همدان-خبرگزاری مهر: تئاتر یا هنر نمایش وسیله مناسبی برای آموزش نسل های آینده و به ویژه قشر کودک و نوجوان دارد اما متاسفانه در کشور و استان همدان آن طور که باید و شاید به هنر تئاتر پرداخته نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، هنر می تواند به عنوان یکی از ابزار آموزش جامعه و بیان مشکلات اجتماعی، آسیب های اجتماعی و معضلات جامعه و بیان راه هایی برای پیشگیری از آن باشد، در میان انواع و اقسام هنر تئاتر نقش ویژه ای را بازی می کند.

تئاتر یا نمایش شاخه‌ای از هنرهای نمایشی است که به بازنمودن داستان‌ها در برابر مخاطبان یا تماشاگران می‌پردازد، به جز سبک معیار گفتار داستانی، تئاتر گونه‌های دیگری نیز مانند اپرا، باله، کابوکی، خیمه شب بازی و پانتومیم را دارد.

تئاتر را"نمایش" گویند و دراصل تعریف دقیق تئاتر یعنی بیان مشکلات مردم ومسائل اجتماعی، سیاسی وفرهنگی یک جامعه به زبان تئاترومهمترین فنی که باید درتئاتراستفاده شود فن بیان می‌باشد.

تئاتر در جامعه کنونی می تواند به گروه های مختلف سنی تقسیم شود که از آن جمله می توان به تئاتر " کودک و نوجوان" اشاره کرد که جایگاه مهمی را در بیان مسائل مربوط به قشر کودک و نوجوان دارد و از آنجا که این گروه در شمار نسل های آینده قرار می گیرد بنابراین اهمیت این گروه از تئاتر دو چندان می شود، بیان مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی مربوط به گروه کودک و نوجوان و آموزش به آنها در قالب تئاتر و ارائه راهکار و راه درست در بیان نمایش گونه می تواند در حل معضلات و مشکلات اجتماعی تاثیر گذار باشد.

با این تفاسیر می توان اذعان داشت که تئاتر نقش موثری را در انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر و بیان مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد و از همین رو برگزاری جشنواره های تئاتر در این راستا نیز می تواند زمینه ساز مناسبی برای ارتقا سطح کیفی تئاتر به ویژه تئاتر " کودک و نوجوان " باشد.

در حال حاضر بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر " کودک و نوجوان" در استان همدان در حال برگزاری است.

تئاتر همگام با آموزش و پرورش در رشد کودک و نوجوان تاثیر گذار است

کارگردان و بازیگر عرصه تئاتر و تلویزیون ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: از آنجا که نیاز روحی و سازماندهی ذهنی کودکان از ابتدا بر پایه بازی نهادینه می‌شود می‌توان گفت در واقع تئا‌تر گونه‌ای از این بازیست که با روح و روان کودکان به صورت مستقیم در ارتباط است و آن‌ها را برای ورود به اجتماع آماده می‌کند.

رضا فیاضی در ادامه سخنانش افزود: اگرتئا‌تر با آموزش و پرورش به صورت هماهنگ رشد کنند، این حرکت بر زندگی کودکان و نوجوان تأثیرگذار خواهد بود.

کارگردان و بازیگر عرصه تئاتر و تلویزیون ایران در ادامه سخنانش گفت: اثرات برگزاری جشنواره باید در طول سال در اجرای تئاتر هنرمندان کشور در شهرستان ها و یا تهران باید دیده شود.

فیاضی با بیان اینکه تاثیرات جشنواره باید به طور آموزشی و اجرایی تداوم داشته باشد، بیان داشت: جشنواره به دلیل منقطع بودن آن به خودی خود نمی تواند در ارتقای سطح کیفی تئاتر کشور تاثیر گذارد.

وی ابراز داشت: مسئله دیگر متولی تئاتر کودک بوده که باید برای این کار یک متولی خاصی وجود داشته باشد.

تئاتر سازنده انسان های خلاق

نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان به خبرنگار مهر گفت: تئاتر انسان های خلاق را می سازد و اگر سعی بر این داشته باشیم که جامعه ای خلاق و مبتکر داشته باشیم باید تئاتر را در تمام سطوح جامعه تزریق کنیم.

نصیر احمد ملازی با تاکید بر اینکه تئاتر باید به ویژه در مدارس و در بین کودکان و نوجوانان اشاعه و ترویج داده شود، ابراز داشت: در کشور ما آن طور که شاید و باید به تئاتر کودک و نوجوان پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه نه به خود نوجوان ها و کودکان و نه به تئاتر کودک و نوجوان پرداخته نشده است البته نه تنها به تئاتر بلکه به هنر های دیگر مانند هنر های تجسمی، فیلم، عکس، انیمیشن و موسیقی در بخش کودک و نوجوان در کشور فقیر هستیم و به آن نیز پرداخته نشده است.

نویسنده و کارگردان عرصه تئاتر در مورد برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: برگزاری این جشنواره ها بسیار نوید بخش و موثر است.

ملازی این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را مطلوب عنوان کرد و بین داشت: جشنواره ها باعث بالا رفتن سطح کیفی تئاتر کودک و نوجوان می شود و دوره ها نسبت به سال های قبل بهتر برگزار می شود.

وی حضور گروه ها از ابتدا تا انتهای جشنواره از حسن های جشنواره اعلام کرد و افزود: جشنواره های تئاتر کودک و نوجوان می تواند در بیان معضلات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی تاثیر گذار باشد.

هنر بنیادین در تعلیم و تربیت کودکان نقش مانا دارد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این رابطه عنوان داشت: در زمانه حاضر و عصر اطلاعات که با رسانه های متنوع و گوناگون که هر یک رقابتی پیدا و پنهان برای جذب مخاطبان دارند، هنرهای مرتبط با کودک و نوجوان از جمله هنر بنیادین نمایش می تواند در تعلیم، تربیت و آموزش کودکان این سنین نقش اثرگذار و مانا داشته باشد.

فاضل عبادی تاکید کرد: در میزبانی هنر تئاتر کودک و نوجوان می توان به ثمرات و میوه هایی از جمله تقویت اعتماد به نفس کودکان و نفوذ در اعماق ذهن و جان آنان برای شناخت و دانایی نسبت به انسان و جهان رسید.

وی ادامه داد: نمایشنامه های مناسب، درخور فهم مخاطبان، با موضوعاتی بکر، اجراهایی خلاقیت دار و کودک پذیر و بدون اغراق و پرهیز از شعارزدگی همواره می تواند چراغ راه نویسندگان، کارگردانان، بازیگران و عوامل نمایش باشد.

عبادی اظهار داشت: امید است این جشنواره بتواند در توسعه این هنر در کشور و شناخت و معرفی آن در رسانه ها، نقد و بررسی عالمانه وضع موجود برای دستیابی به افق روشن آینده باشد.

وی گفت: برای ساختن جهانی پر از مهر و دوستی و آکنده از مودت و همکاری به آموزش درست و مبتنی بر مشترکات انسانی نیاز است که این جشنواره می تواند نقشی اساسی در این زمینه داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: به منظور تربیت نسلی خدمتگزار به بشریت، می توان از هنر نمایش که زبانی بین‌المللی دارد، بهره گرفت که فراتر از زمان و مکان می تواند حلقه اتصال انسان ها برای درک درست یکدیگر و پذیرش سخنان نیکو و اخلاقی باشد.

تئاتر شیوه موثر در انتقال مفاهیم و مضامین به کودکان و نوجوان است

کارگردان عرصه تئاترایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تئاتر یکی از شیوه های موثر در انتقال مفاهیم و مضامین به کودکان و نوجوانان است.

حسین چراغی با بیان اینکه وضعیت تئاتر در کشور مطلوب نیست، بیان داشت: اعتباراتی که در تئاتر هزینه می شود نسبت به دیگر کارهای فرهنگی بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه تئاتر سرشار از مفاهیم ارزشی و اخلاقی است، ابراز داشت: افرادیکه در حوزه تئاتر و هنر تئاتر فعالیت می کنند اکثرا افراد تحصیلکرده هستند.

با توجه به مطالب عنوان شده باید اذعان داشت که تئاتر کودک و نوجوان عرصه مناسبی برای آموزش نسل های آینده و انتقال فرهنگ به قشر کودک و نوجوان و بیان و معضلات اجتماعی و فرهنگی بوده و از این رو توجه به این هنر بیش از یش مشخص می شود و برای ارتقا سطح کیفی تئاتر کدک و نوجوان در کشور برگزاری جشنواره ها از اهمیت بالایی برخور دار است.