۸ اسفند ۱۳۸۸، ۱۲:۲۵

در گفتگو با مهر مطرح شد:

9 دریاچه فارس با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند

9 دریاچه فارس با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند

شیراز - خبرگزاری مهر: معاون محیط طبیعی محیط زیست استان فارس گفت: از 12 تالاب و دریاچه استان دو دریاچه وضعیتی به نسبت مناسب، یک مورد در حد متوسط قرار دارد و 9 مورد باقیمانده نیز در وضعیت نامناسب ناشی از خشکسالی و بی آبی هستند.

حمید ظهرابی در گفتگو با خبرنگار مهر در شیراز با اشاره به اینکه دریاچه ها و تالابهای مهارلو، طشک و برمشور نورآباد به ترتیب در وضعیت به نسبت خوب و متوسط قرار دارند، افزود: 60 درصد از ظرفیت مهارلو پر شده اما با توجه به این میزان، عمق آب کم بوده اما با این تفاسیر وضعیت مهارلو نسبت به سایر دریاچه های استان فارس خوب است.

وی افزود: بعد از مهارلو دریاچه طشک 35 درصد از ظرفیت خود را دارد و بر همین اساس دارای وضعیتی به نسبت خوب به شمار می رود و بعد از این دریاچه، دریاچه برمشور نورآباد شرایط متوسطی را به خود اختصاص داده است.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان فارس خاطرنشان کرد: پریشان، کافتر و بختگان به رغم اینکه زیستگاه مهمی برای پرندگان مهاجر به شمار می روند وضعیت چندان مطلوبی ندارند و سطح آب موجود در آن چندان قابل توجه نیست.

تالاب مهارلو در زمان خشکی 

ظهرابی متذکرشد: دریاچه هایی که در مناطق گرمسیری قرار گرفته اند نسبت به تالابهای سردسیر استان از نظر برخورداری از ظرفیت آب شرایطی بهتری دارند به گونه ای که برخی تالابهای حوزه لارستان نسبت به سنوات گذشته شرایطی بهبود یافته ای را به خود گرفته اند.

به گزارش مهر، دریاچه نمک (مهارلو) در 15 کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود 600 کیلومتر مربع پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می شود.

دریاچه طشک نیز که در محدوده حفاظت شده بختگان فارس قرار دارد از بزرگترین و پرآب ترین دریاچه های کشور به شمار می رفت که طی چند سال اخیر با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند.

دریاچه برمشور در نورآباد ممسنی و در بین تپه ماهورهای بخش رستم شهرستان ممسنی واقع شده است وسعت آن 30 هکتار و عمق آن در بعضی نقاط تا 20 متر نیز می رسد.

کد خبر 1041879

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha