۱۵ فروردین ۱۳۸۸، ۱۳:۳۸

گزارش تشریحی - تصویری مهر/

مسجد جامع 600 ساله ورزنه در آستانه فرو ریختن

مسجد جامع 600 ساله ورزنه در آستانه فرو ریختن

اصفهان - خبرگزاری مهر: مسجد جامع شهر ورزنه که از شهرهای قرار گرفته در حاشیه جاده ابریشم است در اثر بی توجهی متولیان و به دنبال بارندگیهای اخیر در معرض تخریب و فروریختگی جدی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگار مهر در اصفهان، مسجد جامع شهر ورزنه از نزدیکترین مناطق حاشیه تالاب گاو خونی با سابقه ای حدود 600 سال در حال تخریب و تهدید جدی است این مسجد جامع و شهر ورزنه در مسیر حاشیه جاده ابریشم قرار گرفته و بسیاری از کتب تاریخی و سفرنامه سیاحان به آن اشاره کرده اند.

این مسجد اگر چه از نظر انجام مراسم مذهبی همچنان یکی از پر رونق ترین مساجد منطقه محسوب می شود، لیکن از نظر مرمت ساختمانی و حفظ و نگهداری آسیبهای قابل توجهی دیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر ورزنه در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تا کنون درخواستهای متعددی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی و فرمانداری اصفهان در زمینه رسیدگی جدی به وضعیت فیزیکی این مسجد جامع داشته ایم که متاسفانه رسیدگی لازم نشده و به خوبی واضح است که اگر به سرعت اقدام عملی صورت نگیرد کتیبه ها و آجرهای سردرب این مسجد فرو خواهد ریخت.

ماشاالله شفیعی افزود: به دنبال هر بارندگی حتی جزئی، شکاف میان دیواره های بنا و نازک کاریهای آن بیشتر می شود و با چشم هم به راحتی می توان خمیده شدن دیواره های داخلی حیاط مسجد جامع را مشاهده کرد و ما علاوه بر نگرانی در خصوص میراث فرهنگی نگران حفظ جان نمازگزاران نیز هستیم و لازم است متولیان امر این موضوع را جدی بگیرند.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهر ورزنه نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آثار یافت شده در این بنای تاریخی اظهار داشت: مسجد جامعه ورزنه از مساجد بسیار مهم مرکز ایران است که آثار آتشکده زرتشتی نیز در همین محل مربوط به دوره قبل از اسلام یافت شده است.

رضا خلیلی ورزنه اظهار داشت: کاشی کاریهای موجود در سردرب، مناره، شبستان و سر در گنبدخانه این بنای تاریخی به عصر تیموری باز می گردد که بی توجهی به این بنای تاریخی در حدود سالهای 1366شمسی سبب شد تا خسارات زیادی در آن پدید آید.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1366به بهانه اجرای طرح روان سازی کاروانسرای همجوار این مسجد و مجموعه بازار آن را تخریب کردند و متاسفانه برای اینکه هزینه ای برای بازسازی نپردازند این بخشهای تاریخی را نیز تخریب کردند.

خلیلی ورزنه در ادامه با اشاره به ایجاد حفره ها و شکافهای حدود 20سانتی متری در و سردرب این بنای تاریخی که در نتیجه همین یی توجهی ایجاد شده، اظهار داشت: متاسفانه اکنون تزئینات سر در مسجد جامع ورزنه از آن جدا شده است و ما همه روزه با نگرانی در انتظار فرو ریختن آن هستیم.

وی با اشاره به بارش بارانهای اخیر اظهار داشت: این بارش در نهایت سبب سنگینی و ایجاد فشار بر سقف و سردر بنا خواهد شد و قطعا بی توجهی به مرمت فوری آن، تخریب و فرو ریختن بخشهایی از این بنا را در پی خواهد داشت.

خلیلی ورزنه با اشاره به اینکه بارها در این خصوص به سازمان میراث فرهنگی مراجعه شده است، گفت: پیگیریها تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.

خبرنگار مهر ضمن حضور در مسجد جامع ورزنه و مشاهده نکات یاد شده امیدوار است با توجه به قدمت این بنا و موقعیت تاریخی و فرهنگی آن مسئولان استانی و کشوری به سرعت نسبت به حفظ این بنای تاریخی اقدام نمایند زیرا بارندگیهای اخیر لطمات جدی بر پیکره این بنای معماری ایرانی  اسلامی وارد کرده است.

در اثر غفلت مسئولان و متولیان امور در سالهای گذشته مسجد جامع جار نیز در 20 کیلومتری اصفهان به طور تقریبا کامل تخریب شد.

در خصوص مسجد جامع جار نیز خبرگزاری مهر در سالهای گذشته گزارشی منتشر کرد که به دنبال انتشار این گزارش برخی از مسئولان استانی اقدامات اندک و محدودی انجام دادند.

کد خبر 840766

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha