۱۳ مهر ۱۳۸۳، ۱۴:۰۴

مرمت و نمايش ماهي نارنجي در سوييس

آويز " ماهي نارنجي " اثري از الكساندر كالدر ، مجسمه ساز بنام آمريكايي كه براي مرمت و نمايش در نمايشگاه " خوان ميرو ، الكساندر كالدر" به سوييس رفته بود پس از پنج ماه به ايران بازگشت.

به گزارش خبرگزاري " مهر" به نقل از موزه هنرهاي معاصر تهران ، اين اثر از مجموعه گنجينه موزه ، توسط بنياد بيلر و تحت نظر مستقيم بنياد كالدر مرمت و پس از آن درنمايشگاه " خوان ميرو ، الكساندركالدر" همراه آثار  ديگر اين دو هنرمند كه از موسسات هنري و موزه هاي معتبر جهان گرد آوري شده بود  به تماشا گذاشته شد.

الكساندر كالدر ( 1976 - 1898 ) يكي از برجسته ترين مجسمه سازان قرن بيستم بود. در دهه 1930 در پاريس تحت تاثير  آثار موندريان و ميرو مجسمه هاي ايستاي خود را ساخت. چندي بعد دست به ابداع مجسمه هاي متحرك زد . آثار كالدر با ساختمان همواره متغيرشان ، مفهوم جديدي از رابطه حجم و فضا پيش مي نهاد و از سنت مجسمه سازي ساكن فاصله مي گيرد. آويز " ماهي نارنجي" به سال 1946  و با استفاده از ورقه هاي فلزي ، مفتول ها و سيم ها خلق شده است.

خوان مير ( 1983 - 1893 ) نقاش و طراح برجسته اسپانيايي يكي از نمايندگان سورئاليسم انتزاعي به شمار مي آيد . او پس از  اقامت در پاريس ، تاثيراتي از پيكاسو گرفت و از اين طريق با نقاشي هانري روسو آشنا شد. وي در دهه 1920 با سورئاليست ها همكاري نزديك داشت. بسياري از معاصران ميرو همچون گركي و كالدر تحت تاثير آثارش قرار گرفتند. در آثار ميرو نوعي خيالپردازي ، شوخ طبعي و بيان استعاري نهفته است.

ياد آوري مي شود پيش از اين نمايشگاهي از آثار خوان ميرو در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شده بود.

کد خبر 117838

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha