۷ مهر ۱۳۸۸، ۱۰:۵۸

تا سال 2014؛

بزرگترین مسجد آسیای میانه در تاجیکستان ساخته می‌شود

بزرگترین مسجد آسیای میانه در تاجیکستان ساخته می‌شود

یکی از بزرگترین مساجد آسیای میانه با ظرفیت 150 نمازگزار تا سال 2014 با همکاری قطر و امارات در دوشنبه پایتخت تاجیکستان ساخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اینترفکس، زمینی که به این ساخت این مسجد اختصاص یافته شکل نقشه جغرافیایی تاجیکستان است و قرار است منعکس کننده معماری ملی تاجیک باشد.

این مسجد با یک مناره باشکوه، هفت ستون به نشانه هفت شبانه روزی که جهان آفریده شد و هفت در به نشانه هفت در بهشت تزئین خواهد شد . همچنین آب انبارهایی به نشانه اینکه تاجیکستان کشور آبهای زلال است در این مسجد ساخته می شود.

درحال حاضر مسجد شاه فیصل که ظرفیت 300 هزار نمازگزار را دارد و در نزدیکی پایتخت پاکستان واقع شده یکی از بزرگترین مساجد منطقه به شمار می رود. ساخت این مسجد ده سال به طول انجامید و در سال 1986 آماده بهره برداری شد.

یکی از سخنگویان ریاست جمهوری تاجیکستان گفت: این پروژه که بودجه آن از سوی قطر تأمین می شود قرار است بزرگترین مرکز فرهنگی و تاریخی اسلامی باشد که نه تنها دربرگیرنده یک مسجد است بلکه سالنهای بزرگی برای برگزاری رویدادهای علمی و فرهنگی، همایشها، جلسات و اجلاسهای عالی مرتبه خواهد داشت.

همچنین قرار است یک موزه و یک کتابخانه در این مسجد ساخته شود.

از دیگر طرحهای این پروژه می توان به ساخت یک دانشگاه اسلامی اشاره کرد.

90 درصد جمعیت تاجیکستان را مسلمانان تشکیل داده اند. تاجیکستان دارای 249 مسجد و 18 نهاد آموزشی اسلامی است که در سراسر این کشور فعال هستند.

کد خبر 954971

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha