۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۲۷

مهر بررسی کرد؛

خیز جهان برای تشکیل دولت مستقل فلسطین؛ صهیونیسم در انزوای راهبردی

خیز جهان برای تشکیل دولت مستقل فلسطین؛ صهیونیسم در انزوای راهبردی

تصویب قطعنامه تشکیل دولت مستقل فلسطین با رأی اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل همزمان با خیز بازیگران اروپا برای شناسایی آن، از انزوای راهبردی رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه حکایت دارد.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه (۲۱ اردیبهشت) با تصویب یک قطعنامه از شورای امنیت خواست تا با نظر مثبت، درخواست تشکیل دولت مستقل فلسطینی را بازنگری کند و فلسطین را به عنوان یکصد و نود چهارمین عضو سازمان ملل به رسمیت بشناسد.

پیش‌نویس این قطعنامه درنهایت با ۱۴۳ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۲۵ رأی ممتنع به تصویب رسید؛ یعنی از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل ۱۴۳ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند.

تصویب این قطعنامه پیام انزوای رژیم صهیونیستی را به جهان مخابره می‌کرد و مقام‌های این رژیم را سردرگم و هراسان ساخت. پیش از رأی‌گیری نیز «گیلعاد اردان»، نماینده دائم این رژیم در سازمان ملل طی سخنرانی خود در مجمع عمومی، در حالی که پوستری در دست داشت، منشور سازمان ملل را در داخل دستگاه خردکن کاغذ ریخت تا نمایشی واضح از ماهیت رژیم صهیونیستی باشد.

خیز جهان برای تشکیل دولت ستقل فلسطین؛ صهیونیسم در انزوای راهبردی

عزم جزم بازیگران اروپا برای شناسایی کشور مستقل فلسطین

دولت فلسطین در حال حاضر از سوی هشت عضو اتحادیه اروپا شامل بلغارستان، لهستان، چک، رومانی، اسلواکی، مجارستان، قبرس و سوئد به رسمیت شناخته شده‌است اما جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه طی ماه‌های اخیر بر تسریع این روند افزود.

کشورهای عربی و اتحادیه اروپا طی نشستی در نوامبر گذشته به میزبانی اسپانیا توافق کردند که راه حل دو دولتی تنها راه برای خاتمه دادن به درگیری‌های میان فلسطین و رژیم صهیونیستی است.

چند روز پیش همزمان با تصویب قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل، «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز خبر داد که اسپانیا، ایرلند، اسلوونی و احتمالاً شماری دیگر از کشورهای اروپایی در حال برنامه‌ریزی برای به رسمیت شناختن «دولت مستقل فلسطین» در ۲۱ ماه مه (اول خرداد ۱۴۰۳) هستند.

وی افزود: این یک اقدام نمادین با ماهیت سیاسی است که استقلال یک دولت به رسمیت شناخته شود که احتمالاً بلژیک و سایر کشورهای اروپایی نیز از آن پیروی خواهند کرد.

خیز جهان برای تشکیل دولت ستقل فلسطین؛ صهیونیسم در انزوای راهبردی

این واقعیت پیشتر از زبان دیگر مقام‌های اروپایی نیز رسانه‌ای شده‌بود. همانند «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا که در ماه مارس اعلام کرد اسپانیا و ایرلند، همراه با اسلوونی و مالت، توافق کرده‌اند که اولین گام‌ها را برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین بردارند.

«خوزه مانوئل آلبارس» وزیر امور خارجه اسپانیا و «رابرت گلوب» نخست وزیر اسلوونی هم مواضعی این چنینی داشتند. وزیر امور خارجه اسپانیا گفته‌بود که تصمیم در مورد به رسمیت شناختن فلسطین گرفته شده‌است ولی تاریخی برای اعلام آن ذکر نکرد. نخست وزیر اسلوونی هم گفته بود که کشورش تا اواسط ژوئن، دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

اینک کشورهای اروپایی توپ را از مجمع عمومی سازمان ملل در زمین شورای امنیت انداخته‌اند و انتظار تصویب آن را در این شورا دارند. در همین پیوند، «اسپن بارت ایدی» وزیر امور خارجه نروژ با بیان اینکه کشورش به قطعنامه عضویت کامل فلسطین در مجمع عمومی رأی مثبت داده‌است، خواستار تصویب عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت این سازمان شد و تاکید کرد: شورای امنیت هم باید عضویت کامل فلسطین را در سازمان ملل تصویب کند.

آمریکا؛ بزرگترین مانع در صحن شورای امنیت

برای بررسی توطئه‌های آمریکا در سازمان ملل به ویژه شورای امنیت، باید نگاهی تاریخی به مساله داشت. فلسطین در اوایل ماه آوریل جاری درخواستی را به شورای امنیت ارائه کرد تا مجدداً درخواست عضویت کامل این کشور در سازمان ملل که در سال ۲۰۱۱ ارائه شده‌بود، بررسی شود.

فلسطین در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۲ با اکثریت قاطع آرا مجمع عمومی سازمان ملل، به عنوان ناظر در این سازمان شناخته شد. با این حال، طبق منشور سازمان ملل، عضویت یک کشور در این سازمان مستلزم تصویب قطعنامه‌ای با اکثریت دو سوم آرا مجمع عمومی پس از توصیه مثبت ۹ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت است؛ به شرطی که هیچیک از پنج عضو دائم این شورا (روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و انگلیس) با این درخواست مخالفت نکنند.

بنابراین تاکنون تلاش‌های فلسطین که در حال حاضر عضو ناظر در سازمان ملل متحد است، برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک عضو دائم و کامل این نهاد با وتوی آمریکا، ناکام مانده‌است.

حال که تصمیم‌گیری نهایی در مورد عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل قرار است در شورای امنیت این نهاد بین‌المللی صورت گیرد، پیش‌بینی می‌شود آمریکا بار دیگر این پیشنهاد را هم وتو کند.

ماه گذشته بود که آمریکا قطعنامه پیشنهادی برای پذیرش عضویت فلسطین در سازمان ملل را که از سوی الجزایر مطرح شده‌بود، وتو کرد؛ قطعنامه‌ای که ۱۲ کشور با آن موافق بودند و انگلیس و سوئیس هم به آن رأی ممتنع دادند.

خیز جهان برای تشکیل دولت ستقل فلسطین؛ صهیونیسم در انزوای راهبردی

ظلم آمریکا به ملت فلسطین و حمایت کورکورانه واشنگتن از جنایت‌های رژیم صهیونیستی همواره طی دهه‌های اخیر آشکار بوده‌است. آمریکا از حق وتوی خود حدود ۵۰ بار برای حمایت از این رژیم و چراغ سبز نشان دادن به آن برای ادامه کشتار فلسطینیان استفاده کرده که چهار مورد از آن در جریان تجاوز کنونی به نوار غزه بوده‌است.

فرجام سخن

اگرچه با قطعنامه روز جمعه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، فلسطین به عضویت کامل سازمان ملل در نیامد و هنوز هم از حق رأی دادن محروم است اما در مقابل، این قطعنامه به فلسطین حقوق و امتیازهای بیشتری از قبیل الحاق به سازمان‌ها و نهادهای مختلف سازمان ملل ارائه داد؛ برای مثال این قطعنامه به فلسطین اجازه می‌دهد تا به طور کامل در بحث‌ها شرکت کند، مواردی را به‌عنوان دستور کار پیشنهاد دهد و نمایندگان خود را در کمیته‌ها انتخاب کند.

افزون بر آن، تصویب قطعنامه مذکور در مجمع عمومی سازمان ملل حتی در صورتی که در شورای امنیت همانند دوره‌های قبل با سد وتو و کارشکنی آمریکا مواجه شود اما در عمل از افزایش حمایت بین‌المللی نسبت به تقاضای مردم فلسطین برای ایجاد یک دولت مستقل حکایت کرد.

فلسطین در کنار برخوردار بودن از شرایط یک کشور مستقل با مؤلفه‌های جمعیت، سرزمین، حکمت و حاکمیت، همواره بر آن بوده‌است تا از ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی برای استیفای حقوق ملت خود از جمله عضویت در سازمان‌های بین‌المللی بهره گیرد. حتی رویکرد فلسطینی‌ها در مقاومت مسلحانه نیز بر اساس قانون‌ها و بندهای منشور ملل متحد مبنی بر دفاع مشروع در برابر متجاوز و اشغالگر بوده‌است.

بنابراین این واقعیت در عمل نیز نمایان شد طوری که ۱۴۳ کشور جهان، فلسطین را کشوری «واجد شرایط» پیوستن به سازمان ملل بدانند که مولفه‌ها و شرایط لازم را جهت تحقق این مهم دارا است. اقدام هماهنگ کشورهای اروپایی نیز در به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در تداوم همین نگرش قابل تفسیر است؛ واقعیتی که از انزوای راهبردی رژیم صهیونیستی و گرایش مردم و دولتمردان جهان به فلسطین به خاطر هفت ماه نسل‌کشی صهیونیست‌ها در نوار غزه و شهادت بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی بی گناه در این باریکه جغرافیایی حکایت دارد.

کد خبر 6104694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha