پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۲۰ آذر ۱۳۸۷، ۱۰:۳۳

گزارش مهر/

سطح آموزش موسیقی در آموزشگاههای آزاد نقد شد

سطح آموزش موسیقی در آموزشگاههای آزاد نقد شد

نخستین میز گرد بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با موضوع نقد برنامه های آموزشی 30 سال اخیر - آموزشگاه های آزاد - با حضور کارشناسان عصر دیروز در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر ،دراین نشست محمد سریر،مهدی آذرسینا وفرید عمران وضعیت آموزش هنر موسیقی طی 30 سال اخیر در آموزشگاهها را مورد بررسی قرار دادند.

در ابتدای این نشست محمد سریر به عنوان نخستین سخنران در خصوص اساس آموزش و سطح کیفی علمی و آکادمیک در آموزشگاههای آزاد گفت : اتفاق مهمی که در سی سال گذشته به ویژه در دو دهه اخیر در حوزه آموزش موسیقی افتاده افزایش متقاضیان آموزش این هنر است ؛ پس از انقلاب و مشخصا بعد از پایان جنگ تعداد هنرجویان موسیقی بیش از ده برابر شد و از سوی دیگر چون پیش بینی برای این رشد متقاضی نشده بود معلمی هم تربیت نشده بود از همین رو نوعی نا هماهنگی در ساختار آموزش به وجود آمد و کسانی با اطلاعات ناکافی در حوزه موسیقی در مقطع کوتاهی مشکل آموزش را حل کردند؛ اما حضور این معلمان به تنهایی کافی نبود چراکه برای ارتقاء درکار هنری باید حرکتی رو به جلووجود داشته باشد و این اتفاقی بود که در طی این سالها کمتر افتاد.

وی در ادامه افزود : افزایش متقاضیان هنرموسیقی پدیده دیگری چون رشد بی رویه آموزشگاههای موسیقی را پدید آورد ضن اینکه آموزشگاههای غیررسمی در منال هم زیاد شد.

مهدی آذرسینا در ادامه این نشست به درجه بندی مدرسان در آموزشگاهها اشاره کرد و گفت : خود من یک آموزشگاه دارم و در طی تمام این سالها متوجه نشدم که این درجه بندی براساس چه مبنایی انجام می شود اما به عقیده من برای درجه بندی و تعیین سطح کیفی یک آموزشگاه مدیر آموزشگاه و سیاست های او درآموزش در نظر گرفته شود چون صاحبان فکر در آموزشگاهها آنها هستند  البته ناگفته نماند که درجه بندی آموزشگاههای موسیقی هم برای متقاضی خوب است و هم برای صاحبان آموزشگاه چراکه به نوعی درست و نادرست از هم تمیز داده می شود ولی متاسفانه اصول مدونی در این زمینه تدوین نشده است و من سامانی در این قضیه نمی بینم.

یکی از سئوالات مطرح شده در این جلسه دستورالعمل آموزش موسیقی در شرایط فعلی بود به این معنا که شیوه آموزش این هنر درحال حاضر بر اساس معیار قدیمی است و این درحالی است که درطول چند سال اخیر شیوه های مدرن موسیقی هم آمده است و علاقه مخاطب به این شیوه آموزش غیر قابل انکار است ؛ فرید عمران آهنگساز در این خصوص گفت : آموزش موسیقی در ایران براساس تجربه مدرس شکل می گیرد و آنچه را گمان می کند مفید است تدریس می کند ولی این در حالی است که شیوه آموزش موسیقی در آموزشگاههای آزاد در دنیا تغییر کرده به ترتیب که سالی چهاربار امتحانات سراسری برای آموزشگاههای آزاد برگزار می شود و هنرجویان براساس نمراتی که آورده اند طبقه بندی می شوند و سطح آموزش ها کاملا مشخص می گردد.

صحبت های این کارشناس به اینجا که رسید محمد سریر در ادامه صحبت های مطرح شده گفت : در کشور ما این سابقه وجود ندارد و اما صلاحیت اساتید در مراحلی سنجیده می شود ، مرحله نخست تعیین صلاحیت خود اساتید و دریافت مجوزهایی ازسوی ارشاد است که بدانند یک حدالقلی برای آموزش دارند و امیدی برای اینکه مدرسان خوبی شوند وجود دارد ، مرحله بعدی ارتقای سطح علمی خود معلمان است یعنی با توجه به حداقل هایی که داشتند متدهایی طراحی می شود و به هر معلم یک سال فرصت داده می شود تا سطح علمی و آموزشی خود را بالا ببرد و هرکس بنابر سلیقه خاص خودش ازاین متدها استفاده می کند -البته این روش مدت ها است که متوقف شده- مرحله آخرهم آزمون های درجه بندی شده این اساتید است.

مهدی آذرسینا در ادامه به شیوه های آموزش موسیقی در شرایط امروز اشاره کرد و گفت : شیوه آموزش موسیقی بسیار آشفته اشت و متد ثابتی ندارد و بنابر سلیقه و طرز تفکر معلم پیش می رود اما در یک نگاه کلی این تدریس موسیقی را در دوزمینه می توان طبقه بندی کرد؛ یک از دورانی نت وارد ایران شد درواقعع با ورود نت شیوه های آموزش که به شکل سینه به سینه انجام می شد تغییر شکل داد و نوازنده های مطابق با فرهنگ غرب با ظاهری فریبنده سراغ این نوع موسیقی می رفتند درست مثل اتفاقی که برای ساز کمانچه افتاد که ویولن به نوعی در این تغییر و تحولات جایگزین این ساز شد.

وی در ادامه افزود : با ورود نت جنگ و گریزی به وجود آمد که هنوز هم وجود دارد و یک عده طرفدار آموزش موسیقی به شیوه اروپایی هستند و عده دیگر به روش سنتی و آموزش شفاهی اعتقاد دارند اما با همه این اوصاف اگر بخواهیم که بدانیم کدام یک بردیگری ترجیح دارد باید متذکر شوم که اگر هدف صرفا آموزش موسیقی باشد و به معتقد باشیم که موسیقی هنری است که می تواند درجامعه نفوذ پیدا کند و به سوی عامه مردم برود و چشم آنها را باز کند و موجبات ارتقای موسیقی در بطن جامعه را فراهم کند؛ در این صورت باید ببینیم کدام روش این هنرلازم است.  

این نوازنده کمانچه خاطرنشان کرد : همه عوامل مطرح شده باید در خدمت هنر موسیقی باشد ولی دراینجا آموزش سنتی بسیار مطرح است و دیدگاههای جهانی آموزش موسیقی هم باید مد نظر باشد و آنچه صلاح است را به کارگیریم ، به عقیده من بهترین روش تلفیقی از این دو در آموزش موسیقی است.

محمد سریر درادامه صحبت های آذرسینا متذکر شد : ناگفته نماند که روش های آموزش موسیقی در حوزه های مخالف مسائل خاص خودش را دارد و نمی توان گفت که کدام یک بردیگری ارجحیت دارد اما به نظرمن آنچه بیش از هر عنوانی مهم است انتفال معرفت هنرجو در نشست و برخاست کردن با اساتید موسیقی است که متاسفانه این حس امروزه نسبت به گذشته بسیار کم رنگ شده است.   

فرید عمران در پایان به شیوه های آهنگسازی در آموزش موسیقی اشاره کرد و گفت : در گذشته آهنگسازی در موسیقی معمولا با ویولن و پیانو انجام می شد اما امروزه پدیده ای به نام کامپیوترهمه را خلع سلاح کرده و نسلی در موسیقی به وجود آمده که تمام شیوه های سنتی را تغییر داده که به ویژه درموسیقی پاپ بسیار به چشم می خورد؛ اما هیچ یک از این شیوه ها جای خلاقیت را نمی گیرد. 

پس از پایان مسائل مطرح شده در خصوص نقد برنامه های آموزشی 30 سال اخیر در آموزشگاههای موسیقی جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و هریک از حاضران دیدگاههای خودشان دراین مورد را مطرح کردند.

 در نخستین نشست تخصصی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر،کامبیز روشن روان دبیر جشنواره،محمدحسین احمدی مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد ،علی ترابی،معاون دفتر موسیقی و بابک رضایی دبیر اجرایی جشنواره و هنرمندانی چون داود گنجه ای و مصطفی کمال پورتراب حضور داشتند.                       

کد خبر 797872

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha