۲۸ مهر ۱۳۸۷، ۱۴:۲۱

برترینهای ادبیات وحشت به انتخاب آبزرور/ "لسینگ" در کنار "دراکولا"

هفته نامه آبزرور در انتخاب برترین رمانهای گونه وحشت، "دراکولا " نوشته برام استوکر را در میان پنج انتخاب اول خود در کنار داستانی از دوریس لسینگ قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آبزرور، این متون از میان کتابهای انگلیسی زبان انتخاب شده اند و محدودیتی از بابت زمان انتشار در داوری آنها وجود نداشته است.

یکی از نکات جالب در مورد این فهرست سازگاری و انعطاف آن در انتخاب رمانها است، چنانکه در کنار دوریس لسینگ که از جمله نویسندگان متأخر به شمار می آید و کمتر به عنوان نویسنده در فضای ادبیات وحشت شناخته شده است نام چهره هایی همچون استیفن کیگ و برام استوکر نیز آمده است.

این فهرست به شرح زیر است :
1. "بستن طلسم" نوشته ام.آر.جیمز: این نویسنده انگلیسی متولد سال 1862  در ابتدای قرن بیستم در مطبوعات قصه های پریان و داستانهای ترسناک می نوشت. "بستن طلسم" اگر نه معروفترین کار او که یکی از بهترین قصه های او به حساب می آید. اقتباسی از این قصه  درسال 1957 با نام "شب دیو" به نمایش درآمده است.

2. "زن سیاه‌پوش" نوشته سوزان هیل: این نویسنده انگلیسی که اگر چه دست توانایی در نوشتن قصه های ترسناک نداشته و بیشتر برای روزنامه ها مقاله و نقد می نوشته اما با نگارش این رمان و استفاده از مایه های ادبیات و فضاهای گوتیک در سال1982 به یکباره توجه همگان را به خود معطوف کرد. سوزان هیل متولد سال 1942 و برنده جایزه "سامرست موآم" به سال 1971 است.

3. "دراکولا" نوشته برام استوکر: برام استوکر در سالهای آخر قرن نوزدهم با الهام از "ولاد" خونخوار شاهزاده رومانیایی، شخصیتی را با نام "دراکولا" خلق کرد که تا به حال بیشترین فیلم سینمایی با الهام از آن ساخته شده و محبوبترین رمان برای اغلب علاقمندان رمانهای ترسناک است.

4. "فرزند پنجم" نوشته دوریس لسینگ:  شاید بتوان این کتاب را غریب ترین انتخاب را در میان این فهرست پنج گانه دانست. لسینگ در این رمان نوشتن فضاهای گوتیک را تمرین کرده و از این آزمایش موفق بیرون آمده است. او با نوشتن قصه ساده ای از یک خانواده معمولی که تولد پنجمین فرزندشان همه چیز را برایشان عوض می کند مهارت خود را در نوشتن این گونه در بوته آزمایش قرار داده است. اما به هرحال از آنجا که لسینگ دیگر هیچگاه قصه ترسناک ننوشته  به راحتی نمی توان نام وی را به عنوان یکی از به عنوان بهترینهای تاریخ ادبیات وحشت پذیرفت.

5. "آن" نوشته استیفن کینگ: شهرت و اعتبار کینگ با نوشتن قصه هایی چون "درخشش" بی نیاز از توصیف است. این نویسنده 6 بار جایزه "برام استوکر" دریافت کرده و قصه های بسیاری از او مورد اقتباس سینمایی قرار گرفته اند.

آبزرور هفته نامه ای فرهنگی است که تاریخی 207 ساله داشته و از زمان انتشار همیشه به عنوان مهمترین هفته نامه انگلیسی چاپ بریتانیا شهرت داشته است.

کد خبر 767875

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha