۱۴ آذر ۱۳۸۹، ۱۱:۳۹

گزارش خبری مهر /

وضعیت اینترنت پرسرعت/ اینترنت پرسرعت برای 60 درصد کاربران تا سال 95

وضعیت اینترنت پرسرعت/ اینترنت پرسرعت برای 60 درصد کاربران تا سال 95

خبرگزاری مهر - گروه فناوریهای نوین: گسترش بخش ارتباطات بی سیم کشور از جمله اهداف برنامه پنجم توسعه است که طی آن مقرر شده تا پایان سال 95 بیش از 60 درصد ارتباطات خانگی و ادارات به اینترنت پرسرعت تجهیز شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق آخرین آمار ارائه شده ضریب نفوذ اینترنت در کشور هم اکنون بیش از 34 درصد است و اکثر کاربران از اینترنت دایل آپ با سرعت حدود 56 کیلوبیت بر ثانیه استفاده می کنند. سهم اینترنت پرسرعت در ایران ناچیز است و تنها حدود 600 هزار نفر از اینترنت پرسرعت ADSL بهره می برند. در همین حال تلاش اپراتورهای وایمکس برای ارائه اینترنت پرسرعت بی سیم نیز در ابتدای راه است.

با این وجود بخش خصوصی ارائه دهنده اینترنت پرسرعت در کشور تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه را برای استفاده 60 درصد از کاربران خانگی و تجاری از اینترنت پرسرعت تا سال 95 ممکن می دانند و معتقدند در صورت اجرای صحیح آیین نامه تعاملی شرکت مخابرات ایران با بخش خصوصی ارائه دهنده اینترنت، این امر محقق خواهد شد.

آیین نامه تعاملی واگذاری خدمات شرکتهای مخابراتی و شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت (PAP) در جلسه نود و هفتم کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای قانونمند شدن وظایف شرکتهای مخابراتی و PAP ها نسبت به یکدیگر تصویب شده و در تاریخ 23 آبان ماه امسال برای اجرا به شرکت مخابرات ایران، شرکتهای ندا و شرکتهای مخابرات استانی ابلاغ شد.

این آیین نامه براساس بررسی های به عمل آمده و مطالعات انجام شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد وضعیت ارائه خدمات عمومی انتقال داده از طریق خطوط کابلی (ADSL) و براساس بند "د" ماده 5 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و قسمت "ت" بند 9 ماده 6 اساسنامه سازمان رگولاتوری مصوب شد تا با ساماندهی و تنظیم روابط بین دارندگان پروانه ADSL و هموار کردن مسیر توسعه پورت های پرسرعت اینترنت، واگذاری خدمات شرکتهای مخابراتی به PAP ها شکل قانونمند به خود گیرد. 

آیین نامه ای با 70 درصد نقطه نظرات بخش خصوصی  
 
عبدالمحمد بیدختی نژاد رئیس کمیسیون PAP سازمان نظام صنفی رایانه ای در تشریح مفاد مصوبه 97 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و برنامه، راهبرد و سیاست های شرکتهای PAP با در نظر گرفتن اهداف برنامه 5 ساله پنجم کشور اظهار داشت: تصویب آیین نامه تعاملی شرکت مخابرات ایران و شرکت های ندا براساس بررسی های به عمل آمده و مطالعات انجام شده از وضعیت ارائه خدمات عمومی انتقال داده ADSL، از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شکل گرفت.
 
وی گفت: در این آیین نامه بیش از 70 درصد نقطه نظرات PAP ها برای عدم وجود رویه ها و دستورالعمل های شفاف در تعاملات بین دارندگان پروانه با مخابرات و مشکلات عدیده که روند واگذاری و توسعه خدمات ADSL را با کندی مواجه کرده اعمال شده است.
 
بیدختی نژاد با تاکید بر درخواست شرکتهای PAP برای هر چه سریعتر اجرایی شدن این آیین نامه تاکید کرد که بخش خصوصی تصویب و اجرای این آیین نامه را سرآغازی برای پررنگ شدن و ثبات جایگاه رگولاتوری در کشور می داند و معتقد است که این آیین نامه می تواند به رقابت فی مابین اپراتورهای مخابراتی و ارائه سرویس های با سرعت و با کیفیت بیانجامد.
 
رئیس دبیرخانه گروه شرکتهای PAP با اشاره به خصوصی سازی مخابرات و الزام این شرکت برای همکاری با بخش خصوصی ارائه دهنده خدمات ADSL در کشور گفت: رضایتمندی مصرف کننده زمانی شکل می گیرد که اصل رقابت پذیری میان اپراتورها حفظ شود.
 
60 درصد ارتباطات خانگی به اینترنت پرسرعت تجهیز می شود
 
عبدالحسین بیدآبادی مدیرعامل عصر انتقال داده ها – یکی از شرکتهای PAP نیز با تاکید بر اینکه آیین نامه تعاملی مخابرات و شرکتهای اینترنتی می تواند به اجرای توافقنامه سطح خدمات ارتباطی - SLA - در کشور بیانجامد ادامه داد: این آیین نامه راهکاری خواهد بود تا در تعامل فی مابین مخابرات و شرکتهای اینترنتی، کیفیت و سطح ارائه خدمات در نظر گرفته شده و از سوی دو طرف طبق ضوابطی به صورت قانونی اعمال شود.
 
وی با بیان اینکه در صورت اجرایی شدن مصوبه آیین نامه تعاملی شرکتهای مخابراتی با شرکتهای ندا، اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش ارتباطات بی سیم که در آن تاکید شده تا بیش از 60 درصد ارتباطات خانگی و ادارات به اینترنت پرسرعت تجهیز شود، محقق خواهد شد.
 
بیدآبادی تصریح کرد که با اجرای این آیین نامه تمامی درخواستهای ارائه شده از سوی شرکتهای PAP برای دریافت امکانات به مخابرات ها و برعکس از سوی سازمان تنظیم مقررات به صورت آنلاین نظارت می شود و زمان سنجی مشخصی نیز برای اجرای این درخواستها درنظر گرفته شده است.
 
به گفته وی این آیین نامه هر سه طرف – PAP ها ، مخابرات و رگولاتوری - را ملزم می کند که تمامی امور عملیاتی و اجرایی خود را منعکس کرده و به صورت ماهانه عملکرد خود را گزارش دهند.
 
به گفته بیدآبادی در صورت اجرای صحیح این آیین نامه سرویس وایمکس نمی تواند ADSL را تحت شعاع قرار دهد چرا که سیم مسی پایدارترین سرویسی است که می توان از طریق آن اینترنت را به کاربران ارائه کرد.
 
600 هزار نفر در کشور ADSL دارند 
 
بیدختی نژاد نیز با اشاره به آخرین وضعیت ارائه اینترنت پرسرعت در کشور اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و 100 هزار پورت پرسرعت اینترنت در کشور از سوی PAP ها نصب شده است که از این تعداد حدود 600 هزار پورت پرسرعت مشغول بکار است.
 
وی گفت: طبق اهداف برنامه چهارم توسعه بخش خصوصی موظف به ایجاد یک میلیون و 200 هزار پورت پرسرعت بود که نسبت به این هدف فاصله چندانی نداریم.
 
به گفته رئیس کمیسیون PAP سازمان نظام صنفی رایانه ای شرکتهای ارائه دهنده اینترنت پرسرعت ADSL در حدود 470 شهر و بیش از 700 مرکز مخابراتی کشور به ارائه اینترنت پرسرعت می پردازند.
 
وی ادامه داد: شرکتهای PAP بیش از 60 درصد مصرف STM1 (پهنای باند) کشور را به خود اختصاص داده اند و به همین انداره نیز خواستار دریافت پهنای باند از شرکت ارتباطات زیرساخت هستند.
 
به گزارش مهر، گروه شرکتهای PAP تصویب آیین نامه شماره 97 کمیسیون تنظیم مقررات را جدی ترین اقدام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جهت شفاف سازی مسائل اولیه واگشایی خدمات سیم مسی (آن باندلینگ) عنوان می کنند.
 
به اعتقاد آنها پس از گذشت حدود هفت سال از صدور پروانه های PAP، این بار اولی است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای شفاف سازی و احقاق حقوق فعالان در این حوزه چنین اقدامی انجام داده که بی تردید مردم بیشترین نفع را از چنین اقدامی به دست خواهند آورد.
کد خبر 1201887

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha