۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸، ۹:۰۶

اختصاصی مهر/

کاهش 31 درصدی سطح جنگلهای کشور در 40 سال اخیر

کاهش 31 درصدی سطح جنگلهای کشور در 40 سال اخیر

یک کارشناس جنگلبانی کشور از کاهش 31 درصدی سطح پوشش جنگلهای کشور در 40 سال اخیر در اثر تخریب و قاچاق چوب، توسعه بی رویه اراضی کشاورزی، توسعه نیافتگی و ناپایدار بودن فعالیتهای عمرانی و ساخت و ساز ها خبر داد.

رئیس جامعه جنگلبانی ایران با تایید علل این کاهش به خبرنگار مهر گفت: 40 سال پیش آمارها برآورد جنگلهای کشور را 18 میلیون هکتار نشان می دادند، اما امروز آمارها به 4/12 میلیون هکتار جنگل در کشور اشاره می کنند که کاهشی چشمگیر را نشان می دهد.

کاظم نصرتی با برشمردن مهمترین دلایل کاهش حجم جنگلهای کشور افزود: حتی نگاه کردن با چشم هم نشان می دهد که  سطح جنگلهای شمال کاهش تاسف باری پیدا کرده و مشخص است که توسعه نیافتگی و توسعه ناپایدار، شعار زدگی و استفاده بهینه نکردن از امکانات، تخریب به وسیله جستجوی معادن، قاچاق چوب و...از ابتدایی ترین علل کاهش جنگلهای کشور است.

این فعال محیط زیست رشد جمعیت انسانی از یک سو و رشد نکردن شیوه زندگی از سوی دیگر را یکی از علل تخریب جنگلها دانست و تاکید کرد: جمعیت زیاد شده  با این حال شیوه معیشت مردم تغییر نکرده، دامداری هنوز سنتی است، شیوه های غیر مکانیزه کشاورزی رواج بیشتری یافته و و مراتع و اراضی جوابگو نیست و در نتیجه جنگلها هم برای دست یابی به امکان بهتر تخریب می شوند.

رئیس جامعه جنگلبانی کشور با انتقاد از شعار زدگی در حوزه های محیط زیست گفت: شعار خودکفایی بدون دنبال کردن برنامه مدون می تواند ظرفیت آب و کشاورزی را متاثر کند و نتیجه این تاثیر تخریبهای گسترده در تغییر کاربری خاک است.

از سوی دیگر کارشناسی نبودن پروسه مکان یابای برای تاسیس شرکت ها و کارخانه های صنعتی و عمرانی و راهسازی خود بحرانی است که کاظم نصرتی از آن به عنوان یکی از علل تخریب جنگلها در نقاط مختلف جنگلی از آن نام برد، با این حال تفکر آزمندانه و ناعالمانه را در حوزه محیط زیست باعث نابودی و بروز فاجعه های پی در پی در کشور ارزیابی کرد.

کد خبر 877598

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha