۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۵۷

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی قوچان:

هیچ تجاوزی در حریم تپه حفاظتی شهرکهنه رخ نداده است

هیچ تجاوزی در حریم تپه حفاظتی شهرکهنه رخ نداده است

قوچان- مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان گفت: هیچ‌گونه تجاوزی نسبت به حریم تپه حفاظتی شهرکهنه توسط اعضای شورا و شهرداری این شهر صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی پروانه ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به خبری مبنی بر تخریب قسمتی از تپه حفاظتی شهر کهنه و ساخت سازه در آن، اظهار کرد: بر اساس بازدید میدانی از مکان ظاهراً درگذشته مجوزهایی برای ایجاد آب‌نما دریافت شده بود که سازه در این زمینه در حال اجراست و با توجه به اینکه تپه در مرکز و سازه در حاشیه آن و در فاصله‌ای مناسب قرار دارد، هیچ تجاوزی به حریم تپه حفاظتی توسط شهرداری صورت نگرفته است.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان با یادآوری اینکه شهرستان قوچان یکی از شهرهای کشتی خیز به شمار می‌آید، گفت: درگذشته مسابقات کشتی با چوخه در شهرکهنه در این محل اجرا می‌شد که در سال‌های اخیر تعطیل بوده و شهرداری برای راه‌اندازی مجدد این مسابقات تصمیم به آماده‌سازی محل با همان وضعیت موجود و کمی خاک‌ریزی کرده بود.

وی اضافه کرد: بر اساس مشاهدات عینی و بازدید از محل هیچ حفاری یا کنده‌کاری توسط شهرداری انجام‌نشده و آنچه در محل وجود دارد مربوط به گذشته بوده است.

پروانه با اشاره به اینکه گزارش برای حضور کارشناس استانی به اداره کل ارسال‌شده است، بیان کرد: بر اساس نظریه نهایی کارشناس اگر یک درصد تخریب در این تپه حفاظت‌شده اتفاق افتاده باشد موضوع وارد پروسه جدید و مراحل قانونی خواهد شد.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان ادامه داد: خاک‌ریزی تا زمانی که صورت نگیرد ایرادی ندارد اما در حال حاضر کار متوقف‌شده تا بررسی‌های کامل و کارشناسی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در محل تپه درگذشته حفاری‌های غیرمجاز انجام‌شده بود، افزود: تعدادی از حفاری‌های غیرمجاز و چاه‌های کنده‌شده در محل برخورد قانونی شده بود و تعدادی نیز متواری شده بودند که شهرداری مقداری از خاک‌های منتقل کرده در محل را برای پر کردن حفاری‌های غیرمجاز انجام داده است.

پروانه تصریح کرد: تپه مورداشاره ثبتی نبوده و یک تپه حفاظتی به شمار می‌آید که ازاین‌گونه تپه‌ها در بسیاری از روستاها وجود دارد و باید به‌واسطه قدمت آن‌ها و احتمال وجود آثار تاریخی و مراکز معماری از آن‌ها حفاظت شود.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان بابیان اینکه میراث فرهنگی به دنبال استفاده از محیط‌های تاریخی و حفظ و نگهداری آن‌ها است، تصریح کرد: این تپه حفاظتی بوده و اینکه گفته می‌شود ارگ قدیمی شهرکهنه در این محل قرار دارد خلاف واقع بوده و بر اساس اعلام حوزه استانی میراث فرهنگی محل اصلی ارگ در مکان دیگری از این شهر واقع‌شده است.

کد خبر 6094552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha