۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۰:۵۳

فیروزیان به مهر خبر داد:

"از ترانه و تندر" درباره زندگی و شعر حسین منزوی تدوین شد

"از ترانه و تندر" درباره زندگی و شعر حسین منزوی تدوین شد

شناختنامه حسین منزوی با آثاری از سیروس شمیسا، سعید حمیدیان، منوچهر آتشی، عمران صلاحی، بهاءالدین خرمشاهی، محمدعلی بهمنی، مفتون امینی، عزت‌الله فولادوند و طهمورث پورناظری در کتابی با عنوان "از ترانه و تندر" تدوین شد.

مهدی فیروزیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این خبر گفت: کتاب "از ترانه و تندر" که به نقد و بررسی اشعار حسین منزوی می‌پردازد، حاوی مقالات و یادداشت‌ها و اشعاری از صاحبنظران، شاعران و دوستان حسین منزوی درباره اوست.

وی افزود: تعدادی از استادان زبان و ادبیات فارسی از جمله سیروس شمیسا، سعید حمیدیان و مرتضی کاخی و نیز تعدادی از شاعران جوان مانند محمدسعید میرزایی و مریم جعفری آذرمانی درباره حسین منزوی و برای درج در این کتاب مقالاتی نوشته‌اند که در فصول ابتدایی آمده است.

تدوین‌کننده کتاب "از ترانه و تندر" اضافه کرد: در این کتاب همچنین مطالبی از تعدادی از درگذشتگان من‌جمله منوچهر آتشی و عمران صلاحی چاپ شده است. در بخش خاطرات کتاب مذکور نیز تعدادی از دوستان حسین منزوی شامل علیرضا سلطانی، بهروز رضوی و طهمورث پورناظری به بیان بخشی از خاظرات خود با او پرداخته‌اند.

این مولف و مترجم آثار ادبی که خود دو مقاله درباره حسین منزوی نوشته و در کتاب گنجانده است، اضافه کرد: در این کتاب همچنین شعرهایی که برخی ادبا از جمله بهاءالدین خرمشاهی، محمدعلی بهمنی، مفتون امینی و عزت‌الله فولادوند درباره منزوی سروده‌اند، آمده است. در پایان کتاب هم کتابشناسی حسین منزوی و سالشمار زندگی او به همراه عکس هایی از این غزل‌سرای معاصر آمده است.

به گفته فیروزیان کتاب  400 صفحه‌ای "از ترانه و تندر" به نوعی شناختنامه حسین منزوی محسوب می‌شود که حروفچینی شده و انتشارات سخن به زودی آن را در مجموعه "در ترازوی نقد" خود به چاپ خواهد رساند.

حسین منزوی  سال 1325 در زنجان متولد شد و سال 1383  در تهران درگذشت. منزوی که از او به عنوان پدر غزل معاصر ایران یاد می‌شود، چندی مسئول صفحه شعر مجله ادبی "رودکی" بود و در سال نخست انتشار مجله "سروش" نیز با آن همکاری داشت.

با عشق در حوالی فاجعه، این ترک پارسی‌گوی (بررسی شعر شهریار)، از شوکران و شکر، با سیاوش از آتش، از ترمه و تغزل، از کهربا و کافور، با عشق تاب می‌آورم، به همین سادگی، این کاغذین جامه، از خاموشی‌ها و فراموشی‌ها و حنجره زخمی تغزل از جمله آثار  زنده یاد منزوی است.

کد خبر 1084846

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha