۹ آذر ۱۳۸۷، ۱۲:۴۵

اساسنامه جدید سازمان تبلیغات اسلامی تأیید شد

اساسنامه جدید سازمان تبلیغات اسلامی تأیید شد

اساسنامه جدید سازمان تبلیغات اسلامی شامل وظایف، ارکان سازمان و منابع مالی تائید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این اساسنامه  وظایف، ارکان سازمان و منابع مالی مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس این اساسنامه، سازمان تبلیغات اسلامی نهادی است برخاسته از متن انقلاب اسلامی که در اجرای فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال 1358 تأسیس شد .

این سازمان نهادی است دینی و فرهنگی که دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و در چارچوب سیاستهای مقام معظم رهبری اداره می‌شود.

مرکز اصلی سازمان در تهران است و می‌تواند در داخل کشور به ایجاد واحد اداری، فرهنگی یا نمایندگی اقدام کند.

مدت فعالیت سازمان از زمان تأسیس نامحدود بوده و انحلال و یا توقف مأموریت آن تنها با حکم مقام معظم رهبری امکان‌پذیر است. 

براساس ماده 5 این اساسنامه در تبیین اهداف سازمان آمده است:

ـ احیا و اشاعه‌ اندیشه‌ تابناک اسلام در همه زمینه‌های مورد نیاز و تقویت روح عبودیت الهی و ترویج اخلاق اسلامی در میان مردم به ویژه نسل جوان.

ـ دفاع از اصول اسلام، نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمانهای انقلاب اسلامی و شناخت توطئه‌های فرهنگی ـ تبلیغی بیگانگان و تبیین انحطاط و بطلان مکتبهای الحادی و انحرافی و مبارزه با آفتهای التقاط و تحجر با تکیه بر جامعیت اسلام.

ـ گسترش کمی و کیفی تبلیغاتی دینی مردمی و برانگیختن احساس مسئولیت عمومی در قبال اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران. 

وظایف سازمان تبلیغات اسلامی نیز در اساسنامه اینطور تعریف شده اند:

ـ پیشنهاد سیاستهای‌ کلان تبلیغات اسلامی ـ مردمی به مقام ‌معظم‌ رهبری جهت تصویب.

- انجام مطالعات و بررسیهای کاربردی در خصوص مسائل و نیازهای دینی و تبلیغی جامعه اسلامی و طراحی شیوه‌های تبلیغی نوین، فراگیر، غیرمستقیم و اثربخش و نیز احیای روشهای سنتی سازگار با موازین اسلامی و حذف یا اصلاح شیوه‌های سنتی نامتناسب با ارزشهای اسلامی.

ـ تحقیق و بررسی در خصوص شیوه‌ها و ترفندهای تبلیغاتی سوء و تهاجم فرهنگی علیه جامعه اسلامی و اتخاذ تدابیر لازم جهت خنثی‌‌سازی و مقابله با آنها و تنویر افکار عمومی.

ـ تأسیس مراکز و مؤسسات فرهنگی، هنری، آموزشی و اطلاع‌رسانی تخصصی به‌منظور تأمین محتوا و منابع انسانی لازم. 

ـ تبیین و شناساندن معارف و ارزشهای اسلامی و نیز مواضع اصولی جمهوری اسلامی برای عمومی مردم، به ویژه جوانان، از طریق تدوین و انتشار نشریات و کتب و انجام فعالیتهای سمعی و بصری و برگزاری سخنرانیهای تخصصی و عمومی با استفاده از فناوریهای نوین. 

ـ تهیه و ارائه چارچوبها و شاخصهای معرف محصولات مطلوب فرهنگی و هنری و تهیه و عرضه فرآورده‌ها و آثار نمونه فرهنگی و هنری در جهت ارائه الگوهای مناسب به‌هنرمندان متعهد و انقلابی و حمایت از آنان.

ـ فراهم کردن شرایط و زمینه‌های مناسب برای فعالیت افراد و گروههای تأثیرگذار فرهنگی و هنری و ارائه تسهیلات و امکانات لازم برای عرضه آثار آنان در راستای گسترش تبلیغات اسلامی.

ـ کمک و همکاری با سازمانها، دستگاهها و شرکتهای مختلف دولتی و غیردولتی، بمنظور گسترش و تداوم تبلیغات اسلامی در آنها.

ـ تأسیس مراکز اطلاع‌رسانی تبلیغات اسلامی به منظور تبیین ارزشهای اسلامی و تحکیم باورهای اصیل دینی مردم و نیز پاسخگویی به سؤالات و شبهات آنها.

ـ برنامه‌ریزی، سازماندهی و پشتیبانی برای اعزام مبلغ به نقاط موردنظر کشور با اولویت به مناطق محروم و دورافتاده با هماهنگی و همکاری سازمانهای مسئول و ذیربط.

- اقدام و کمک به برگزاری گردهمایی‌ها، جشنواره‌ها و یادواره‌ها و نمایشگاههای مردمی و تخصصی بمنظور ترویج و تبلیغ ارزشها و سنتهای اصیل اسلامی.

- هدایت و نظارت و عندالاقتضاء پشتیبانی و هماهنگی فعالیتهای تبلیغاتی و شعائر مذهبی مردم در جهت نیل به تحقق اهداف انقلاب اسلامی.

ـ تهیه و تنظیم سیاستهای تبلیغی سازمان، در چارچوب سیاست کلی نظام و چشم‌انداز بیست ساله و متناسب با شرایط و اقتضای زمان و فضای اجتماعی و فرهنگی جامعه و اجرای کامل آنها پس از تصویب هیئت امنا.

ـ تحقیق و بررسی در خصوص شناخت دقیق ادیان مختلف به ویژه مکاتب جعلی و استعماری و مقابله علمی، فکری و ریشه‌ای با آنها و نیز ارتقا سطح آگاهی و بینش دینی مردم برای مواجهه استدلالی و منطقی با چنین پدیده‌های ضد اسلامی.

ـ کمک به تأسیس، توسعه و تجهیز کتابخانه‌های مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و مراکز آموزش عالی، تحقیقاتی و نیز مراکز اسلامی و فرهنگی در راستای توسعه تبلیغات اسلامی در آنها.

ـ جلب مشارکت و هدایت همکاریهای ‌مردمی از طریق صدور مجوز تأسیس و ساماندهی کانونهای فرهنگی ـ تبلیغی، کانونهای قرآنی، تشکلهای مذهبی و انجمنهای اسلامی.

ـ نظارت برچاپ و نشر قرآن کریم و اهتمام به آموزش همگانی قرآن کریم از طریق ساماندهی و حمایت از تشکلهای قرآنی مردمی.

در این اساسنامه ارکان سازمان تبلیغات اسلامی معرفی وظایف و اختیارات آنها نیز مشخص شده است .

در مورد بودجه این سازمان در ماده 16 اساسنامه جدید آمده است: برنامه و بودجه سالیانه سازمان طبق بخشنامه و چارچوبها و سهم بودجه ابلاغی از طرف دفتر مقام معظم رهبری تهیه و حداکثر تا پایان مهرماه هر سال جهت تصویب به هیئت امنا ارائه خواهد شد.

بر اساس ماده 17 اساسنامه هرگونه تغییر و اصلاح در مفاد اساسنامه منوط به تصویب مقام معظم رهبری است.

کد خبر 791730

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha