۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۴۸

زارعی:

شائبه‌هایی که سلامت امتحانات را خدشه دار کرده بود از بین بردیم

شائبه‌هایی که سلامت امتحانات را خدشه دار کرده بود از بین بردیم

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش گفت: برای سلامت امتحانات شائبه‌ها را از بین بردیم و در مرحله اجرا تمام پیش‌بینی‌های لازم برای امنیت آزمون‌ها انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن زارعی در نشست خبری امروز که با موضوع امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ برگزار شده بود؛ گفت: برای مناطقی که مهاجر پذیر هستند؛ نیاز به توجه بیشتری داشتیم که صورت گرفت؛ این توجه هم از جهتی باید افزایش امکانات و تجهیزات را شامل می‌شد و هم باید مداخلاتی از سوی شورای عالی آموزش و پرورش صورت گیرد.

وی با اشاره به سال‌های شیوع کرونا که آموزش غیر حضوری شده بود گفت: آموزش غیر حضوری یکی از شیوه‌های آموزشی است اما رها شدگی وضعیت آموزش در سال‌های کرونا. موجب خساراتی به نهاد تعلیم و تربیت شد؛ که اثرات آن برای سال‌ها خواهد ماند.

زارعی با بیان اینکه آزمون نهایی امسال آزمونی استاندارد از طراحی تا اجرا خواهد بود گفت: بسیاری از اقدامات ابتدایی از سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آغاز شد. امتحانات نهایی به شیوه امروزی گام به گام اجرایی شد.

وی با بیان اینکه به طراحان سوال‌های امتحان نهایی خود اعتماد کامل داریم، افزود: با این وجود برای بستن هر روزنه‌ای که شائبه سلامت و امنیت امتحانات نهایی را داشته باشد طراحان سوال برای مدتی طولانی در قرنطینه هستند. برای سلامت امتحانات شائبه‌ها را از بین بردیم و در مرحله اجرا تمام پیش‌بینی‌های لازم برای امنیت آزمون‌ها انجام شده است و در سطح عالی تمام هماهنگی‌ها صورت گرفته است.

زارعی با بیان اینکه در جلسات متعددی که داشتیم وظایف دیگر دستگاه‌ها برای سلامت امتحانات نهایی بررسی و مشخص شد، گفت: تأمین امنیت امتحانات بر عهده وزارت کشور و استانداری‌های سراسر کشور است. این تأمین امنیت با رصد فضای مجازی و برخورد با شبکه‌ها و گروه‌هایی صورت خواهد گرفت که قصد سودجویی دارند و وعده‌های واهی خرید و فروش سوالات امتحان نهایی را به دانش آموزان می‌دهند.

هشت میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با امتحانات نهایی در ارتباط هستند

زارعی افزود: همچنین تأمین امنیت حوزه‌های امتحانی و مناطق پیرامونی توسط فراجا و سایر ضابطین قوه قضائیه صورت خواهد گرفت. تأمین مطمئن برق حوزه‌های امتحانی هم با هماهنگی وزارت نیرو صورت گرفت. فوریت‌های پزشکی و آمبولانس هم با هماهنگی وزارت بهداشت فراهم شده است.

وی گفت: در جلسه‌ای که با وزیر کشور و استانداران داشتیم جناب آقای صحرایی وزیر آموزش و پرورش بر این مسئله تاکید کردند که حدود ۲ میلیون نفر در امتحانات نهایی امسال شرکت خواهند کرد و ۸ میلیون نفر خانواده‌های این افراد به صورت غیر مستقیم با امتحانات نهایی مواجه خواهند شد لذا کوچک‌ترین مسئله‌ای که امنیت امتحانات نهایی را تهدید کند؛ موجب مخاطرات اجتماعی خواهد شد.

زارعی با اشاره به اینکه مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها موظف هستند تمام کاستی‌ها را با تدابیر خود برطرف کنند، ادامه داد: تجهیز مراکز آزمون به دستگاه‌های چاپ و تکثیر پرسرعت انجام شده است زیرا پاسخ برگ‌ها به صورت شخصی سازی شده برای هر دانش آموز صورت گرفته است و باید به سرعت پاسخ برگ‌های متناسب هر دانش‌آموز آماده شود. به جهت سلامت امتحانات هم تکثیر سوالات باید در روز آزمون و در محل برگزاری امتحانات نهایی صورت گیرد.

همه عوامل اجرایی امتحانات نهایی باید دوره‌های لازم را گذرانده باشند

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی گفت: در همین راستا ۲۴۵ دوره آموزشی در سراسر کشور برای این عزیزان اعم از مدیران تا مراقبان و منشیان آزمون صورت گرفته است. برای همه عوامل کارت صادر شده است.

زارعی با اشاره به اینکه دو راهنمای عمل یکی برای دانش آموزان و دیگری برای معلمان اولیا و مراقبان امتحان تدوین شده است، افزود: ۳۳۴ برنامه تبیینی در سراسر کشور برای دانش آموزان و اولیا به صورت متمرکز برگزار شده است که ۱۵۶ محتوای آموزشی در آن ارائه شده است. ۱۰۸ جدول راهنما برای ۱۰۸ عنوان کتاب درسی توسط مؤلفان سازمان پژوهش و معاونت متوسطه تدوین شده است. این جداول تحت عنوان هدف محتوا ارزشیابی تدوین شده است که تمام محتواهای کتاب درسی در آن آمده است؛ لذا چارچوب سوالات طراحی شده در اختیار دانش‌آموزان و معلمان و اولیا قرار گرفته است.

زارعی تاکید کرد: چهارچوبی که دانش آموزان بدانند در چه فضایی سوالات طراحی خواهد شد به آنان ارائه شده و همان چهارچوب هم مبنای عمل طراحان سوال خواهد بود.

سوالات تماماً بر مبنای کتاب درسی است

وی با بیان اینکه بنا نداشتیم سخت‌گیری بی‌موردی در امتحانات نهایی داشته باشیم، گفت: سوالات طراحی شده دقیقاً مبتنی بر کتاب درسی است و دانش آموزانی که کتاب درسی را به خوبی مطالعه و یاد گرفته‌اند می‌توانند بدون مشکل سوالات امتحان نهایی را پاسخ دهند. یادگیری کتاب درسی هم نیازمند زمان است لذا دانش آموزان به حرف برخی مشاورها گوش ندهند و مدت زمان کافی را برای مطالعه عمیق کتاب درسی در نظر بگیرند.

کد خبر 6107173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha