۲۰ فروردین ۱۳۸۷، ۱۰:۵۲

گزارش خبری تحلیلی مهر /

نگاه خاص آلمان و فرانسه به امنیت اروپا/ تزامپراطوری روسیه درمعرض تهدید

نگاه خاص آلمان و فرانسه به امنیت اروپا/ تزامپراطوری روسیه درمعرض تهدید

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل : کارشناسان مسائل سیاسی در تحلیل نشست سران ناتو و روسیه در بخارست ، پیوستن جمهوری های شوروی سابق و به ویژه اوکراین را به معنای اتمام امپراطوری روسیه دانسته و نگاه فرانسه و آلمان را به امنیت اروپا متفاوت از آمریکا وانگلیس ارزیابی کردند .

به گزارش خبرگزاری مهر،اجلاس سه روزه ناتو در بخارست - پایتخت رومانی- که از روز چهارشنبه چهاردهم فروردین و با حضور سران 26 عضو ناتو شروع شد، روز جمعه شانزدهم فروردین بدون اینکه دستاورد محسوسی برای آمریکا و غرب در مقابل روسیه جدید داشته باشد پایان یافت . 

این اجلاس که از نظر شرکت پوتین و بوش در آن از مهمترین نشستهای ناتو بوده است  و حتی به اجلاس ناتو و روسیه شهرت یافت، چالشهای جدید دنیای غرب با روسیه از جمله گسترش ناتو به شرق ، ایجاد سپردفاع موشکی درلهستان و چک ، برگشت روسیه به پیمان نیروهای متعارف، مسئله هسته ای ایران و بحران افغانستان را مورد بررسی قرار داد .

بوش که درماههای آخرریاست جمهوری خود تلاش می کند از سیاست خارجی شکست خورده خود به سبب جنگ عراق چهره مثبتی نشان دهد؛ تمام تلاش خود را برای وادار کردن اعضای ناتو به پذیرش گرجستان و اوکراین در ناتو انجام داد، اما این تلاش با شکست روبرو شد .

اگر چه بوش دوران جنگ سرد را تمام شده، اعلام کرد موضوع پیوستن این دو جمهوری شوروی سابق به ناتو در واقع کودتا علیه پوتین بود.

پوتین در نطق خود در بخارست، گسترش ناتو را بی توجهی به فرمول امنیتی روسیه و تامین امنیت اروپا به قیمت از دست رفتن امنیت روسیه عنوان کرده بود.دیمیتری روگزین نماینده روسیه درناتو هم پس ازاجلاس مخالفت با درخواست اوکراین و گرجستان برای پیوستن به ناتو را نشان دهنده توجه این سازمان به نظرات روسیه عنوان کرد .

نماینده روسیه ادامه داد : در اجلاس ناتو دربخارست، نظرات روسیه شنیده شد و با توجه به آنها تصمیم گیری شد اگر چه مسائل دیگری هم دراین موضوع تاثیرگذار بودند .

به خوبی این موضوع از کلام یاپ دی هوپ شفر، دبیرکل ناتو هم  فهمیده می شود که پس ازاجلاس، نتیجه آن را تبدیل موافقت به مخالفت دانست . این سخن دبیرکل ناتو می تواند اشاره ای باشد به موافقت اولیه سران ناتو برای دعوت از اوکراین و گرجستان به ناتو که در این اجلاس به سبب مخالفت پوتین، با آن مخالفت شد .

"فرانیس فیون" نخست وزیر فرانسه هم در این باره گفت: ما با پیوستن گرجستان و اوکراین به ناتو مخالف هستیم، زیرا فکر می کنیم که این اقدام توازن قوا در میان کشورهای اروپایی و حتی میان روسیه و اروپا را بر هم می زند.

آنجلا مرکل،صدراعظم آلمان نیز پیش از برگزاری اجلاس، از سران ناتو خواست با روسیه درباره موضوعات مورد مناقشه سازش کنند .مرکل به حمایت اتحادیه اروپا از استقلال کوزوو اشاره کرد و افزود : روابط روسیه و اروپا به اندازه کافی محدود شده است و بیشتر از این نباید روسیه را عصبانی کرد .

سازش اتحادیه اروپا با مسائل مورد نظرروسیه می تواند ناشی ازنگاه اقتصادی این اتحادیه به منبع انرژی خود باشد و عصبانیت روسیه واقعا برای امنیت انرژی اروپا می تواند چالش برانگیز باشد .

با وجود مخالفتهای مردمی در اوکراین و گرجستان، بوش رئیس جمهوری آمریکا در بخارست بر پیوستن این کشورها به ناتو تاکید کرد .وی از اعضای ناتو خواست به اوکراین و گرجستان اجازه پیوستن به طرح عضویت را بدهند.بوش دراین سخنرانی خواهان تسهیل پیوستن همه کشورهای دموکراتیک اروپا به زعم خود، به این سازمان شد.

دکتر داوود کیانی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با مهر گسترش ناتو را عامل ایجاد ساختارهای نظامی ناهمگون اعلام کرد و گفت : ممکن است این موضوع کارایی ناتو را زیر سوال ببرد .

این تحلیلگر مسائل بین المللی همچنین به سازوکار دفاعی مستقل اروپا هم اشاره کرد وافزود : پایه های تعریف یک نظام مستقل دفاعی برای اروپا در نشستهای هلسینکی و آمستردام اتحادیه اروپا ایجاد شده است و به همین خاطر هم نوع نگاه اروپای غربی به ناتو با نگاه آمریکا دارای ناهمسانی هایی است .

این کارشناس درادامه تفاوت نگاه امنیتی کشورهای آلمان و فرانسه درباره گسترش نفوذ روسیه و همچنین گسترش ناتو را هم یادآور شد و اظهار داشت : اگر چه آمریکا و انگلیس خواهان حداقل رسانی حوزه نفوذ روسیه در اروپای شرقی هستند؛ آلمان و فرانسه رغبتی به این کار ندارند .وی به روابط تجاری روسیه و آلمان هم اشاره  کرد و ادامه داد : آلمان با داشتن قراردادهای تجاری در بخش انرژی روسیه  حاضر به تحت الشعاع قرار دادن روابط خود با این کشور نیست .

کیانی درباره تفاوت نگاه امنیتی آلمان وفرانسه با آمریکا وانگلیس هم گفت: نوع نگاه امنیتی اروپای غربی به مسائل امنیتی ترجیح دادن انسجام به گسترش است .

نوع نگاه امنیتی اروپای غربی به مسائل امنیتی ترجیح دادن انسجام به گسترش است.

وی با اشاره به تناقضهای سیاسی در برخوردهای فرانسه در گسترش روابط با آمریکا و انگلیس و در کنارآن مخالفت با طرح پیوستن اوکراین و گرجستان به ناتو درباره تمایلات آتلانتیک گرایانه نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه هم گفت : سارکوزی با داشتن سبک خاص خود در سیاست خارجی درتلاش برای اجرایی کردن سیاستهای عملگرایانه خود است .

این کارشناس، اقدامات سارکوزی را در تلاش برای دادن آزادی عمل بیشتر به سیاست "گلیسم" رایج و سنتی درعرصه سیاسی این کشور ارزیابی کرد.

وی ، قراردادهای نظامی فرانسه با بسیاری از کشورهای عربی ونزدیکی فرانسه به روسیه در دوران سارکوزی را یادآور شد و اقدامات سارکوزی را تبعیت مطلق از آمریکا ندانست و این اقدامات را تلطیف روابط با آمریکا در چهارچوب منافع ملی این کشور ارزیابی کرد.  

کیانی همچنین به اصل برژینسکی درباره امپراطوری روسیه اشاره کرد وابرازداشت: بنا براین تئوری که یک تئوری مطرح در روابط بین الملل است اگر کشورهای اروپای شرقی وبه ویژه اوکراین ازحوزه نفوذ روسیه خارج شوند روسیه دیگر امپراطوری نخواهد بود . 

کیانی معتقد است : آمریکا و کشورهای اروپای شرقی به رهبری لهستان و رومانی در تلاش برای محدود کردن حوزه نفوذ روسیه هستند و به همین خاطر از گسترش ناتو حمایت می کنند .

کد خبر 660561

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha