۲۳ بهمن ۱۳۸۶، ۱۵:۲۵

واکنش پوتین به تلاش اوکراین برای پیوستن به ناتو

واکنش پوتین به تلاش اوکراین برای پیوستن به ناتو

رئیس جمهوری روسیه امروز در پاسخ به طرحهای اوکراین برای پیوستن به ناتو ، قانونی را امضا کرد که به موجب آن استفاده از دو رادار در این کشور از سوی نیروهای روسیه تعلیق می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اقدام "ولادیمیر پوتین"در زمانی صورت گرفت که وی آماده می شد با " ویکتور یوشچنکو" همتای اوکراینی خود در کرملین دیدار و گفتگو کند؛ گفتگویی که در سایه تهدید روسیه به کاهش انتقال گاز به اوکراین به دلیل بدهی های پرداخت نشده آن انجام می شود.

قانون مربوط به رادار ماه گذشته در پارلمان روسیه تصویب شد و"نیکولای پانکوف" معاون وزیر دفاع روسیه گفت : این اقدام پاسخ مستقیم به تلاش اوکراین در پیوستن به ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) صورت گرفته است.

کاخ کرملین دربیانیه ای اعلام کرد:"این قانون که امروز از سوی پوتین امضا شد، توافق قبلی با اوکراین را درباره سیستمهای هشداردهنده اولیه برای حملات موشکی و نظارت بر فضا لغو می کند."

روسیه به استفاده از رادارها در جمهوریهای اتحاد جماهیر شوروی سابق از جمله آذربایجان، بلاروس و قزاقستان ادامه می دهد . مقامهای روسی می گویند که خواستار توقف استفاده از آنها و تقویت ساختار شبکه راداری خود روسیه هستند.

لازم به ذکر است ،تنش بین روسیه و اوکراین از زمان روی کارآمدن" یوشچنکو "غربگرا درسال 2005 و در پی" انقلاب نارنجی" دراوکراین  بالا گرفت .

تلاش "یوشچنکو" برای پیوستن اوکراین به عنوان یکی از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق به " ناتو" ، "اتحادیه اروپا " و"سازمان تجارت جهانی" و  اختلافات مرزی به اختلافات بین روسیه و اوکراین دامن زده است . 

کد خبر 637486

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha