۱۱ آذر ۱۳۸۷، ۹:۲۴

در گفتگو با مهر عنوان شد:

پل تاریخی سی و سه پل در معرض تهدید

پل تاریخی سی و سه پل در معرض تهدید

اصفهان - خبرگزاری مهر: معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: عبور مترو از کنار سی و سه پل یکی از تهدیداتی است که باید جدی گرفته شود و برای جلوگیری از بروز هر گونه آسیبی آگاهانه برنامه ریزی صورت گیرد.

علی کیهانفر در گفتگو با خبرنگار مهر در اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر اغلب آثار تاریخی اصفهان نیازمند حمایت هستند، افزود: پلهای خواجو و سی و سه پل، همچنین میدان امام نیازمند اعتبار برای بازسازی و مرمت هستند و باید در این عرصه کارشناسانه تر اقدام شود.

وی تصریح کرد: بازسازی و مرمت این آثار تاریخی قطعا بدون حمایتهای مالی انجام شدنی نیست و باید به حفظ میراث فرهنگی و اهمیت آن در جامعه اهتمام داشت.

این مسئول عنوان کرد: اعتبار آثار تاریخی اصفهان از محل استانی و ملی تنها دو میلیارد تومان است که این میزان برای انجام مرمتها کافی نیست و باید افزایش یابد.

کیهانفر همچنین به دیگر تهدیدات برای پل تاریخی سی و سه پل اشاره کرد و گفت: در صورت وقوع سیلاب امکان شستگی زیر پل وجود دارد که باید برای جلوگیری از این موضوع نیز تدبیر شود.

معاون میراث فرهنگی با یادآوری بارگذاری سی و سه پل در سال 1349 خاطرنشان کرد: در این زمان این پل محل عبور و مرور خودرها بوده است که باعث ایجاد فشار پل شده و از آن زمان تاکنون پی این پل تاریخی پر نشده است.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی اصفهان میراث ماندگاری است که سبب درخشش این استان در سراسر جهان شده، تاکید کرد: مردم نباید فراموش کنند که این آثار متعلق به آنهاست و باید در راستای نگهداری این آثار همگام با سازمان میراث فرهنگی تلاش کنند.

ریشه درخت رشد یافته در پل خواجو خارج می شود

کیهانفر در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سئوال خبرنگار مهر مبنی بر" وضعیت ریشه درخت انجیل که در بستر پل خواجو رشد یافته است" اظهار داشت: نزدیک به 50 سال پیش ریشه یک درخت انجیر که در پل تاریخی خواجو قرار گرفته بود قطع شده، اما به تازگی این ریشه دوباره رشد یافته و به دنبال راهکاری علمی و اصولی برای قطع این ریشه هستیم.

وی ادامه داد: پس از توقف رشد این ریشه در زیر پل تاریخی خواچو و خروج آن نقاط خالی شده را با مصالح لازم پر خواهیم کرد.

کیهانفر همچمین ادامه داد: برای پل خواجو و اجرای این امر حدود یکصد میلیون تومان از سازمان مدیریت درخواست بودجه شده که پس از اختصاص بودجه فعالیت خود را آغاز خواهیم کرد.

این کارشناس مسائل و بناهای تاریخی با اشاره به شمار بالای بناهای دارای قدمت بیش از 300 سال تصریح کرد: اغلب این بناها به حمایت و توجه جدی نیاز دارند. 

کد خبر 792571

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha