۲۱ خرداد ۱۳۸۷، ۹:۲۸

حیات حوزه‌های علمیه مرهون تلاش‌های آیت‌الله العظمی فاضل(ره) است

حیات حوزه‌های علمیه مرهون تلاش‌های آیت‌الله العظمی فاضل(ره) است

قم - خبرگزاری مهر: شیوه‌های استنباط و نوآوری علمی و فقهی آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) در همایشی مورد بحث و بررسی اساتید حوزه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، در این همایش که عصر دوشنبه در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با حضور مدیران فعلی و سابق حوزه علمیه قم، فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)، جمعی از اساتید و بزرگان حوزه و همچنین طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد آیت‌الله مرتضی مقتدایی مدیر جدید حوزه علمیه قم در سخنانی ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) و فرا رسیدن اولین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)، از آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) به عنوان یکی از استوانه‌های علمی قم یاد کرد و گفت: تدریس و قلم این مرجع بزرگ تقلید، سالیان متمادی به حوزه غنا بخشیده و راهگشای علما، مجتهدین و طلاب شد.

وی افزود: آیت‌الله العظمی فاضل مصداق بارز وعده الهی است که کسانی که عمل صالح انجام دهند حیات طیبه خواهند داشت.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به سطح علمی بالای حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) اشاره کرد و یاد آور شد: نوشته‌ها و تدریس ایشان در سطوح مختلف حوزه مملو از نورانیت است و این فقیه زمان شناس با روش تدریس معتدل و بالای خود، تشنگان فقه و اصول را سیراب می‌کرد.

وی خاطر نشان کرد: آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) تحریرالوسیله امام خمینی(ره) را زنده کرد و مبانی حضرت امام را با سایر مبانی از جمله متقدمین، متأخرین و ... مقایسه می‌کرد و اذعان می‌‌نمود که مبانی حضرت امام خمینی(ره) بر سایر مبانی تقدم دارد.

آیت‌الله مقتدایی افزود: اتقان و استحکام این استاد برجسته حوزه در استدلالات بر پذیرش و یا رد مبانی علما بسیار جالب توجه و حائز اهمیت است.

مدیر حوزه علمیه قم شیوه برخورد آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) را با مراسلات جالب دانست و گفت: ایشان برخلاف سایر علما در مواجهه با مرسلات شیخ صدوق بنارا بر طرح نمی‌گذاشتند بلکه با دقت آنها را بررسی و بعضی از آنها را قبول می‌کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به استدلال آیت‌الله العظمی لنکرانی(ره) بر ولایت فقیه به روش عقلی اشاره کرد و عنوان نمود: مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) در بحث منتسب ولایت فقیه با وجود شبهات و اعتراضات زیاد به روش عقلی متمسک شد و آنرا نیز متنسب به حضرت امام خمینی(ره) کرد.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل(ره) معتقد بود همانطور که پیامبر و ائمه(ع) برای پیاده کردن احکام الهی وظیفه داشتند، ولی فقه نیز در عصر غیبت به طور یقین همین وظیفه را بر عهده دارد.

وی در ادامه به سایر ویژگی‌های شخصیت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) همچون اصول تفسیر و ... اشاره کرد و افزود: در تفسیر قرآن نیز ایشان ابتکارات و نوآوری خاصی داشتند، استدلالات این مرجع بزرگ جهان تشیع بر اعجاز قرآن بسیار جالب توجه است، این استاد حوزه تحدی و مبارزه طلبی قرآن را منحصر در فصاحت و بلاغت آن نمی‌دانست بلکه تحدی به معنای فراتر را مورد توجه قرار داده بود.

وی نقش آیت‌الله العظمی فاضل را در احیاء دهه فاطمیه بسیار پررنگ توصیف کرد و افزود: ایشان معتقد بود شکوه و احیاء دهه فاطمیه مشت محکمی است بر دهان یاوه‌گویان، فکر نکنید این بحث‌ها ضد وحدت و حساسیت برانگیز است، وحدتی که مد نظر امام(ره) بود کنار گذاشتن آرمان‌ها و عقاید استوار شیعه نیست و اگر از این آرمان‌ها دست بکشیم تشیع را به مسلخ کشانده و از بین برده‌ایم.

حجت‌الاسلام حسینی بوشهری مدیر سابق حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی حوزه نیز در این همایش از آیت‌الله العظمی لنکرانی به عنوان عالمی ربانی یاد کرد و گفت: آیت‌الله العظمی فاضل(ره) برای خدا زیست، برای خدا علم آموخت و در راه او تدریس کرد.

وی تواضع، دوری از حسد، صداقت و ژرف اندیشی را از ویژگی‌های بارز این عالم ربانی بر شمرد و خاطر نشان کرد: ایشان با نبوغ علمی خود در سنین جوانی در دروس خارج اساتید برجسته‌ای همچون آیت‌الله بروجردی و حضرت امام(ره) شرکت کرد و حتی دروس آنان را تقریر کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در حوزه استاد کم نداریم، اما اساتیدی که بر متن مسلط باشند و بتوانند درس را با بیانی شیوا و قابل فهم بیان کنند، کم است.

حجت‌الاسلام حسینی بوشهری در حالی که قطرات اشک بر گونه‌هایش جاری بود به شاگردی 15 ساله‌اش در محضر آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی اشاره کرد و گفت: این فقیه زمان شناس علاوه بر تسلط بر مبانی، تقریر بسیار زیبایی داشت و در مواجهه با کلام معصومین مثل یک قهرمان عمل می‌کرد. گویی حضرت امام را درک کرده باشد و ایشان ابوبصیر زمان بود.

وی افزود: ارادت من به این مجاهد خستگی ناپذیر ارادت شاگرد و استاد نبود، ارادت مرید و مراد بود ولی حیف که ایشان زود از میان ما رفت و خیلی زود حوزه‌ها را تنها گذاشت.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش به مکاتب سه گانه حوزه نجف، سامرا و قم اشاره کرد و گفت: مکتب نجف را با آخوند‌خراسانی می‌شناسیم‏ حوزه سامرا را نیز با میرزا می‌شناسیم و حضرات آیات بروجردی، امام خمینی و آیت‌الله فاضل(ره) نیز شناسنامه حوزه علمیه قم هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان ضمن تقدیر از برگزار کنندگان همایش از آنان خواست برای این جلسات همت و سرمایه‌گذاری بیشتر بکنند چون حیات علمی آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) نیازمند بررسی دقیق و همه جانبه است.

وی خطاب به یادگار این مرجع تقلید نیز گفت: باید شاگردان این فقیه جامع الشرائط شناسایی و بخش‌هایی از بحث‌های علمی حوزه به شاگردان ایشان واگذار شود.

کد خبر 696559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha