۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۰

محمدبیگی عنوان کرد؛

کاهش ۴۰۰۰ میلیارد تومانی بودجه قانون جوانی جمعیت

کاهش ۴۰۰۰ میلیارد تومانی بودجه قانون جوانی جمعیت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: چرا باید بودجه قانون جوانی جمعیت از ۱۰.۵ همت در سال ۱۴۰۱، به ۶.۵ همت در سال ۱۴۰۳ کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه محمدبیگی، ضمن تقدیر از اقدامات وزارت بهداشت در اجرای قانون جوانی جمعیت، اظهار داشت: در بدو تشکیل مجلس یازدهم نمایندگان دغدغه‌مند در حوزه جوانی جمعیت و ارتقای سلامت مادر و کودک دور هم جمع شدند و ریل گذاری جدیدی برای قانون گذاری جمیعتی کشور ایجاد کردند.

وی افزود: در این ریل گذاری جدید، تلاش شد با استخراج مواد قبلی طرح تعالی جمعیت که از مجلس هشتم مطرح شده بود یک قانون حدوداً ۹۰ ماده‌ای در کمیته جمعیت کمیسیون بهداشت تدوین، اصلاح و بازنگری شود.

محمدبیگی با بیان اینکه کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در آبان ۱۳۹۹ با رأی نمایندگان در صحن علنی مجلس رسماً تشکیل شد، گفت: شناسایی ۲۱ چالش و نیاز خانواده‌ها در حوزه جمعیت و تصویب ۳۴ ماده در حوزه سلامت، پیشگیری و ارتقای حوزه سلامت از جمله اقداماتی است که در این کمیسیون صورت گرفته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اختصاص نسبت یک ماما به ازای هر دو زایمان، ایجاد مراکز درمان ناباروری سطح ۳ در تمامی استان‌ها و ایجاد مراکز زایمان ایمن به ازای هر شهرستان را از جمله تکالیفی دانست که در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بر دستگاه‌ها شده است.

وی یادآور شد: در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تمامی مراکز آزمایشگاهی غربالگری جنین مکلف به کاهش خطاهای آزمایشگاهی خود و ارتقای کیفیت آزمایشگاهی شدند.

محمدبیگی ارتقای سلامت مادر و کودک را از اهداف بزرگ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برشمرد و تصریح کرد: طبق این قانون غربالگری جنین هم ساماندهی شد و هم تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ماده ۲۷ قانون جوانی جمعیت، حمایت از قاطع از مادران کارمند و دانشجو، کاهش شیفت شب و مرخصی ۲ ساله زایمان برای متخصصان و پزشکان طرحی را از جمله قوانینی دانست که در مجلس یازدهم بر اجرای آن تاکید شده است و به گفته وی یکی از نقاط عطف این قانون توجه به کارکنان حوزه سلامت و جامعه پزشکی برای حمایت از فرزندآوری است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین جایزه ویژه جمعیت و کسب مقام نخست از سوی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: کسب این مقام، نشان از تدبیر، تلاش و اهتمام شخص وزیر بهداشت دارد که با ایجاد قرارگاه ملی جمعیت در این وزارتخانه به صورت مستقیم بر اجرای تکالیفی که به آنها شده نظارت دارد.

محمدبیگی تصریح کرد: قرارگاه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده وزارت بهداشت یکی از موفق ترین قرارگاه‌های دولت در بین سایر وزارتخانه‌ها است چرا که وزیر بهداشت شخصاً در جلسات مربوط به این قرارگاه شرکت می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس، از سیر نزولی بودجه اختصاصی به این قانون انتقاد کرد و گفت: چرا باید بودجه این قانون از ۱۰.۵ همت در سال ۱۴۰۱، به ۷.۵ همت در سال ۱۴۰۲ و سپس به ۶.۵ همت در سال جاری کاهش یابد.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت جزو دستگاه‌هایی است که برای اجرای قانون جوانی جمعیت به رغم اختصاص بودجه از بودجه خود برای اجرای این قانون استفاده می‌کند در حالی که بودجه این وزارتخانه کفاف اجرای مواد ۳۴ گانه این قانون نیست.

کد خبر 6103905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha