۲۲ تیر ۱۳۸۹، ۱۴:۰۵

ماهنامه "خیمه" منتشر شد

ماهنامه "خیمه" منتشر شد

شصت و ششمین شماره ماهنامه "خیمه" در شش بخش هیئت، جامعه، هنر و ادبیات، مردم شناسی، تاریخ و اندیشه و رسانه منتشر شد.

به گزاش خبرگزاری مهر، در این شماره "خیمه" پرونده ویژه‌ای به مناسبت درگذشت علامه سید محمدحسین فضل‌الله مرجع بزرگ شیعیان لبنان و روحانی مبارز این کشور به چاپ رسیده است که در آن نوشته‌هایی از محمدرضا زائری، دکترعبدالحسین خسروپناه و حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا را می‌توان خواند.

در پرونده دیگر این شماره‌ تحت عنوان "شیعیان استانبول" رفتارها و مناسک عزاداری و سوگواری مردمان این منطقه مورد بررسی قرار گرفته و تاریخ و ادبیات این دیار با تکیه بر قیام امام حسین(ع) و واقعه عاشورا تحلیل شده است. در این بخش می‌توانید گفتگوی ماهنامه "خیمه" را با مسئول بخش ترکى شبکه شیعى "زهرا تی وی" با عنوان "اقلاً یزید نباشیم" بخوانید.

همچنین در انتهای این پرونده گفتگویی با یک روزنامه‌نگار شیعی اهل ترکیه تحت عنوان "شیعه‌ترین سنیها در کشور ما زندگی می‌کنند" به چاپ رسیده است.

در بخش هیئت، هویت‌شناسى هیئتهاى مذهبى و راهکارهاى نشاط افزایى در اندیشه دینى و "بیماریهاى روحى" موضوع محورى گروه هیئت در این شماره است. در این شماره یادداشتى از دکتر جابر عناصرى با عنوان "جامه‌دران یهودی" آمده است که با این جمله از اشو زرتشت به پایان می‌رسد: آنجا که دیوار تعصبهای منفی فرو ‌ریزد، حقیقت آشکار می‌شود.

در صفحات جامعه این شماره "خیمه" چیستى و چگونگى معرفت در زیارت، با ارائه آثار و گفتارى از دکترعلى ذوعلم، دکتر ناصر مهدوى، دکترسیدیحیى یثربى و حجت الاسلام سیدعبدالفتاح نواب بررسى شده است. نگاهى به وضعیت زائران ایرانى در عربستان و کارکردهاى مزارها و زیارتگاه‌ها از جمله مطالب پرونده معرفت زیارت است که در بخش جامعه این شماره می‌خوانید.
 
در بخش هنر و ادبیات آئینی،‌ حضرت علی(ع) از منظر شاعران عقیده و هنرمندان به تصویر کشیده شده و خاطرات برخی از تعزیه‌خوانان نیز در این بخش آمده است. یادداشت جابر عناصری درباره وقفنامه "تعزیت‌سرا و سقاخانه اتو" از دیگر موضوعات هنر و ادبیات آئینی این شماره است.
 
تاریخ و اندیشه این شماره "خیمه" پس از ارائه بخش دوم "فرار از بیعت" به بررسی فعالیتهای موسسه "وعظ و خطابه" در قالب پرونده‌ای ویژه پرداخته است. در این شماره،‌ ضمن معرفی اجمالی موسسه از زبان مسعود کوهستانی‌نژاد در "کارکرد دولت حاکم بر علیه روحانیت؟" مروری گذرا بر سرفصل دروس ارائه شده این موسسه آمده است.

در بخش مردم‌شناسی شماره 66 "خیمه" پرونده استاد سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی آمده که کوششی است جهت بررسی علمی کارنامه پربار ایشان. در این پرونده ابتدا درباره انگیزه و محدوده این کار سخن گفته شده است و سپس زندگی‌نامه‌ای مختصر و بخشی از خاطرات ایشان ارائه شده است.
 
در بخش رسانه با دو مطلب مختلف، رسانه دینى در رسانه با نگاه ویژه به سریالهاى مذهبى ارزیابى شده است. دکتر داود راد در گفتگو با "خیمه" بر لزوم غیر دولتى بودن رسانه دینى تأکید کرده و معتقد است که رسانه‌هاى دینى باید مخاطب طبیعى و انتخابگر خود را داشته باشند. در ادامه با مقاله‌اى، آسیبهای تقسیم زندگى روزمره به دو حوزه مقدس و نامقدس در سریالهاى تلویزیونى تشریح شده است.

شصت و ششمین شماره ماهنامه "خیمه" در 88 صفحه به صاحب امتیازی محمد رضا زائری، مدیرمسئولی مرتضی وافی و سردبیری میثم غضنفری منتشر شده است.
کد خبر 1116020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha