۶ مرداد ۱۳۸۷، ۱۰:۴۳

"پیمان" نقش ارمنیان را در امپراتوری عثمانی بررسی کرد

"پیمان" نقش ارمنیان را در امپراتوری عثمانی بررسی کرد

شماره 43 از فصلنامه فرهنگی "پیمان" ویژه نود و سومین سالگرد نژادکشی ارامنه در استانبول منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرمقاله این شماره از فصلنامه پیمان اختصاص دارد به بیانیه هیئت برگزارکننده مراسم یادبود نود و سومین سالگرد نژادکشی ارامنه. در این نوشتار آمده است: "طی این نژادکشی حدود دو ملیون نفر از ارمنیان ساکن ارمنستان غربی به بیابان ها رانده شدند. از این تعداد 1.5 میلیون مرد، زن و کودک در راه تبعید به دست عوامل دولت عثمانی مورد قتل عام قرار گرفتند... گرچه حکومت ترکیه همواره تلاش کرده تا ضمن انکار اولین نژادکشی قرن بیستم آن را امری عادی در تحولات جنگ جهانی اول نشان دهد اما ادامه سیاست های نابودی بناهای تاریخی و فرهنگی تمدن هزاران ساله ارمنی در ارمنستان غربی شاهدی بر استمرار ایدئولوژی پان ترکیسم به مثابه سیستی نژاد پرستانه و توسعه طلبانه است."

"کشتزار چکاوک ها" عنوان مطلبی از تنی یعقوبیان است که به آخرین کتاب "آنتونیا آرسلان" برنده جایزه "پی ای ان کلاب" سال 2005 اختصاص دارد. "از شرق و غرب: ارمنستان و ونیز"، "قتل عام ارمنیان در مراجع بین المللی"، "نقش ارمنیان در امپراتوری عثمانی"، "ارمنیان و سلسله اشکانی پارت ها"، "پوشاک ارمنیان فریدن" و... از جمله مطالب خواندنی این شماره است.

فصلنامه پیمان به سردبیری آرمینه آراکلیان با همکاری پژوهشگران و فرهنگ دوستان ارمنی و با هدف معرفی مشترکات فرهنگی ایرانیان و ارامنه منتشر می شود.

این فصلنامه در 124 صفحه و با بهای 2000 تومان به پیشخوان آمده است.

کد خبر 721996

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha