحران سیاسی روبرو شده است.

کد خبر 608020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha