۲۹ آذر ۱۳۸۷، ۱۰:۴۷

اختری در گفتگو با مهر:

"امام" عامل وحدت امت است

"امام" عامل وحدت امت است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با تصریح اینکه مسئله انتخاب امام و پیشوای امت اسلامی بر عهده خدای متعال بوده و پیامبر در این رابطه صرفاً نقش ابلاغ کننده را دارد عصمت امام را عامل وحدت‌بخش امت برشمرد.

حجت الاسلام محمد حسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر  اظهار داشت: انتصاب و معرفی حضرت علی (ع) توسط پیامبر (ص) به عنوان امام و پیشوا و جانشین پیغمبر موضوعی است که ضرورت و تشخیص آن از سوی خداوند متعال صورت می‌گیرد چرا که به تعبیر قرآن کریم، امامت و جانشینی خدا در روی زمین و تعیین نماینده و جانشین به خدا بستگی دارد و اراده خداوند متعال است.

وی افزود: وقتی به قرآن نگاه می‌کنیم می‌بینم برای اولین بار خداوند جانشین روی زمین تعیین کرد و حضرت آدم را جانشین خود قرار داد. قرار دادن جانشین و خلیفه در روی زمین امری خدایی است و کسی نمی‌تواند در آن دخل و تصرف داشته باشد.

حجت‌الاسلام اختری گفت: در امر پیشوایی حضرت ابراهیم (ع) بعد از آنکه آن حضرت پیامبر خداوند بود، خداوند او را خلیل الرحمان قرار داد و فرمود که من تو را پیشوا و امام قرار می‌دهم. انتخاب پیامبران به عنوان سفرا و رسول از سوی خداوند متعال صورت گرفته و انتخاب و اختیارش با خداوند است. اساس تعیین و انتخاب جانشین از نظر قرآن و اسلام، امری مربوط به خداوند است و مردم در انتخاب پیامبر و امام و جانشین خداوند متعال اختیاری ندارند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت با اشاره به اینکه خداوند حضرت علی را برای جانشینی پیامبر برای پیشوایی مردم و مسلمانان انتخاب کرد و به این مسئله از سوی پیامبر به مسلمانان ابلاغ شد گفت: پیامبر اعلام کننده این انتخاب است نه انتخاب کننده.
نکته حائز اهمیت این است که پیامبر اسلام هم مقام نبوت را داشت و هم مقام امامت. حضرت محمد، رسول الله و امام امت بود. امام بعد از پیامبر نبوت و رسالت ندارد اما پیشوایی دارد. وحی رسالت نخواهد شد و وحی با عمر پیامبر بزرگ اسلام پایان می‌یابد و نبوت پایان می‌یابد.

حجت‌الاسلام محمد حسن اختری با اشاره به ضرورت وجود امام گفت: جامعه بدون رهبر نمی‌تواند باشد. روایتی از علی (ع) است که می‌فرماید مردم پیشوا می‌خواهند امام می خواهند چه این امام شایسته باشد چه امام شایسته نباشد. به تعبیر ائمه، امام عامل وحدت جامعه است، امام عامل هدایت مردم به سوی خداوند و عامل وحدت جمع پراکنده ملت، گروهها و مذاهب است. ضرورت وجود امام رهبری جامعه و هدایت به راه درست و پیشگیری از تفرقه و پراکندگی و ایجاد وحدت در میان جامعه است.

وی همچنین یادآور شد: جامعه بعد از پیامبر اسلام نیاز به رهبر، پیشوا، محوری برای تمام ابعاد جامعه دارد. امام باید فاضل، اعلم و بهترین فرد در جامعه خود باشد.

دبیرکل مجمع اهل بیت گفت: امام باید معصوم باشد از اشتباه خطا و گناه باشد. چرا که خداوند می‌فرماید از خدا و پیامبر خدا و امامان (ع) اطاعت کنید. این اطاعت مطلق و بدون سوال و جواب است. اگر این عصمت وجود نداشته باشد نمی‌تواند در تمام ابعاد از وی اطاعت کرد. او باید اول معصوم باشد.

وی همچنین مسئولیت امام را بیان دستورات خداوند و عامل جمع کننده تمام فرقه‌ها و گروهها و تمام رشته‌های مختلف جامعه دانست و تصریح کرد که در روایات آمده است که امام عامل وحدت امت خواهد بود.

کد خبر 801659

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha